Det kommer til at tage tid, før arbejdet med at få godkendt letbanens sikkerhedssystemer kan afsluttes.

Der vil gå minimum halvanden måned, før at Aarhus Letbane kan komme på skinnerne.

Det vurderer vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen, efter at problemer med sikkerheden i ellevte time har udskudt letbanens første køretur.

Årsagen er, at styrelsen ikke har fundet letbanens sikkerhedssystemer tilstrækkelige.

- Jeg kan jo ikke garantere en godkendelse, og jeg ved heller ikke, hvor lang tid det præcis vil tage, fordi det er til dels op til Keolis (operatøren, red.) og til Aarhus Letbane, at få lavet arbejdet færdigt, siger Kåre Clemmesen.

FAKTA: Letbanetog kan køre op til 100 kilometer i timen

Østjyderne må endnu vente med at køre med Danmarks første letbane, Aarhus Letbane.

Fredag aflyste Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen den festlige indvielse af de elektrisk drevne letbanetog.

Læs mere om selve letbanen her:

* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer og består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.

* Op mod 90 chauffører skal betjene de i alt 26 letbanetog.

* Togene blev produceret i både Schweiz og Tyskland for et beløb på 773 millioner kroner.

* Der er tale om to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.

* Togene har plads til op til 256 passagerer.

* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af stat, kommune og region.

* Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

* Første strækning har 12 stop.

* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybyggede.

* Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer.

Kilder: Aarhus Letbane I/S

- Men min umiddelbare tro er, at hvis de prioriterer det stærkt, så er det noget, der kan gøres inden for halvanden til to måneder. Det er i hvert fald helt urealistisk, at det skal ske inden for et par uger, siger han.

Der skal være klare procedurer for, hvordan det håndteres, hvis en passager eksempelvis får en arm i klemme i en dør eller kommer til at gå ud foran et af letbanens tog.

Keolis, som til dagligt skal drive letbanen i Aarhus, har ifølge Styrelsen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunnet fremvise dokumentation for, at sikkerhedssystemet er tilstrækkeligt.

- Vi har kigget på det, og vi har som helhed vurderet, at det ikke er i nærheden af at være færdigt nok til at vi kan godkende det, siger Kåre Clemmesen.

Det var i juni 2013, at byggeriet med letbanen gik i gang. Fire år senere skulle den første strækning af letbanen så have været indviet lørdag.

Men fredag blev åbningen aflyst, da det kom frem, at styrelsen ikke kunne godkende letbanen.

Operatøren Keolis beklager i en pressemeddelelse aflysningen, men påpeger samtidig, at den mener, at sikkerheden var i orden.

Mere om emnet

Se alle
Letbaneoperatør udskyder møde med Trafikstyrelsen

Letbaneoperatør udskyder møde med Trafikstyrelsen

Letbaneskandalen er alle Aarhus-historiers moder

Letbaneskandalen er alle Aarhus-historiers moder

Aarhus Letbane: 57 af 59 problemer er blevet rettet

Aarhus Letbane: 57 af 59 problemer er blevet rettet