Fem af byens velrenommerede restauranter skal få smag og individuel madfilosofi til at gå op i en højere enhed, når de sammen leverer det gastronomiske indspark til et af de første arrangementer i det nye kulturhus

De er i bund og grund konkurrenter, men den sidste torsdag i denne måned løfter de i samlet flok.

Mændene bag Restaurant Fynboen, Mmoks, Oluf Bagers Gård, Under Lindetræet og Skovbakken Restaurant og Brasserie skal i fællesskab skabe en fem-retters-menu, når Spis! Odense Food Festival og ODEON inviterer 100 gæster helt ind bag scenetæppet til en eksklusiv aften i byens nye teater- og musikhus.

Spis! ODEON

Odeons Kvarter 23. februar klokken 17-22.30. Pris: 1595 kroner pr. kuvertBilletter kan købes på www.spisodense.dk

- Til daglig kæmper vi selvfølgelig om de samme kunder, men vi har alligevel et fælles projekt. Det er den gode kvalitet. Derfor giver det rigtig god mening at lave noget sammen, siger Kim Lundvaldt, der er daglig leder hos Mmoks.

De fem restauranter bidrager i løbet af aftenen med hver sin ret til den samlede menu. Målet er dog langt fra at skabe en snorlige madoplevelse. Faktisk nærmere det modsatte. Gæsterne må gerne gå hjem med følelsen af, at de har været på en kulinarisk rejse gennem hele Odense.

5.

Navn: Lars KnudsenTitel: RestauratørRestaurant: Skovbakken Restaurant og BrasserieSpisestedet i tre sætninger:  Fokus på kvalitet og gode råvarer. Klassisk køkken blandet med det mere kreative franskinspirerede køkken. Godt håndværk.Sneak peek: Runder madoplevelsen af med en vinterdessert. Chokolade spiller hovedrollen, mens mandel, mandarin og figen har birollerne.

- Vi har selvfølgelig koordineret valg af råvarer og smage inden, men der kommer ikke til at være en rød tråd, som hvis du serverer en fem-retters-menu på din egen restaurant. Hver restaurant sætter sit eget visitkort på maden, forklarer Michael Pedersen fra Oluf Bagers Gård.

En helhedsoplevelse

Arrangementet, som går under navnet Spis! ODEON, har til formål at flette kunst, kultur og gastronomi sammen, og derfor skal gæsterne ikke kun bruge smagsløgene, når de får lov til at opleve ODEON indefra en uge før den officielle åbning.

4.

Navn: Brian MadsenTitel: EjerRestaurant: Under LindetræetSpisestedet i tre sætninger: Klassisk køkken med fynske råvarer. Eventyrlige omgivelser i den gamle bydel ved H. C. Andersens Hus. Gourmetmad og høj kvalitet.Sneak Peak: Har sat sig på hovedretten. Der vil være kalv, rødbede og trøffel på tallerknen.

I løbet af aftenen vil der være optrædener fra en række lokale aktører, og så bliver omgivelserne en oplevelse i sig selv. Gæsterne kommer til at sidde på selve scenen under det imponerende scenetårn og kan dermed nyde koncertsalen fra samme vinkel, som internationale og danske stjerner fremover kommer til.

- Folk skal gerne både være mætte af maden og oplevelserne, når arrangementet er slut. Det skal være en helhedsoplevelse, og der kommer til at ske mange ting, som man normalt ikke oplever i forbindelse med et restaurantbesøg, siger Under Lindetræets ejer, Brian Madsen.

3.

Navn: Michael PedersenTitel: Daglig lederRestaurant: Oluf Bagers GårdSpisestedet i tre sætninger: Moderne smørrebrød og social dining. Hyggelig atmosfære i en af Odenses ældste bygninger. Kvalitet, smag og nærvær går hånd i hånd.Sneak peak: Er midtpunktet i menuen med aftenens tredje ret. Servereringen består blandt andet af makrel og friteret risotto.

Nye tider

At fem gastronomer indgår et samarbejde om et fælles projekt er ikke uhørt i dag. Hvor hver mand førhen passede sig selv og sin egen restaurant, så er kravene til et moderne spisested anderledes nu.

- Det her ville aldrig være sket for 15 år siden. Dengang kunne man ikke engang låne en liter fløde af hinanden. Man hjalp ikke hinanden og interesserede sig ikke på samme måde for de andre restauranter, understreger Lars Knudsen fra Skovbakken Restaurant og Brasserie, der har været en del af branchen i mange år.

- Men tiden er bare en anden i dag, tilføjer Kim Lundvaldt fra Mmoks.

- Det er ikke længere nok bare at være en god kok. Hvis man vil drive en restaurant med succes, kræver det, at man konstant gør opmærksom på sig selv og er meget aktiv på de sociale medier. Man skal hele tiden finde nye måder at promovere sig selv på for at få kunder i butikken, og i den henseende er det her arrangement jo et godt udstillingsvindue, forklarer han.

  • fyens.dk