Opgave til 350 millioner: Havneudvidelse er tilbage på sporet

Sidste etabe af havneudvidelsen gå i gang i begyndelsen af juli. Om to år vil den nye Tereminal Nord være 400.000 kvadratmeter større. Foto: Michael Bager

Opgave til 350 millioner: Havneudvidelse er tilbage på sporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med en forsinkelse på otte måneder er Lindø Port of Odense nu klar til at tage hul på sidste del af havneudvidelsen - et anlægsarbejde til 350 millioner kroner.

En dansker, en belgier og en opgave til 350 millioner kroner. Det er i korte træk resultatet af den licitation, som Lindø Port of Odense offentliggjorde fredag eftermiddag. Det bliver et konsortium bestående af danske Züblin, der er datterselskab af en tysk storentreprenør, og belgiske Jan De Nul NV, der kommer til at stå for den sidste del af havneudvidelsen på Lindø. En opgave, der bringer de samlede investeringer op i størrelsesordenen af en milliard kroner, når den er afsluttet. Sammen har de to virksomheder dannet konsortiet JV Lindø Port og Odense, og dermed kan der atter komme gang i havneudvidelsen.

- Med den her kontrakt tager vi et tigerspring fremad, og der var ingen tvivl ud fra de tre bud, der lå i denne omgang. Konsortiet var ikke bare bedst i forhold til kvaliteten og hele den konstruktionsmæssige tilgang, de var også bedst på prisen, siger Carsten Aa, der er administrerende direktør for Odense Port of Lindø.

Udvidelsen samler de sidste projekter af havneudvidelsen under ét. Derfor indeholder det både etablering af kajanlæg, opfyldning, veje, hele infrastrukturen med vand, el og plads til oplagret gods. Og med licitationen i bakspejlet er projektet atter tilbage på sporet.

Sidste år i september må licitationen gå om. Dengang var der fire budgivere i spil, men to var for dyre, et var ikke teknisk korrekt, og et blev afleveret for sent. Selv om der kun var tale om ganske få minutter, blev havnen nødt til at afvise tilbuddet, og dengang konstaterede havnedirektøren, at det ville forsinke hele processen med seks til otte måneder. En præcis forudsigelse.

- Der er ingen tvivl om, at vi vil se en øget konkurrence i fremtiden, for godsmængderne stiger ikke væsentligt. Men det afgørende for os er netop, at vi har skabt noget unikt, som ingen andre havne kan tilbyde. Så jeg ryster ikke på hånden. Carsten Aa, administrerende direktør, Lindø Port of Odense
Udvidelsen ved Terminal Nord
Udvidelsen omfatter etablering af 400.000 kvadratmeter havneareal, kajanlæg samt en særlig heavy-load plade ved kaj.Pladen bliver 30 meter bred og kommer til at løbe 100 meter langs kajen.

En massiv konstruktion, som er særligt egnet til placering af endog meget store mobil- og crawlerkraner. Heavy-load pladen konstrueres, så alle kendte kommercielt tilgængelige mobil- og crawlerkraner kan bruges til den yderste kapacitetsgrænse.

Det betyder, at man ved projekter med meget store kraner og meget store og tunge emner kun behøver at udlægge støtteplader eller køreunderlag under kranerne.

Kilde: Lindø Port of Odense
- Vi føler os godt klædt på. Hele lokationen omkring Lindø er god, så nu handler det om at kommer godt i gang, siger Thomas Bentsen, der er teknisk direktør hos Züblin Fundering og Anlæg. Foto: Vibeke Volder
- Vi føler os godt klædt på. Hele lokationen omkring Lindø er god, så nu handler det om at kommer godt i gang, siger Thomas Bentsen, der er teknisk direktør hos Züblin Fundering og Anlæg. Foto: Vibeke Volder

Stramme tidsfrister

- Der er meget strenge regler i forhold til udbud af den her størrelse, og derfor er der også en række tidsfrister, som skal overholdes. Dem har vi strammet, alt hvad vi kunne, og med fristerne in mente kunne vi regne os frem til maj måned, siger Carsten Aa.

Han er ikke i stand til at sige noget om, hvorvidt prisen er blevet lavere efter anden runde, for tilbuddene er ikke helt sammenlignelige, og samtidig er der ændret en smule i udbudsmaterialet.

- Man bliver hele tiden klogere, og derfor har vi også ændret nogle få detaljer for at gøre det lettere at byde. Blandt andet har vi lavet nogle ekstra jordbundsundersøgelser, som vi har skrevet ind i materialet. Det gjorde vi for at betrygge budgiverne, så de ikke skulle tage højde for noget, som vi allerede vidste. Det vil jo kun gøre prisen højere, siger havnedirektøren, der ser frem til, at arbejdet kan komme videre.

Og forventningerne er også store hos konsortiet, der har fået opgaven.

Som repræsentant for ejerne og medlem af bestyrelsen var Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel også medunderskrivr på kontrakten. Her i samtale med borgmesterkollegaen Kasper Ejsing Olesen fra Kerteminde Kommune. Foto: Vibeke Volder
Som repræsentant for ejerne og medlem af bestyrelsen var Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel også medunderskrivr på kontrakten. Her i samtale med borgmesterkollegaen Kasper Ejsing Olesen fra Kerteminde Kommune. Foto: Vibeke Volder

Begynder i juli

- Vi regner at gå i gang med arbejdet allerede i begyndelsen af juli. Vi skal stå på land og sørge for at banke stålspunsen ned i havbunden, mens Jan De Nul skal pumpe sand ind, siger Thomas Bentsen, der er teknisk direktør for Züblin Fundering og Anlæg.

Den Aarhus-baserede virksomhed var ikke med i første budrunde, men det var Jan De Nul. Dengang bød belgierne selv på hele opgaven, men i anden omgang tog de kontakt til den danske entreprenørvirksomhed.

Med belgisk hovedkontor i byen Aalst cirka 20 kilometer vest for Bruxelles, har Jan De Nul tidligere erfaring fra de store anlægsarbejder på Storebælt og forbindelsen over Øresund. Her har firmaet lavet uddybning - eller dredging som det hedder i fagsproget, og med en flåde på mere en 200 skibe har selskabet specialiseret sig i at arbejde offshore med alt lige fra udlægning af undersøiske kabler, havvindmølleparker, uddybning og ikke mindst etablering af havne.

Med udvidelsen etableres der yderligere 400.000 kvadratmeter havneareal, en kilometer kajanlæg samt en særlig heavy-load plade ved kajen. Det betyder, at havnen både kan øge sine aktiviteter inden for last af bulkvarer over kaj og samtidig er i stand til servicere særligt tunge elementer til offshoreindustrien. Ifølge havnedirektøren er det netop det, der berettiger udvidelsen på Lindø.

- Der er ingen tvivl om, at vi vil se en øget konkurrence i fremtiden, for godsmængderne stiger ikke væsentligt. Men det afgørende for os er netop, at vi har skabt noget unikt, som ingen andre havne kan tilbyde. Så jeg ryster ikke på hånden, men man kan da godt frygte, at vi generelt er på vej mod en overkapacitet i danske havne, siger han.

I øjeblikket er udlejningsprocenten på Lindø på den gode side af 90 procent, men når Bladt har produceret de sidste af mere end 100 havvindmøllefundamenter og forlader området, vil udlejningsprocenten komme ned omkring 75 procent.

- Men der var jo ingen, der havde forventet, at så stor en del af arealet ville være lejet ud så hurtigt, som det rent faktisk har været tilfældet. Og der er stadig stor efterspørgsel efter det vi laver, siger Carsten Aa.

Vindindustrien er i et volatilt marked, og derfor er havnedirektør Carsten Aa ikke bekymret over, at markedet går sidelæns. - Jeg betragter 2018 som et mellemår for havvind, og jeg deler forventningerne om, at det bliver bedre i 2019, siger han. Foto: Vibeke Volder
Vindindustrien er i et volatilt marked, og derfor er havnedirektør Carsten Aa ikke bekymret over, at markedet går sidelæns. - Jeg betragter 2018 som et mellemår for havvind, og jeg deler forventningerne om, at det bliver bedre i 2019, siger han. Foto: Vibeke Volder

Opgave til 350 millioner: Havneudvidelse er tilbage på sporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce