Skolen. Vælg folkeskolen som et fyrtårn


Skolen. Vælg folkeskolen som et fyrtårn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jan Andersen, Kirsebærgrenen 245, Odense SØ - lærer, Rosengårdskolen, tillidsrepræsentant, medlem af styrelsen Odense Lærerforening
Jan Andersen
Debat. 

Prioritering af den daglige undervisning i folkeskolen? Byrådet sætter penge af til ordblinde elever i Odense. Godt. Jeg sætter også pris på, at der kommer direkte penge ud til undervisningen, så den får en mere praktisk tilgang. Godt.

Det er i øvrigt tiltrængt til afveksling for al portal-undervisningen. Det er desværre kun et engangsbeløb til det ellers gode og rigtige formål. Det er også godt, at undervisningen under overskriften Haver Til Maver ikke bliver udsultet. Trods de kommende gode tider og politiske løfter om, at alle skal med, så er folkeskolen og den daglige undervisning noget hulkindet repræsenteret i byrådets prioriteringer.

Det er, som om Odense Kommunes budget for flagskibsflåden af folkeskoler og den daglige undervisning er stødt på grund. Det gode, politikerne oprigtigt vil gøre for folkeskolen og undervisningen, gør de ikke i fuldt mål. Og det, som politikerne gerne vil undgå og skærme folkeskolen og undervisningen imod - det kommer politikerne alligevel til at gøre som konsekvens af de prioriteringer, som byrådet vælger for folkeskolen og undervisningen. Der er f.eks. ansat for få lærere imod alle intentioner og søgningen til fri- og privatskoler er stigende.

Jeg kravler en tur op i livstræets krone og ser to gode råd med hensyn til folkeskolen og undervisningen - og ydermere for, at de ordførende og forhåbentligt ordholdende politikere bliver holdt fast på deres løfter. Jeg har tillid til, at politikerne vil folkeskolen og undervisningen. Ordene, der vækker tilliden, skal følges op af handlinger, der afspejler den politiske opmærksomhed, som folkeskolen og den daglige undervisning fortjener.

Råd nummer ét: Der skal være råd til en lærer i alle klasser i undervisningen. Det er værd at prioritere, fordi lærerne sørger for, at den daglige undervisningen lever op til ånd og ord i folkeskoleloven. Politikerne sørger for rammerne, så lærerne kan lykkedes med opgaven.

Råd nummer to: Den daglige undervisning for eleverne i klassen er værd at prioritere. Det er i hverdagen, at muligheden for at lykkedes med undervisningen ligger gemt. Det er i hverdagen, at eleverne øver sig sammen og alene, prøver sig frem endnu en gang, løser opgaver alene og med klassekammeraterne, fremlægger og fortæller, arbejder med computer, robotter og tavle, tager på tur/lejrskole, fordyber sig, får besøg af gæstelærere, besøger museer, tager ind til byen.

Lærerne tester, løser konflikter, leder undervisningen i klasserummet, kontakter forældre, holder forældremøder, og alt det andet, der driver undervisningen frem, så eleverne lærer noget i timerne. Hvor der er god lærer-elev tid - hvad enten undervisningen foregår på skolen eller ude i byen så at sige.

Jeg beder bare om handling; at politikerne hvert år investerer i folkeskolen og den daglige undervisning, så forældrene mærker, så lærerne mærker, så eleverne mærker, at der mærkbart sker prioriteringer fra år til år i positiv retning. Fortællingen om folkeskolen må ikke blive fortællingen om den enkelte skoles kamp for resurser eller den enkelte skoles muligheder eller andre lokale tilfældigheder. Om færre lærer i undervisningen og flugten fra folkeskolen. Quickfix og lunefulde tiltag hjælper i øjeblikket, men elevernes skolegang er mere end blot midlertidige prioriteringer. Det er undervisning hver dag for de seks til 16-årige. Hvert år. Hvert budgetår.

Se folkeskolen og den daglige undervisning som en del af erhvervsfremmepolitikken. Se folkeskolen og den daglige undervisning som et vartegn for byen. TBT Tower, letbanen og andre store prioriteringsprojekter er - give and take - bygget på folkeskolens og den daglige undervisnings bekostning. Uden investering i folkeskolen og den daglige undervisning kan TBT Tower og letbanen ende som mindesmærker over store drømme. Odense som storby er immervæk blot et lokalsamfund, der har brug for folkeskolen og den daglige undervisning som et fyrtårn.

Skolen. Vælg folkeskolen som et fyrtårn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce