Klag aldrig i sundhedssystemet - det kan koste dig livet


Klag aldrig i sundhedssystemet - det kan koste dig livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Niels Jørgen Langkilde, fhv. MF, Forskningskoordinator, Patientforeningen, Broby
Billede
Debat. 

Sundhedssystem: Når man sidder med klagesagsbehandlinger over vort sundhedssystem, så bliver man glad og forhåbningsfuld, når landets statsminister lover en større sundhedsreform. Det er der i den grad behov for. Ikke forstået sådan at alt er galt, men der er mange forhold som rammer en del patienter. Hver år sker flere hundredtusinder fejl og utilsigtede hændelser i vort sundhedssystem. Heldigvis er de fleste uden større betydning og ikke livstruende eller invaliderende, men der er mange alvorlige fejl, og mange som vi slet ikke hører om.

Mange tør nemlig ikke klage. Og med god grund, for mange har hørt hvor galt det kan gå hvis man klager. I øjeblikket sidder Patientforeningen f.eks. med en sag, hvor en patient i Region Midtjylland gik i medierne med sin kritik. Fra den dag er han stort set udelukket for al behandling med udtrykket: "Vi har ikke yderlig behandling at tilbyde". Vagtlæger kan indlægge ham med udrykning, men inden han når hospitalet, får ambulancen ordre til at vende om. På skadestuen kan han i et andet tilfælde blive henvist til en afdeling af den unge reservelæge, som fortæller at det er meget alvorligt. Men kort efter kommer han tilbage og tilbyder "Vi har ikke yderlig behandling at tilbyde". Ønsker om at få afvisning skrevet i journal med begrundelse afvises. Patientens egen læge vil ikke længere henvise den alvorligt syge til hospitalet, "For du bliver jo bare sendt hjem".

Turen til privathospitaler er prøvet af mange patienter. Ved nogen sygdomme møder man den samme læge som på det offentlige sygehus. Det giver ikke bedre behandling. Andre gange hjælpes der, men der er mere komplicerede sygdomme, som de ikke må hjælpe med. Det private sygehussystem er desværre for ovennævnte patient og mange andre ikke et alternativ.

Hvad skal der så til, hr. statsminister? Patientforeningens bud er: Valgfrihed. Vi har i Danmark valgfrihed på langt de fleste områder. Er vi utilfredse med Netto, så kan vi gå i Fakta eller Rema 1000. Er Magasins personale eller priser uforskammede, så er der masser af andre muligheder, men sådan er det ikke i vort sundhedssystem.

Medierne har glimrende beskrevet problemer med læger, der afviser patienter, fordi de brokker sig. Det har Patientforeningen mange eksempler på, men patienterne lærer normalt "lektien" af at blive trittet ud den første læge. De tør ikke klage mere. Vor patient fra før har prøvet det samme hos en tidligere læge, men her skyldtes det, at lægen blev træt af at hospitalet ikke ville hjælpe med analyser og undersøgelser, som han ikke selv kunne foretage, og at de ikke ville acceptere undersøgelser fra andre. Så gav lægen op.

Hvis der skal være valgfrihed, er forudsætningen, at der uddannes langt flere læger. Vort samfund er et overflodssamfund på næsten alle områder, men ikke på sundhedsområdet. Her har vi et gammeldags knaphedssystem, hvor et hierarki selv sætter regler for ventelister og mange andre ting. Politikere har få muligheder for at hjælpe. Når de sætter krav til kortere ventetider, så advares der i sundhedssystemet. Det er et indgreb i retten til selv at bestemme over patienterne. I Bilka gør man modsat - her sætter man selv grænser for ventetiderne ved kasserne, for man ved, at kunder ikke vil stå en halv time i kø.

Sammenhold dette f.eks. med Høreforeningens hjemmeside, hvor der i øjeblikket diskuteres, hvordan man kan komme til på et sygehus med "40 ugers ventetid". Ingen private høreklinikker har en sådan ventetid. Her ansætter man ekstra personale, hvis der er mange kunder i butikken.

En lille overproduktion af læger og andet sundhedspersonale vil kunne ændre mentaliteten. Vi så det da det drejede sig bilers sikkerhed. Da man privatiserede Statens Bilinspektion røg ventetiderne ned, servicen op, og man behøvede ikke at vente i måneder på en tid. Valgfrihed og konkurrence virker. Så brug det. Borgerne skal have noget at vælge imellem. Det betyder ikke egenbetaling, for det offentlige skal betale, hvad enten man behandles det ene eller det andet sted. Vi har jo betalt for det over skatten en gang.

I tilgift vil overlægelønningerne så ikke længere være to-tre gange en statsministers løn, men nok lidt mere beskedent.

I Patientforeningen var vi stor respekt for statsministerens indsigt i vort sundhedssystem. Brug denne indsigt til en reform, der sætter patienterne i centrum. Om der er regioner eller ej er mindre vigtigt. Det vigtige er valgfrihed, mere sundhedspersonale og mulighed for et ordentligt klagesystem, som tillader patienterne at klage - uden de bliver straffet.

Klag aldrig i sundhedssystemet - det kan koste dig livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce