Øl: Gør som fynske bryggere og bliv stærkere

Arkivfoto: Trondur Dalsgard
Foto: Trondur Dalsgard

Øl: Gør som fynske bryggere og bliv stærkere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et forsøg med at styrke samarbejdet mellem 16 bryggerier på Fyn vist sig så succesfuldt, at andre brancher kan tage ved lære af samarbejdet.

De fynske bryggerier er med helt fremme i feltet, når det gælder udvikling af nye øl, og de seneste år har fynske øl domineret finalefeltet ved kåringerne af Årets danske Ølnyhed. Men de fynske bryggere har mange konkurrenter i Danmark, hvor der alene i 2014 kom flere end 1000 nye øl på markedet.

Den konkurrence skal bryggerierne kunne håndtere, selvom de selv kun er små virksomheder.

Derfor kan samarbejde mellem bryggerierne gavne dem, også selvom de konkurrerer om de samme kunder. Det siger Dannie Kjeldgaard, professor ved Institut for Marketing & Management, til Syddansk Universitets hjemmeside.

Brander fynsk øl sammen

I to år har han sammen med forskerkolleger i projektet "Den Globale Virksomhed" undersøgt, hvordan 16 fynske bryggerier har kunnet drage fordel af at samarbejde om fælles ressourcer og om at skabe vækst. Forskerne kan konstatere, at det har været en god idé at være fælles om at brande fynsk øl uden for øen og at arbejde sammen for at gøre øl mere synligt som et alternativ til vin.

Det er blandt andet sket ved at oprette en ølsommelier-uddannelse på Kold College i Odense, hvor også tjenere og kokke uddannes.

De mindre bryggerier er ifølge Dannie Kjeldgaard eksemplariske for den mentalitet, der præger små producenter. Og deres udfordringer med at konkurrere i et globaliseret marked gælder også mindre firmaer i andre brancher.

Albani hjælper også

Derfor kan andre virksomheder også få gavn af erfaringerne fra de 16 bryggeriers samarbejde, konkluderer professoren. Et samarbejde som blandt andet er blevet styrket ved, at også Fyns største bryggeri, Albani, er gået med.

Albani tilbyder de mindre bryggerier at foretage laboratorieanalyser af deres produkter fire gange årligt. Det skal sikre, at der ikke kommer dårlige øl på markedet - det vil nemlig ikke kun gå ud over det ene bryggeri, forklarer Dannie Kjeldgaard.

- Branchens omdømme vil lide et knæk, hvis kvaliteten svigter hos en eller to af producenterne, siger han til SDU.dk.

Øl: Gør som fynske bryggere og bliv stærkere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce