Fynsk medie investerer i fremtiden: Køber sig ind i amerikansk startup

Adm. direktør i FST Growth Morten Andersen har foretaget de første tre indkøb gennem det nye selskab, blandt andet i den amerikansk startup, som både det fynske mediehus og Hearken har store forventninger til.

Fynsk medie investerer i fremtiden: Køber sig ind i amerikansk startup

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fyens Stiftstidende og Den Fynske Bladfond har flere hundrede års historie bag sig i mediebranchen - nu investerer det fynske mediehus gennem investeringsselskabet FST Growth millioner i nye medier i form af en amerikansk startup og ny dansk medieplatform.

Den ene er 247 år gammel, mens den anden er under fire år gammel.

Nu har Fyens Stiftstidende og Den Fynske Bladfond gennem sit investeringsselskab FST Growth så investeret et større millionbeløb i den unge, nye medieopkomling fra USA, Hearken.

FST Growth blev etableret sidste år af Fyens Stiftstidende A/S og Den Fynske Bladfond som et investerings- og vækstselskab med en økonomisk ramme på op til 50 millioner kroner, der skal investeres i teknologier, services og forretningsområder, som er med til at tegne fremtidens medievirksomheder - både nationalt og internationalt.

- I dag handler det om at sætte brugeren og kunden i hjertet af organsationen, og det gør sig også gældende i mediebranchen. Hearken har gjort det til deres dna at involvere brugeren. De er markedslendende på hjemmemarkedet i USA, og vi ser et meget stort potentiale i at udbrede deres digitale værktøjer til kunder i Europa, siger adm. direktør i Growth, Morten Andersen.

Hearken
Chicago-baserede Hearken blev stiftet i 2015 af den tidligere journalist Jennifer Brandel. Hearken er med deres "public powered journalism"-metode og web-platform pionerer indenfor involverende journalistik, hvor journalister i en struktureret proces involverer deres læsere i den redaktionelle proces, f.eks. i forbindelse med at udvikle og kvalificere historier.Artikler baseret på Hearkens platform har vundet adskillige priser, bl.a. den meget anerkendte amerikanske Edward R. Murrow pris. Derudover viser Hearkens erfaringer, at den strukturerede involvering af brugere sikrer markant bedre læsertal og forbedrer konverteringen til betalende abonnenter med op til faktor fem.

Hearken samarbejder i dag med over 140 mediehuse i USA og Europa - blandt andre The Chicago Tribune, The Seattle Times og The Dallas Morning News.
Morten Andersen, adm. direktør i FST Growth, havde sidste efterår besøg af Jennifer Brandel, stifter og adm. direktør i Hearken. Nu har de sammen etableret et dansk selskab, som skal stå for udbredelsen af Hearken i Europa. Foto: Jakob Haugaard Christiansen
Morten Andersen, adm. direktør i FST Growth, havde sidste efterår besøg af Jennifer Brandel, stifter og adm. direktør i Hearken. Nu har de sammen etableret et dansk selskab, som skal stå for udbredelsen af Hearken i Europa. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Presset på pring

Fyens Stiftstidende er ligesom mange andre traditionelle medier presset på printavisen og dermed også en stor del af den forretning, som det 247 år gamle mediehus bygger på. Det skal de 50 millioner kroner og investeringsselskabet være med til at ændre på. Investeringen i den meget unge virksomhed Hearken er et godt billede på, hvordan det traditionsrige mediehus afsøger markedet efter nye forretningsområder.

- Vi er selvfølgelig interesseret i at skabe et afkast, men det handler endnu mere om at finde frem til fremtidens forretningsmodel, og der passer Hearken rigtig godt ind, siger Morten Andersen.

Siden den amerikanske medie-startup Hearken blev stiftet af den tidligere journalist Jennifer Brandel i 2015, har deres metode og webplatform bl.a. været med til at sikre markant bedre læsertal og forbedret konvertering af læsere til betalende abonnenter hos flere nyhedsmedier med op til faktor fem.

Det har været medvirkende til, at Hearkens værktøjer i dag bliver benyttet af over 140 mediehuse i USA og Europa. Men fremover vil Hearkens videre udbredelse ske i et tæt partnerskab med vækstselskabet FST Growth, der hører under Den Fynske Bladfond.

FST Growth
FST Growth er et investerings- og vækstselskab, der blev etableret i 2018 af Fyens Stiftstidende A/S og Den Fynske Bladfond.Der blev i første omgang afsat en økonomisk ramme på op til 50 millioner kroner til det fynsk-baserede selskab, hvis hovedformål er at afdække og foretage målrettede investeringer i teknologier, services og forretningsområder, der er med til at tegne fremtidens medievirksomheder - både nationalt og internationalt.

Selskabet har hovedkontor i Odense og har bl.a. den kendte business-angel og erhvervsmand Torben Frigaard Rasmussen med ombord.

Begejstring i Odense og USA

Selskabet har investeret et større millionbeløb i Hearken, så fynboerne og amerikaneren fremover vil indgå som ligeværdige partnere i et kommende dansk selskab, der skal accelerere udbredelsen af Hearkens løsninger på det europæiske marked. Og ifølge Morten Andersen, der samtidig tiltræder bestyrelsen i det amerikanske selskab, er det et perfekt match.

- Hearken har allerede nu fremvist signifikante resultater med den strukturerede involvering af læsere og lyttere i den journalistiske proces. Både når det gælder oplevelsen af kvalitetsjournalistik, tiltrækningen af nye læsere og konverteringen til betalende abonnenter. Det er strategiske problemstillinger de fleste mediehuse kæmper med, og jeg ser derfor rigtig store perspektiver i vores investering, siger Morten Andersen.

Aftalen vækker også begejstring hos Hearken-stifter Jennifer Brandel.

- Vi har haft samtaler med rigtig mange interesserede selskaber, der gerne ville være partnere. Men her skilte FST Growth sig ud ved at være exceptionelt grundige i deres research, ligesom de har udvist en virkelig god forståelse af, at de mulige løsninger på mediernes udfordringer er drevet af systemiske og adfærdsbetonede ændringer. Jeg er slet ikke i tvivl om, at FST Growth er det helt rigtige selskab til at accelerere Hearkens europæiske aktiviteter, siger Jennifer Brandel.

To andre opkøb

Udover det nye partnerskab med Hearken har FST Growth også købt sig ind i det danske startup Indieframe, der er en dansk, digital og global medieplatform med over 60.000 brugere på verdensplan, og tidligere i januar blev det annonceret, at vækstselskabet overtog størstedelen af jobportalen JobDanmark fra Jysk Fynske Medier. Og det er helt i tråd med FST Growths formål, at de tre investeringer adresserer udfordringer indenfor hvert deres område i mediebranchen.

- Det er et fint miks af en større investering i Hearken, en mindre aftale med Indieframe, som også er et billede på det brugerdrevne koncept, der bliver vigtigt i fremtiden, og så JobDanmark. Her er der et meget stort potentiale på markedet for digitale jobannoncer, som i dag er præget af en enkelt stort set monopollignende aktør, siger Morten Andersen.

Han forventer at bruge det næste halve år på at løbe de tre virksomheder i gang under FST Growth, hvor han også selv kommer til at spille en stor rolle i bestyrelserne. Bagefter skal han dog ud og finde flere investeringsmuligheder.

- Vi har en pipeline over mulige investeringskandidater, så vi er absolut ikke færdige med at afsøge markedet, siger han.

Fynsk medie investerer i fremtiden: Køber sig ind i amerikansk startup

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce