DI: Digital data-forståelse er en mangelvare

Lars Frelle-Petersen fortæller, at forståelse for kodning og programmering blandt andet er relevant for dataloger, ingeniører, matematikere og statistikere, som allerede i dag er svære at rekruttere både inden for den private forretningssektor og i den offentlige sektor, hvor data og anvendelsen af data er stærkt efterspurgt:- Og det er jo fordi, vi historisk set ikke har uddannet så mange, som der er en efterspørgsel efter, siger direktøren. Pressefoto

DI: Digital data-forståelse er en mangelvare

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lars Frelle-Petersen, som er digital direktør hos brancheorganisationen DI, påpeger, at det er vigtigt, at danske børn og unge får en forståelse for, hvordan computere og den digitale verden fungerer inden for alle fag.

Strib: Når elever på Strib Skole lærer om kodning og programmering som en del af nyt internationalt pilotprojekt, er det sød musik i ørerne hos Lars Frelle-Petersen.

Som direktør hos branchefællesskabet DI Digital vurderer han nemlig, at der er et behov for, at børn og unge i Danmark får en større interesse og bedre forståelse for, hvordan en computer virker, idet mange virksomheder allerede i dag oplever en mangel på kvalificeret arbejdskraft i forhold til digital data-forståelse.

- Det gælder ikke kun forståelse for kodning, men en grundlæggende forståelse for, hvad vi kan anvende de her nye teknologier til - ikke kun dem, vi kender i dag, men også dem der kommer i fremtiden. For det skønnes jo, at op mod 60 procent af de børn, der starter i skole i dag, kommer til at beskæftige sig med noget i fremtiden, som vi endnu ikke kender til, siger DI-direktøren og påpeger, at mens visse job uddør, så opstår der til gengæld nye - og helt tredje ændrer karakter.

- Derfor kan vi også forudse, at der er et meget stort behov for folk, der har nogle af de logiske forudsætninger, der skal til - matematiske kompetencer, naturvidenskabelige forudsætninger og programmeringsevner til i virkeligheden at kunne være med til at præge de fremtidig jobs, som Danmark jo også skal konkurrere med andre lande om at kunne trække til landet.

Innovativ forståelse

Lars Frelle-Petersen roser derfor Strib Skole for at få sat kodning og programmering på skoleskemaet. Han mener dog ikke, at det behøver at blive til deciderede fag i sig selv, ligesom man har dansk, matematik og engelsk. Det vigtigste er at få en forståelse for de muligheder computere og nye teknologier rummer, påpeger han:

- Vi ved jo ikke nødvendigvis, hvad vi kommer til at beskæftige os med i fremtiden, men vi ved, at det vil indbefatte computere i en eller anden form - og formentlig også nogle computere, som vil være langt mere intelligente, end dem vi kender i dag. Og der vil det være godt, at vi som mennesker på en eller måde kan have et samspil med dem og en logisk forståelse for, hvad vi kan bruge dem til, så vi kan skabe nye forretningsmodeller og nye virksomheder på baggrund af den kompetence.

- Så vores holdning er, at det er bedst at integrere det her i så mange af de eksistererende fag som muligt. Det vil måske også gøre det mere læringsrelevant for børnene, hvis de kan se, hvordan det konkret kan bruges inden for matematik for eksempel, tilføjer DI-direktøren.

DI: Digital data-forståelse er en mangelvare

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce