Massiv markedsføring af et godt program sikrer historisk godt forsalg - flere end 10.000 har allerede sikret sig en billet.

Middelfart: Efter en årrække med svigtende billetsalg og beskedne overskud kunne Rock Under Broen sidste år melde udsolgt på dagen med 15.300 betalende gæster og et efterfølgende overskud på 1,7 millioner kroner. Og alt tyder på, at det bliver endnu bedre i år. Næsten et halvt år før Thomas Helmig og den øvrige top af dansk pop og rock går på de to scener under Lillebæltsbroen, har godt 10.000 mennesker købt en billet til den 25. udgave af éndagsfestivalen.

Rock Under Broen 2018

Dizzy Mizz LizzyThomas Helmig

Rasmus Seebach

L.O.C.

Aqua

Infernal

Johnny Madsen

Jacob Dinesen

Jubilæumsshow bestående af syv-otte navne, som tidligere har optrådt ved Rock Under Broen.

Forsalget er historisk højt, til sammenligning havde de lokale brorockere på samme tidspunkt sidste år solgt 6.000 billetter. Og meget skal gå galt, hvis ikke man i år også kan melde udsolgt på dagen, selv om det samlede antal billetter er øget til 17.500.

- Det er jo fantastisk, jeg kan ikke mindes noget lignende i festivalens historie, lyder den glade kommentar fra talsmand Bent Frandsen.

Han har to forklaringer på den rekordstore interesse for billetter til Rock Under Broen 2018.

- Vi har øget musikbudgettet i år med halvanden million kroner og præsenterer de bedste navne på den danske pop- og rockscene. Og så giver vi den fuld gas med markedsføring i både tv, radio, aviser og på Facebook, for hvad nytter det med et godt program, hvis folk ikke kender til det, siger Bent Frandsen, der både glæder og undrer sig over et usædvanlig stort antal solgte billetter på Sjælland, hvor man ikke har brugt nogle markedsføringskroner.

- Men det kan være de gode navne har givet anledning til flere delinger på Facebook, så budskabet ad den vej også er nået over Storebælt, siger han.

Rock Under Broen brugte sidste år omkring en million kroner på markedsføring og budgetterer med et tilsvarende beløb i forbindelse med sommerens festival.

- Januar plejer at være en stille måned for os, hvor folk i stedet har travlt med udsalg, derfor skruer vi først op for blusset igen til marts med spots i TV2 Syd og TV2 Fyn og regionale radioer. Det vil sige, at vi har reserveret plads, men viser billetterne at sælge sig selv, sparer vi selvfølgelig de penge, siger Bent Frandsen.

Talsmand lover plads nok

Festivalen blev sidste år udsat for stærk kritik fra publikum, der mente pladsen var for trang. Og bedre blev det ikke, da arrangørerne på selve dagen forbød gæsterne at tage klapstole med ind for at sikre bevægeligheden på pladsen.

Men det bliver ikke et tema i år, heller ikke med 17.500 gæster, lover Bent Frandsen.

- Publikum havde ret, det var ikke optimalt sidste år, og vi har allerede i efteråret lavet skitser til en ny og større plads, ligesom de to scener samles ved siden af hinanden. Og set i lyset af det gode forsalg har vi allerede nu besluttet yderligere at udvide pladsen op mod Lillebæltsbroen. For der skal være god plads til alle også med klapstole, siger Bent Frandsen, der samtidig slår fast, at man ingen planer har om at øge antallet af billetter på trods af den store forhåndsinteresse.

- Rock Under Broen har igen udviklet sig til en festival for det modne publikum, der godt kan lide lidt komfort og plads omkring sig, derfor er 17.500 vores maksimum, siger Bent Frandsen.

  • Gottwald_Søren

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion i Middelfart, hvor vi laver Middelfart-siderne i Fyens Stiftstidende samt Middelfart-stof til fyens.dk og til mitfyn.dk. Vi laver desuden ugeavisen Melfar Posten, som jeg er tovholder på - det vil sige, at jeg har ansvar for at redigere den sammen med en kollega.