Teater i sfo: - Bølle Bob satte fut i fællesskabet


Teater i sfo: - Bølle Bob satte fut i fællesskabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Ginie Pedersen, Borchsvej 8, Odense V
Billede
Debat. 

"Der er ingen, der har rigtigt brug for os." Sådan slutter sangen: Vi er ikke rigtigt voksne, vi er ikke rigtigt børn fra Bølle Bob.

Det var også slutsangen i vores teaterstykke, men fakta er, at uden de fantastiske, engagerede og seje børn var der aldrig kommet et teaterstykke op i den skolefritidsordning, hvor jeg arbejder. Men det gjorde der - heldigvis.

Jeg er pædagog og arbejder på en stor skole i Odense, og vi har lige haft premiere på Bølle Bob.

Vi brugte knap to uger på at sætte stykket op. Egentlig havde vi været i gang et par uger, for roller blev besat og manuskripter uddelt inden vinterferien, så der kunne øves i vinterferien. Retur efter ferien var vi klar til at gå i gang, og de følgende otte arbejds- og skoledage blev der øvet replikker og danse. Selv frikvarterer blev efter børnenes ønske enkelte dage inddraget for at finpudse dansene.

Nogle børn ville gerne være en del af projektet, men ikke stå på scenen - de hjalp med at lave kulisser. Kulisserne er en stor del af forestillingen, da de tydeliggør, hvor vi er i handlingen. Derfor var det dejligt at så mange børn havde lyst til at komme med idéer til kulisser og hjælpe med at lave dem.

Børnene har været meget engagerede i hele processen. De har udover det sædvanlige taget ansvar og budt ind med forslag og ændringer til stykket. De har stået for koreografien i dansene. De har stået for koordinering af kostumer. Eksempelvis sørgede piger, der skulle spille tvillinger for at de havde ens tøj på til premieren. Der er også blevet lånt tøj eller rekvisitter på tværs i gruppen, så alle var klar til premieredagen.

Vi lavede to forestillinger: En for forældre, søskende med mere, og dagen efter viste vi det for hele indskolingen.

Jeg er så imponeret over den energi og det ejerskab, som børnene har bidraget med i det her teaterprojekt. De har været engagerede, koncentrerede, positive og til hver eneste øvedag er mødt op med godt humør og gåpåmod, uanset hvilke aktiviteter der ellers var i sfo'en.

De har støttet hinanden og bakket hinanden op på tværs af klasser og årgange, og de har udfordret sig selv. Flere børn har været virkelig nervøse undervejs i processen og også til forestillingerne, så vi har haft meget fokus på, at tilskuerne ikke ved, hvad der rigtigt skulle ske på scenen, så selvom man laver en fejl, så fortsætter man bare, og at vi laver det her, fordi det skal være sjovt.

Jeg så flere forældre og kolleger med tårer i øjnene, da stykket sluttede, og ja, jeg var også rørt.. Rørt og benovet over hvor engagerede og koncentrerede børnene var og imponeret over, hvor meget man ved fælles indsats kan nå på to små uger. Skuespillerne og danserne gjorde forestillingen til en fest, de hjalp hinanden på den scene, og de kom fælles i mål.

Teater i sfo handler om så meget mere end blot det at lave teater: Det handler om fællesskaber, om gensidig respekt, det handler om at turde, det handler om at støtte og bakke hinanden op, det handler om følelser, og så handler det i stor grad at have det sjovt. Der er blevet skabt nye fællesskaber på tværs i indskolingen med udgangspunkt i Bølle Bob.

Tæppet er gået ned, men både børn og voksne er heldigvis så mange oplevelser rigere, og mine kollegaer og jeg glæder os allerede til vi sammen med børnene i sfo skal lave teater igen.

Teater i sfo: - Bølle Bob satte fut i fællesskabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce