Hvis eleverne på HF & VUC Fyn i Odense synes, deres lærere er kedelige, har de i de kommende to uger en chance for at rette op på det billede.

Sisters Academy er et to uger langt projekt, hvor 12 huskunstnere bor og arbejder på skolen i Jernbanegade for at "afsøge mere sanselige, æstetiske tilgange til læring" - som alternativ til et meget fornuftsbaseret skolesystem, som det hedder i en pressemeddelelse fra skolen.

De 12 performere overtager også ledelsen af skolens Flow-linje, som er en treårig HF-uddannelse, der kombinerer de almindelige skolefag med dans, musik og teater. Lærerne på skolen skal i de to uger "udforske nye læringsformer, der stimulerer en mere sanselig og poetisk erkendelse".

VUC-eleverne bliver også en del af projektet, fordi målgruppen her er meget blandet og ifølge Malene Harboe Madsen, lærer på HF & VUC Fyn, ikke er egnet til det almindelige gymnasium.

- Derfor kender vi værdien af at finde alternative tilgange, og projektet her vender op og ned på den måde, vi ser verden på til hverdag, siger hun i en pressemeddelelse.

De 200 HF- og VUC-elever er i de to uger, projektet varer, flyttet til de gamle fabriksbygninger på Rugårdsvej, hvor de bliver undervist i en parallelverden med udstoppede dyr, dæmpet musik, duft af gammel kirsebærvin og "søstrene" Coco og Coca Pebber som skoleledere.

Lærerne bliver underlagt en dresscode, og eleverne skal bære skoleuniform.

- I en tid, hvor uddannelsesreformer er på dagsordenen for både folkeskoler, gymnasier og universiteter er vi nødt til at finde ud af, hvordan vi kan arbejde og tænke på nye måder. Derfor har vi kastet os ud i dette radikale eksperiment, der vender op og ned på den måde, vi ser verden på til hverdag, siger Gitte Bruus Albrechtsen, der er afdelingsleder for HF.

Unge skal rustes til at turde tænke nye

- For os som kunstnere og forskere handler det om at finde ud af, hvad for en type samfund vi vil kunne skabe i fremtiden. Og her er uddannelsessystemet helt centralt, siger Anna Lawaetz (Ph.d.-studerende ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet) og Gry Worre Hallberg (cand.mag. i teater- og performancestudier), der leder kunstnergruppen Sisters Hope, i en pressemeddelelse.

- Det gælder om ikke at uddanne endimensionale unge, der udelukkende måles med test og målebåndsmetoder. Tværtimod må vi supplere med æstetiske og kunstneriske metoder for at opbygge nye vigtige kompetencer som for eksempel innovationskompetence, der kan inspirere og ruste unge til at turde tænke og skabe nyt, så vi kan skabe et bedre samfund og være med til at påvirke den globale udvikling. Derfor er eksperimentet på VUC i Odense modigt, vigtigt og helt unikt, siger Lotte Darsø, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og medlem af Sisters Academys Advisory Board, til Politiken.

  • Klingenberg_Kenneth_(2015)_15

    Af:

    Jourhavende på Fyens.dk og vinskribent