Lærerformand: Odenses skoler kan være ved et vendepunkt

Anne-Mette Kæseler Jensen (tv.) og hendes lærermedlemmer glæder sig over, at lokalaftalen om større frihed i arbejdet netop er blevet forlænget. Aftalen blev i sin tid indgået med rådkvinde Susanne Crawley Larsen (R) og daværende borgmester Anker Boye (S). Arkivfoto: Jens Wognsen

Lærerformand: Odenses skoler kan være ved et vendepunkt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Delt indhold, begrænset adgang
Udløber om:

Lærerformand roser politikerne for millioninvestering i skolerne. Men folkeskolen har stadig for få penge til at løse sin opgave og hjælpe de svage elever, mener lærerformand.

Foråret er ved at smyge sig ind på lærerværelserne i Odense Kommune på flere måder.

I hvert fald at dømme efter Anne-Mette Kæseler Jensens formandsberetning på generalforsamlingen i Odense Lærerforening. Sparekravet på folkeskoleområdet er afløst af en investering på 20 millioner kroner til de lokale folkeskoler, og flere penge følger efter.

Dermed kan skolerne se frem til omkring 1,25 lærer mere i gennemsnit på hver skole.

- Men det løser ikke alle problemer, og når man har været langt nede, er der også langt op. Odense bruger fortsat langt færre midler end de øvrige storbyer, men det glædelige vendepunkt viser, at politikerne i Odense arbejder i en ny retning, hvor man vil investere i folkeskolen. Det er vigtigt at anerkende politikerne for beslutningen om, at pengene ikke skal bruges til flere koncepter, men til stillinger, som gør en forskel ude i klasseværelserne, roser Anne-Mette Kæseler Jensen.

Fakta
Anne-Mette Kæseler Jensen havide i sin beretning flere forslag, som kvit og frit kan løfte trivslen i folkeskolen:1. Forkort skoledagen, hvis man ikke har råd til en lang: Det er muligt i Odense fra næste år, hvor man i stedet kan fokusere ressourcerne på svage elever.

2. Lad det være op til lærerens faglige ansvar og skøn at vælge undervisningsmetode og midler til at nå kompetencemålene - akkurat som i Norge.

3. Politikerne kan sikre, at lokal løn ikke bliver et konfliktområde som på nogle skoler, så det ikke påvirker trivlsen negativt. 
Lærerne slog i 2013 ring om rådhuset på Flakhaven, men mere forsonlige toner lyder nu fra lærerformand Anne-Mette Kæseler Jensen efter investeringer i de lokale folkeskoler og mere frihed i arbejdsdagen. Arkivfoto: Birgitte Heiberg
Lærerne slog i 2013 ring om rådhuset på Flakhaven, men mere forsonlige toner lyder nu fra lærerformand Anne-Mette Kæseler Jensen efter investeringer i de lokale folkeskoler og mere frihed i arbejdsdagen. Arkivfoto: Birgitte Heiberg

Fokus på lærerflugt

Odense Lærerforening har desuden fået en lokalaftale, hvor kravet om fuld tilstedeværelse er afløst af fleksibilitet for medarbejderne på skolerne med fem timer om ugen. Den et-årige aftale blev i sidste uge ført videre af et enigt byråd og fulgt op af positive meldinger om at styrke bestræbelserne på at føre intentionerne ud i virkeligheden på skolerne.

Medlemmerne af Odense Lærerforening bakkede fredag enstemmigt op om Anne-Mette Kæseler Jensens beretning. Formanden er også glad for politikernes øgede fokus på trivsel, og at målet om en forbedret trivsel nu er skrevet ind i budgettet for Odense Kommune. "Politisk har man nu markeret, at de årelange bortforklaringer af røde trivselsundersøgelser ikke kan fortsætte," noterede Anne-Mette Kæseler Jensen i sin beretning.

- Investeringer via skattestigningen og lokalaftalen er to konkrete handlinger, der allerede forventes at smitte af på trivslen. Ved næste trivselsundersøgelse vil effekten forhåbentligt slå igennem, siger Anne-Mette Kæseler Jensen.

Lærerformanden glæder sig også over, at en skitse for omlægning af de 33 skoledistrikter til ni superdistrikter med fælles ledelse er droppet, og hun ser det som en politisk melding om fokus på enhedsskolen og en holdning om, at klasselæreren og klassefællesskabet er afgørende i måden at tænke skole på. Det skal der fokus på for at standse lærerflugt og vandringen af elever til privatskole.

- Det skal være åbenlyst, at vi i Odense vil en skole, som alle kan være stolte af, konstaterer lærerformanden.

- Mere ansvar, tak!

Men der var også kritik fra lærerformanden, og politikerne skal efter hendes opfattelse tage ansvar for vilkårene for undervisningen i en tid, hvor antallet af lærerstillinger siden 2009 er faldet med 14 procent, og prisen per undervisningstime er droppet med 26 procent.

Ifølge Anne-Mette Kæseler Jensen bruger lærerne samtidig megen tid på læringsmål og udarbejdelse af detaljerede bestemmelser og programmer, som stort set ingen af hendes medlemmer kan bruge i deres pædagogiske arbejde. Der er heller ingen central beslutning om, hvordan lærerne skal bruge det såkaldte learning management system "Min uddannelse", som lærerne i Odense skal anvende.

- Tænk, hvis den enkelte skole fik en økonomi, som gav den reelle muligheder for at løse sin opgave. Hele 86 procent af lærerne svarer, at de har elever, som ikke får den særlige støtte, de har brug. Et tal, der er steget siden 2014, siger hun.

Lærerformand: Odenses skoler kan være ved et vendepunkt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce