EKSPERIMENT: Med afsæt i Shakespeares "Kong Lear" har rapperen Tommy Bredsted fra Hvid Sjokolade skrevet en teaterforestilling om magt, retorik og politik
Selv om Tommy Bredsted er uddannet manuskriptforfatter fra Statens Filmskole, er han mest kendt som medlem af rapgruppen Hvid Sjokolade.

Men det er en blanding af rap og replikskrivning, der fører til, at han i morgen debuterer som skuespilforfatter.

- Lasse Bo Handberg fra BaggårdTeatret havde overværet en fightnight, hvor rappere dyster mod hinanden, og det gav ham lyst til at lave en forestilling, der implementerer rap, forklarer den 31-årige rapper og manuskriptforfatter.

TOMMY BREDSTED

Tommy Bredsted, født 1975. Tekst- og manuskript-forfatter og rapper.

1993-2005: Medlem af rapgruppen Hvid Sjokolade.

1998-1999: TV-skolen, Manuskriptlinjen.

2001-2003: Den Danske Filmskole, manuskriptlinjen.

Diskografi: Så'n Er Vi (1996), Levende Poeters Klub (1997), Munden Fuld... (2001), Mon Ik'..! (2004)

Har bl.a. skrevet manuskript til følgende film: Bokseren (2003), Fordi Jeg Elsker Dig (2003), Daredevil (animation - 2003), Margarita (dokumentar - 2003), Villa, Volvo og Vicky, (animation - 2004). Litost (2005).

Aktuel med manuskriptet til "Kampen om Danmark", der har premiere på BaggårdTeatret i morgen.

At udgangspunktet for forestillingen skulle være Shakespeares tragedie "Kong Lear", skræmte ikke Tommy Bredsted:

- Shakespeares lyrik er fantastisk, og jeg er ikke blevet mindre imponeret jo mere jeg har læst af ham, udbryder Tommy Bredsted og understreger, at han har forholdt sig endog meget frit til Shakespeares forlæg:

- Jeg har bibeholdt historien om de tre kongedøtre, der kæmper om deres fars gunst, men sat beretningen ind i et politisk miljø, så pigerne i endnu højere grad kæmper om vælgernes gunst.

Følelser vejer mere

Men Tommy Bredsted har bevaret det følelsesmæssige dilemma, for nok er ord lig med magt, men når det kommer til stykket, vejer følelser tungere.

"Kampen om Danmark" er en ungdomsforestilling, og for Tommy Bredsted var det oplagt at skule til den netop overståede valgkamp, inden han satte sig til computeren:

- Min bagtanke med stykket er at få unge mennesker til at indse, at de valg, man træffer altid har konsekvenser - uanset om man er vælger eller politiker, siger den ranglede rapper.

- Politikerne taler til laveste fællesnævner og undervurderer befolkningen på det groveste, alt i mens vi råber på at få at sandheden at vide, siger Tommy Bredsted, der er oprigtigt indigneret over politikernes tendens til at sende prøveballoner af sted og uden kvababbelser trækker udmeldingerne tilbage, hvis de ikke falder i vælgernes smag.

Inspirationen fra den politiske andedam fik følgeskab af kloge ord fra bøger af førende fremtidsforskere, og med et kritisk blik skabte Tommy Bredsted det, han selv kalder en "rapport fra nutiden, som antyder hvad fremtiden kan bringe".

I forestillingen, der er en samarbejdsproduktion mellem BaggårdTeatret og Odense Teater, optræder rappere side om side med skuespillere.

- Jeg anede ikke, hvor meget jeg kunne byde skuespillerne, så manuskriptet er blevet rettet til i flere skriverunder. Inden vi mødtes havde jeg sendt en cd med udvalgte rapnumre til skuespillerne og opfordret dem til at pejle sig ind på deres "personlige stemme".

Det personlige præg

Tommy Bredsted betragtede sit manuskript som en skabe-lon, som de medvirkende skulle være med til at give et personligt præg.

-For mig var koblingen til rapkulturen vigtig, fordi den kamp på ord, der er i skuespillet og på den politiske scene, passer perfekt til rapformen.

For Tommy Bredsted har mødet med teatret været en øjenåbner:

- Selv om jeg elsker rap, har formen også en begrænsning, fordi man i rap altid skal en omvej omkring hjernen for at beskrive de følelser, som en popsang kan ramme ind med en god melodi og et fedt om-kvæd. Sådan er det også på teatret, hvor ordene og musikken får et ekstra supplement, fordi man kan SE, at personerne lider, græder eller raser.

Uanset om Tommy Bredsted arbejder med film eller teater, er hans mission at fortælle historier, der rører folk:

- For mig har det været fedt at koble rap og film - de to ting jeg kan - sammen til et dramatisk udtryk. Og vel at mærke et udtryk, der er så nyt og eksperimenterende, at vi ikke har kunnet hente inspiration andre steder end hos os selv, siger Tommy Bredsted.
  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

I grænselandet mellem teater og rap