Vi kan ikke slukke brande...


Vi kan ikke slukke brande...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SOS: Landets eneste alternativ til Falcks monopol holder sig til det, medarbejderne er gode til

Den tid er forbi, hvor det automatisk var Falck, man ringede til, når bilen var havnet i grøften eller bilnøglen låst inde i. Selv blå blink har Falck ikke længere monopol på.

Der er andre, der hjælper nødstedte bilister på vejene, og den største konkurrent til Falck er Dansk Autohjælp A/S.

I år kan virksomheden fejre 25 års jubilæum, men det er først siden slutningen af 1980'erne, at den har været et reelt alternativ til Falck.

- I lang tid var Falck opfattet som en offentlig organisation, og hvis nogen udfordrede deres monopol, mente folk, at de nok ikke helt fine i kanten, siger direktør for Dansk Autohjælp, Erik Rose Andersen, der mener, at da Baltica i 1988 købte Falck, fik befolkningen et andet syn på Falck. Derfor fik Dansk Autohjælp en chance.

- Falck tog os ikke alvorligt i begyndelsen, og det gav os mulighed for at få fodfæste, siger Erik Rose Andersen.

Hurtigt frem

For 14 år siden var Falck 25 gange større end Dansk Autohjælp. Men nu fordeler markedsandelene sig med 60 procent til Falck og 40 procent til Dansk Autohjælp, oplyser Erik Rose Andersen. En voldsom vækst på 40.000 kunder årligt fik den lille Århus-virksomhed til hurtigt at blive større.

- Vi satsede meget på at komme hurtigt frem til folk, der stod med en havareret bil. Det havde Falck slet ikke fokus på, hos dem kom bilisterne i baggrunden, for ofte var der jo en brand eller et hjertetilfælde, der skulle klares først, siger Erik Rose Andersen.

Redningsstationerne kører på franchisebasis, så Dansk Autohjælp får en procentdel af indtjeningen. Rundt omkring i landet ligger nu 50 hovedstationer og 60 mindre.

Virksomheden er ejet af Dansk Autohjælp Holding A/S sammen med en række andre selskaber, der alle arbejder med sikkerhed - for eksempel sygetransport, alarmcentral eller "totalsikkerhed" for virksomheder. Holdingselskabet ejes af en fond, der blev etableret i 1992, da foreningen Dansk Autohjælp skulle omdannes til en koncernstruktur.

Kan ikke slukke brande

- Vi har været koncentreret om det, vi er gode til, nemlig autohjælp og abonnementer. Vi kan hverken slukke brande eller køre ambulance, men vi er dygtige mekanikere, siger Erik Rose Andersen.

I begyndelsen måtte Dansk Autohjælp også kæmpe med et øgenavn som "perlegrusmekanikere", forstået på den måde, at folk ikke mente, at kvaliteten var helt i top.

- Håndværket var godt nok, men vores image manglede noget. Man har mere tillid til en stor forretning, siger Erik Rose Andersen.

Da han kom til virksomheden i 1990, blev det derfor vigtigt for ham at arbejde på at skabe en ensartethed i hele koncernen - på alt fra overalls til bilers renhold.

- Man er nødt til at give indtryk af, at man er god - kunden skulle kunne genkende konceptet over hele landet, før vi kunne indgyde tillid, siger han.

- Grunden til vores succes er, at medarbejderne kun laver det, de gerne ville, da de tog jobbet. Vi ønsker ikke generalister, men nogen, der møder på arbejder og har lyst til alle de opgaver, de får.

Med blåt blink

Derfor har Dansk Autohjælp valgt at sætte vandtætte skodder mellem koncernens forskellige aktiviteter. Den mekaniker, der er ansat til at reparerer biler, bliver ikke pludselig bedt om at køre sygetransport. Og manden, der vil køre sygetransport, ender ikke med hovedet ned i en kølerhjelm.

Dansk Autohjælp stopper dog ikke her. I sommeren 2003 fik de lov at køre med blåt blink.

- De få gange, det er nødvendigt, kan vi komme frem babubabu - det giver os ret til at køre stærkere end fartgrænserne. Vi kan også bruge det om natten, så folk kan se, at det ikke bare er vejarbejde, siger Erik Rose Andersen og tilføjer, at især på de fynske motorveje har de oplevet, at bilister ikke respekterer det gule blink. Men det blå har de fleste stadig respekt for - også på Fyn.

Vi kan ikke slukke brande...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce