Alkohol og Samfund har anmeldt Temabar i Middelfart til Forbrugerombudsmanden for at lave ulovlig markedsføring af alkohol. Det er del af en større anmeldelse af i alt 15 diskoteker.

Middelfart: - Hvem af dig og dine venner kan hurtigst bunde fem jägerbombs? Der er fede præmier til de hurtigste.

Sådan lyder ét af flere Facebook-opslag fra Temabar om drikkekonkurrencer, som ifølge interesseorganisationen Alkohol og Samfund formentlig strider med markedsføringsloven.

Desuden mener man i Alkohol og Samfund, at natklubben ulovligt annoncerer over for unge under 18, og derfor har interesseorganisationen nu anmeldt Temabar til Forbrugerombudsmanden i en større anmeldelse af i alt 15 diskoteker i landet.

I strid med loven

- Vi mener, de målretter annonceringen mod unge under 18, når de skriver, at der er adgang til begivenheder med studiekort fra blandt andet gymnasier. Det strider med markedsføringsloven. Og at annoncere drukkonkurrencer er muligvis i strid med markedsføringsloven, men overtræder 100 procent sikkert kodekset om god markedsføring af alkohol, når man opfordrer til at drikke så meget eller så hurtigt som muligt, siger Peter Konow, direktør i Alkohol og Samfund.

Temabar hører under NOX-netværket sammen med omkring 45 diskoteker, og hos syv af disse mener Alkohol og Samfund at have fundet store ligheder i diskotekernes annoncering. Det ligner en systematisk omgåelse af loven, mener Peter Konow.

- Det gør lovovertrædelsen mere alvorlig. Så er det ikke et enkelt øjebliks kådhed hos ét sted. Det ligner noget, mener jeg, man gør gentagne gange og en forretningsmodel, som går på tværs af de her steder.

Ærgerlige over situationen

Fra interesseorganisationen er håbet, at anmeldelsen skaber grundlag for, at der i højere grad kan sanktioneres i sådanne sager.

- Det er en gratis omgang i øjeblikket at overtræde loven i forhold til markedsføring af alkohol. Så vi håber på en ny praksis, hvor ombudsmanden får lov at give bøder til dem, der bryder reglerne. Så tror vi også, at reklamerne fra stederne lige så stille vil komme til at ligge inden for loven.

Bestyreren af Temabar i Middelfart, Jacob Hansen, samt medejer af Temabar-konceptet Heinrich Schrøder henviser onsdag begge til direktør i NOX Michael Schrøder for en kommentar på anmeldelsen.

I en mail til avisen skriver Michael Schrøder torsdag, at man i NOX er opmærksom på anmeldelsen, og at markedsføringen i nogle tilfælde ikke har været i orden.

- Det er meget uheldigt at et par af medlemmerne af NOX Network har markedsført sig på en måde som ikke er acceptabel. De anmeldelser, der vedrører. om det er okay at bruge ord, som skole og eksamen i markedsføring, der henvender sig til unge OVER 18 år, overlader vi naturligvis til Forbrugerombudsmanden at afgøre, skriver han.

Han skriver desuden, at både markedsføring og drift foretages lokalt på diskotekerne.

- Derfor er der naturligvis ikke tale om en systematisk ulovlig forretningsmodel, som NOX Network har, som Alkohol & Samfunds direktør antager, skriver direktøren, og tilføjer, at alle medlemmer af NOX er underlagt regler i bevillingen, hvor de har pligt til ikke at udskænke alkohol til unge under 18 år.

- Vi er selvfølgelig meget ærgerlige over situationen, da vi har siden 2014 haft et fint samarbejde med Alkohol & Samfund, hvor vi løbende har været i dialog hvis et af vores medlemmer har begået en fejl. Det samarbejde gjorde at vi med det samme kunne tage fat i vores medlemmer, og dermed rådgive/appellere til at få rettet markedsføringen til, så den følger retningslinjerne og dermed loven, slutter han i mailen.

  • fyens.dk