72 fods marstalgrøn: Rigmandens elegante legetøj blev skoleskib for unge

Den (næsten) marstalgrønne 72 fod lange Germania VI er en hyppig gæst i Det Sydfynske Øhav. Her anløber den Marstal sidste weekend under den store Bonavista-fest. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

72 fods marstalgrøn: Rigmandens elegante legetøj blev skoleskib for unge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Krupp-stiftelsens yacht Germania VI er en hyppig gæst i Det Sydfynske Øhav - og sejler årligt 15000 sømil

Den klassisk elegante Germania VI er en hyppig og altid beundret gæst i Det Sydfynske Øhav. Blandt den Kiel-baserede sejlbåds foretrukne havne i Øhavet er Marstal, Svendborg og Bagenkop. Marstal fik fx besøg for en uge siden.

- I denne weekend planlægger vi sejlads til Sønderborg og derefter enten Marstal eller Svendborg, siger Martin Kramp til Koøjet. Han er en af skipperne på den 72 fod lange båd af typen bermuda-yawl.

Germania VI ejes af Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Stiftung med nære bånd til den tyske industri-gigant Krupp.

Ligesom Mærsks Klem-yachter har Krupp-familien haft en serie lystfartøjer med samme navn. Germania VI har tilhørt kapsejler og industrimagnet Alfried Krupp, søn af Krupp-dynastiets grundlægger.

På basis af erfaringer fra de fem forrige Germania-både fik Alfried Krupp på værftet Abeking & Rasmussen i Lemwerder, Tyskland bygget Germania VI. Yachten blev konstrueret af amerikanske Sparkman & Stevens og er verdens første helsvejsede, større sejlbåd af aluminium.

Alfried Krupp døde i 1967. Efter nogle år med uklarhed om Germania VI's fremtid blev den i 1979 solgt til stiftelsen, der ejer den i dag.

Germania VI er bygget til regattaer og til oceangående sejlads, og den har flere gange deltaget i det legendariske Bermuda-race samt i transatlantiske kapsejladser.

I de sidste mange år er Germania VI brugt til skoling af unge sejlere. Og den får sejlet igennem. Årligt logger den 15000 sømil og har i alt omkring 200 unge med til søs.

Selvom Germania VI officielt blev bygget i 1963, er det meste af den reelt en nybygning fra 1989. Dengang blev Germania VI dømt totalskadet efter en orkans hærgen i hjemhavnen ved Kieler Yacht Club. Germania VI blev tætpå-nybygget på dens nuværende vinterbase, Böbs-Werft i Travemünde.

Efter Kieler-Woche i juni sejler Germania VI til Island. Til næste år sættes kursen mod den store festival i Brest.

Germania VI er også en hyppig gæst i Svendborg Havn. Her har den (næsten) marstalgrønne yacht selskab af tyske sejlbåde til natkapsejladsen The Run.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Germania VI er også en hyppig gæst i Svendborg Havn. Her har den (næsten) marstalgrønne yacht selskab af tyske sejlbåde til natkapsejladsen The Run. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Denne halvmodel af Germania VI indgik også i Flensborg-værftet Robbe & Berkings udstilling i 2018 om Abeking & Rasmussen. Germania VI blev bygget hos A&R, og konstruktør og værftsejer Henry Rasmussen var som bekendt født og udlært i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Denne halvmodel af Germania VI indgik også i Flensborg-værftet Robbe & Berkings udstilling i 2018 om Abeking & Rasmussen. Germania VI blev bygget hos A&R, og konstruktør og værftsejer Henry Rasmussen var som bekendt født og udlært i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

72 fods marstalgrøn: Rigmandens elegante legetøj blev skoleskib for unge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce