Mærkeordning: Butikker glemmer at søge, selvom forholdene er i orden

Der har tidligere i kommunen været fokus på kørestolsbrugere og blinde. Dette billede er fra Bogense, som altså kun har en virksomhed med på kommunens mærkningsordning. Bentes Zoner i Sundhedshuset på Skovvej. Arkivfoto: Kim Rune.

Mærkeordning: Butikker glemmer at søge, selvom forholdene er i orden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere erhvervsdrivende har faktisk forholdene til at få et mærke, men de glemmer bare at søge om det, fortæller Johnni Lund Hansen, ansvarlig for mærkeordningen i Nordfyns Kommune.

Nordfyn: Syv erhvervsdrivende fra Otterup er lige nu en del af Nordfyn Kommunes mærkeordning, der i 2015 blev grundlagt i et samarbejde mellem Handicaprådet, handelsstandsforeningerne og Nordfyns Kommune. Formålet med ordningen var at lave en light-udgave til "God Adgang", som er en tilsvarende national mærkeordning med skrappere krav til at få et mærke.

Johnni Lund Hansen, ansvarlig for mærkeordningen på Nordfyn, erkender, at det er gået trægt med antallet af mærker. Men han mener, at det især skyldes at folk glemmer at søge om at få mærket, efter de har forbedret deres tilgængelighed.

- De erhvervsdrivende skal selv søge hos os på kommunens hjemmeside, når de føler, at de har forhold, som kan kaste et mærke af sig, siger han og kommer med flere eksempler på butikker, der har glemt at søge om at få mærket.

- Fodterapeuten i Bredgade i Otterup har fået sat en rigtig fin rampe op, men de har bare ikke fået mærket, fordi de ikke har søgt. Også henne i Nordfyns Bank i Otterup har jeg været med til at få lavet nogle ramper - men de har desværre heller ikke lige fået søgt, og det er jo rigtig ærgerligt, når forholdene begge steder er på plads, påpeger Johnni Lund Hansen.

Ny cafe på banen

Café Kysten, som er Bogenses nye cafe i Adelgade, er også i fuld gang med at skaffe sig kommunens mærke, fortæller Johnni Lund Hansen.

- Per Forstad, der står bag den nye cafe, vil også meget gerne være en del af ordningen. Han har lagt ramper ud og lavet en ny indkørsel fra Hotelpassagen.

Men hvad kan en virksomhed bruge det her klistermærke til?

- Det signalerer, at man har et fokus på en svag gruppe i samfundet. Nogle butikker er nødt til at bytte ramper ud med salgsareal, og det kan være en udfordring for de forretningsdrivende, men det er derfor, at vi foreslår at købe en mobil rampe, som godt nok ikke opfylder bygningsreglementets krav, men til gengæld skal den så betjenes - for eksempel med hjælp fra en ringeklokke, så kunden i kørestolen kan komme i kontakt med butikken, og det kan være nok til at få vores mærke, siger Johnni Lund Hansen.

I dag er hver femte dansker berørt af en form for funktionsnedsættelse og har brug for information om gode adgangsforhold, når de vælger udflugtsmål, oplyser "God Adgang" på deres hjemmesiden. "God Adgang" blev i 2003 blev stiftet af VisitDenmark, Horesta og Danske Handicaporganisationer for at sikre bedre tilgængelighed for folk med funktionsnedsættelse.

Mærkeordning: Butikker glemmer at søge, selvom forholdene er i orden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce