Danske T-shirt er bare for meget i USA, Italien og Norge

Jannik Olander er direktør i Gorilla, der har lavet provokerende T-shirt, som nu er blevet forbudt flere steder.
Foto: Jens Dige

Danske T-shirt er bare for meget i USA, Italien og Norge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MERRYFUCKINGCHRISTMAS: Det danske tøjfirma Gorilla oplever modvilje i flere lande mod påtrykte ordspil og grafik på firmaets T-shirt

Én million T-shirt med kontroversielle ordspil og grafik har i år fundet vej fra Islands Brygge i København og ud i verden. Men det danske tøjfirma Gorilla, der sælger sine frække, provokerende eller, om man vil, platte T-shirt i 1000 butikker i 14 lande, oplever modvilje i blandt andet Italien og USA mod de politisk ukorrekte eller upassende print, som hovedsageligt unge mennesker bærer på maven.

- Nogle af vores tryk er sjofle, andre kontroversielle og provokerende, men vi giver folk mulighed for at udtrykke sig og tage stilling. Når der sker et eller i samfundet, så vil vi gerne være en del af debatten, og vi tager gerne tæskene for det på salgssiden, siger direktør i Gorilla, Jannik Olander.

Han henviser til eksempler på T-shirt fra april i år med kommentaren "Kun de gode dør unge" om pave Johannes Paul den II's død, som blev lagt for had og ikke solgte i Italien.

Til et butikscenter i byen Haugesund i Norge, der i julemånederne nægtede at sælge en T-shirt med trykket "Merry Fucking Christmas". Og endelig til et Michael Jackson-tryk, som spandt en vits over pædofilianklagerne mod den amerikanske megapopstjerne, og som floppede i USA.

- Det med paven misforstod det italienske marked fuldstændigt, og Michael Jackson-trykket var for provokerende, erkender Jannik Olander.

Han startede tøjfirmaet i 2004, og siden er Gorillas såkaldte statement-T-shirt blevet nogle af Nordeuropas mest solgte. Firmaet forventer at lande på en omsætning i nærheden af 20 millioner kroner i 2005.

En af successerne er en T-shirt, der handler om USA's engagement i Irak. På trykket optræder den amerikanske præsident, George W. Bush, side om side med underdelen af en kvinde, som lader sin kønsbehåring ane bag sine trusser. Under hver af aftrykkene på blusen finder man henholdsvis udtrykket "Good Bush" og "Bad Bush".

- Den sælger godt, fordi den har et glimt i øjet, og vi lavede den på det tidspunkt, hvor der var mange demonstrationer mod Irakkrigen, siger Jannik Olander.

T-shirt trukket tilbage

Store firmaer som Nokia har været ude med riven efter Gorilla, efter at et tryk på en T-shirt satte ordet "vodka" ind i telegigantens slogan. Gorilla har efterfølgende været nødt til at trække T-shirten tilbage fra verdensmarkedet, som omfatter 200 butikker i Danmark og 800 i andre lande, blandt andet Italien, Spanien, Holland, Tyskland, USA og Australien.

Ifølge brancheorganisationen Dansk Textil og Beklædning (DTB) blev der solgt 50 millioner T-shirt i Danmark i 2004, og det antal ventes at være steget i 2005. DTB's informationschef, Jens Bloch, mener, at Gorillas succes hænger sammen med salget af specialdesignede jeans, som har toppet de senere år.

En trend

- Den stil, som Gorilla kører med, falder godt i tråd med jeansbølgen, hvor vi oplever en sand hype. Print-T-shirten er ikke nødvendigvis en søjle for et politisk signal, som det var tilfældet i 1970'erne. I dag er det mere en del af modebilledet, siger Jens Bloch.

Trendforsker Henrik Vejlgaard fra kommunikationsbureauet Advice er enig. Han mener, statement-T-shirtens popularitet skyldes humoren og de seksuelle over- og undertoner, T-shirtene formidler.

- Sex og humor er nogle af de budskaber, som forbrugere virkelig tænder på. Der er et kæmpe underskud i vores verden på begavet humor, som unge mennesker kan identificere sig med. Unge er ikke så meget til de politiske slagord, der sætter dem i bås. Men de vil gerne sættes i en bås, når det handler om humor - det er simpelthen attraktivt at blive associeret med noget humoristisk, siger han.

Hårfin grænse

Jannik Olander fra Gorilla peger selv på, at statement-T-shirten er et "gå-i-byen-fænomen".

- Hvis du står i baren på et diskotek og har et tryk på brystet, så er man sikker på at få en masse reaktioner og kommentarer, i hvert fald flere end hvis du står dér i en ternet skjorte. Men for os gælder det om at forstå den hårfine grænse mellem provokation og humor. Vi skal til at lave T-shirt til børn, og dér skal vi til at passe endnu mere på, siger Jannik Olander.

Danske T-shirt er bare for meget i USA, Italien og Norge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce