Skat: Vi lægger os fladt ned

Ulrik Pedersen, fungerende underdirektør i Skat Inddrivelse. Privatfoto

Skat: Vi lægger os fladt ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det var en menneskelig fejl, da et brev med en oversigt over gældsposter til det offentlige, havnede hos den forkerte.

Ulrik Pedersen er fungerende underdirektør i Skat Inddrivelse. Han forklarer her, hvordan en liste over gældsposter, der vedrører en helt anden person, kan havne hos Peter Jørgensen i Tørresø.

- Hvordan kan sådan en fejl ske?

- Det er en rigtig træls sag. Det må bare ikke ske, og der er ingen, der er mere trætte af den end mig. Men baggrunden er, at vi har stoppet vores automatiske inddrivelsessystem EFI, og betalingen skal over i et andet system i stedet. Så de betalingslinjer, der er sendt ud til borgere, der har gæld, kan ikke bruges længere. Derfor sender vi breve ud til de borgere med en ny konto. Og det er en manuel øvelse. Der er medarbejdere, der sidder manuelt og fletter to filer, en fil med en gældsoversigt flettes sammen med adresseoplysninger. Vi har en helt fast procedure for, hvordan man gør det, men hvis ikke proceduren er fulgt 100 procent i dette tilfælde, så går det galt. Jeg kan kun sige, at det er en menneskelig fejl, og vi lægger os fladt ned.

- Er der en procedure for, hvordan den type fejl kan undgås?

- Der er en procedure for, hvordan man skal gøre, og hvis man følger den procedure, sker fejlen ikke. Men hvis man har en fane med 36 linjer på hver side, der skal føres over på computeren ved siden af, og på et tidspunkt kommer til at klikke en linje for højt, så ryger der lige pludselig sådan et brev ud. Vi har andre øjne på nogle af dem som stikprøve for at sikre, at det ikke går galt. Og det går stort set aldrig galt. Men nu gør vi alt for at se, om der er mere, vi kan gøre.

- Hvad gør I for at stramme endnu mere op?

Hele proceduren bliver løbet igennem. Jo flere øjne, der kigger på det, jo større er sandsynligheden for, at der ikke sker fejl, men det er jo altid en afvejning af, hvor mange ressourcer, vi bruger på det. Når jeg får besked fra mine funktionsledere om, hvad de tænker om det, skal vi beslutte, om der er noget, der skal ændres.

- Vil I foretage jer noget over for den person, hvis papirer er havnet det forkerte sted?

- Ja, jeg vil tage kontakt og informere om, hvad der er sket og selvfølgelig beklage meget.

Skat: Vi lægger os fladt ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce