Bolig: Galleriet er et hjem

Hele andensalen er et stort arbejdsrum, hvor Betty Fog laver fotokunst.
Foto: Rumle Skafte

Bolig: Galleriet er et hjem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den store røde murstensvilla på Colbjørnsensvej i Odense rummer knap 300 kvadratmeter fordelt på tre etager, og så er der endda kælder oveni. Det er meget plads til to mennesker - også selv om det er et kunstnerpar, som begge arbejder hjemmefra som Betty Fog og Kjeld Ulrich.

- Mange af rummene i huset brugte vi faktisk ikke rigtig alligevel, så vi besluttede at vi lige så godt kunne lave galleri i vores eget hus i stedet for at have det ude i byen, fortæller parret, da de viser rundt i hjemmet, hvor indretningen bærer præg af en stor kærlighed til det stringente og enkle.

- Egentlig er vi meget til et råt New Yorker-look, men det går trods alt ikke helt at gennemføre det her, for det passer ikke rigtig ind med betongulve og alt for mange sorte, blanke flader i en murermestervilla med lidt alder på bagen, siger Kjeld Ulrich.

Læs mere i magasinet Base Bolig, som er med Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis hver søndag.

Et stort bord i køkkenalrummet er husets absolutte centrum. Uanset om der skal ses tv, spises gode middage eller hygges foran biopejsen, er det her Betty Fog og Kjeld Ulrich er mest - også når der er gæster eller forretningsforbindelser.
Et stort bord i køkkenalrummet er husets absolutte centrum. Uanset om der skal ses tv, spises gode middage eller hygges foran biopejsen, er det her Betty Fog og Kjeld Ulrich er mest - også når der er gæster eller forretningsforbindelser.
Foto: Rumle Skafte
Det store billede på endevæggen i Betty Fogs arbejdsrum er lavet som tre enkelbilleder, der skal hænge sammen.
Det store billede på endevæggen i Betty Fogs arbejdsrum er lavet som tre enkelbilleder, der skal hænge sammen.
Foto: Rumle Skafte
Parret har kendt hinanden siden slutningen af 70'erne som venner, og fandt først sammen som kærester efter at Kjeld Ulrich havde mistet sin kone og Betty Fog var blevet skilt.
Parret har kendt hinanden siden slutningen af 70'erne som venner, og fandt først sammen som kærester efter at Kjeld Ulrich havde mistet sin kone og Betty Fog var blevet skilt.
Foto: Rumle Skafte
Betty Fog arbejder ikke så meget med maling og pensel, men bruger i høj grad fotografiet og computeren til sin kunst.
Betty Fog arbejder ikke så meget med maling og pensel, men bruger i høj grad fotografiet og computeren til sin kunst.
Foto: Rumle Skafte
Der er højt til loftet og masser af lys fra tagvinduerne på andensalen, hvor Betty Fog har sit store arbejdsrum.
Der er højt til loftet og masser af lys fra tagvinduerne på andensalen, hvor Betty Fog har sit store arbejdsrum.
Foto: Rumle Skafte
Da villaen udelukkende blev brugt til privatbolig, hang der også enkelt værker fra andre kunstnere på væggene. De er nu sat væk, så hele huset fungerer som galleri og privatbolig på en gang.
Da villaen udelukkende blev brugt til privatbolig, hang der også enkelt værker fra andre kunstnere på væggene. De er nu sat væk, så hele huset fungerer som galleri og privatbolig på en gang.
Foto: Rumle Skafte
Udestuen var før en overdækket terrasse, som parret nu har inddraget i boligen. Der er ikke varme i udestuen, men den er så godt isoleret, at den bruges året rundt.
Udestuen var før en overdækket terrasse, som parret nu har inddraget i boligen. Der er ikke varme i udestuen, men den er så godt isoleret, at den bruges året rundt.
Foto: Rumle Skafte
Kjeld Ulrich har sit arbejdsrum på førstesalen, hvor parret har flyttet et par vægge, for at få galleridelen og privaten til at gå op.
Kjeld Ulrich har sit arbejdsrum på førstesalen, hvor parret har flyttet et par vægge, for at få galleridelen og privaten til at gå op.
Foto: Rumle Skafte
Køkkenet er elegant, enkelt og stringent ligesom resten af indretningen. Betty Fog og Kjeld Ulrich er til rå new-yorker stil, men mente alligevel, at sort højglans ikke ville gå i en ældre villa.
Køkkenet er elegant, enkelt og stringent ligesom resten af indretningen. Betty Fog og Kjeld Ulrich er til rå new-yorker stil, men mente alligevel, at sort højglans ikke ville gå i en ældre villa.
Foto: Rumle Skafte
Betty Fog arbejder ikke så meget med maling og pensel, men bruger i høj grad fotografiet og computeren til sin kunst.
Betty Fog arbejder ikke så meget med maling og pensel, men bruger i høj grad fotografiet og computeren til sin kunst.
Foto: Rumle Skafte
Fordi murstensvillaen nu fungerer både som hjem og galleri, er der sat små numre på malerierne. Der er dog ikke åbent helt som i et normalt galleri, hvor man bare kan gå ind fra gaden. Det er en god idé at ringe, og aftale en tid først.
Fordi murstensvillaen nu fungerer både som hjem og galleri, er der sat små numre på malerierne. Der er dog ikke åbent helt som i et normalt galleri, hvor man bare kan gå ind fra gaden. Det er en god idé at ringe, og aftale en tid først.
Foto: Rumle Skafte
Villaen rummer hele fire etager og knap 300 kvadratmeter.
Villaen rummer hele fire etager og knap 300 kvadratmeter.
Foto: Rumle Skafte
Kjeld Ulrich har sit arbejdsrum på førstesalen, hvor parret har flyttet et par vægge, for at få galleridelen og privaten til at gå op.
Kjeld Ulrich har sit arbejdsrum på førstesalen, hvor parret har flyttet et par vægge, for at få galleridelen og privaten til at gå op.
Foto: Rumle Skafte
Et ældre bord ud mod vejen rummer både palletter, pensler og maling til Kjeld Ulrichs kreative energi.
Et ældre bord ud mod vejen rummer både palletter, pensler og maling til Kjeld Ulrichs kreative energi.
Foto: Rumle Skafte
Billedet på væggen i den smalle gang er et godt eksempel på, at man sagten kan hænge store værker på begrænset vægplads. Virkningen bliver næsten som et vægmaleri.
Billedet på væggen i den smalle gang er et godt eksempel på, at man sagten kan hænge store værker på begrænset vægplads. Virkningen bliver næsten som et vægmaleri.
Foto: Rumle Skafte
De to store stuer mod vejen blev næsten aldrig brugt privat, fordi Betty Fog og Kjeld Ulrich opholder sig mest i deres køkkenalrum og udestue.
De to store stuer mod vejen blev næsten aldrig brugt privat, fordi Betty Fog og Kjeld Ulrich opholder sig mest i deres køkkenalrum og udestue.
Foto: Rumle Skafte
Den smukke, gamle trappe går igennem alle tre etager nedefra - det øverste stykke til andensalen har parret fået en snedker til at udføre, så det passer til resten.
Den smukke, gamle trappe går igennem alle tre etager nedefra - det øverste stykke til andensalen har parret fået en snedker til at udføre, så det passer til resten.
Foto: Rumle Skafte
Her har Kjeld Ulrich kombineret motiver fra hele verden - en menneskeflok i et fodgangerfelt i New York møder piletræer fra Kerteminde, en klippeformation fra USA og Betty Fog, der står tænksom under ved et træ.
Her har Kjeld Ulrich kombineret motiver fra hele verden - en menneskeflok i et fodgangerfelt i New York møder piletræer fra Kerteminde, en klippeformation fra USA og Betty Fog, der står tænksom under ved et træ.
Foto: Rumle Skafte
Betty Fog arbejder ikke så meget med maling og pensel, men bruger i høj grad fotografiet og computeren til sin kunst.
Betty Fog arbejder ikke så meget med maling og pensel, men bruger i høj grad fotografiet og computeren til sin kunst.
Foto: Rumle Skafte
Et eksempel på Betty Fogs fotokunst. Ledningsnettet og de pink pelikaner over bygningen er fra et foto, Betty Fog har tage i Malibu. Bygningen er Walt Disney Concert Hall i Los Angeles og de gule taxier er fra New York.
Et eksempel på Betty Fogs fotokunst. Ledningsnettet og de pink pelikaner over bygningen er fra et foto, Betty Fog har tage i Malibu. Bygningen er Walt Disney Concert Hall i Los Angeles og de gule taxier er fra New York.
Foto: Rumle Skafte
Kjeld Ulrich har næsten altid kvinder i sine billeder - nogle gange i form af croquis-tegninger, andre gange som fyldte korsetter.
Kjeld Ulrich har næsten altid kvinder i sine billeder - nogle gange i form af croquis-tegninger, andre gange som fyldte korsetter.
Foto: Rumle Skafte
Betty Fogs fotokunst blander elementer - bygninger, træer, køretøjer og mennesker fra hendes mange fotos. Hun bearbejder sine fotos på computeren og har en gigantisk printer i sit arbejdsrum på andensalen.
Betty Fogs fotokunst blander elementer - bygninger, træer, køretøjer og mennesker fra hendes mange fotos. Hun bearbejder sine fotos på computeren og har en gigantisk printer i sit arbejdsrum på andensalen.
Foto: Rumle Skafte
Et eksempel på Betty Fogs fotokunst. Ledningsnettet og de pink pelikaner over bygningen er fra et foto, Betty Fog har tage i Malibu. Bygningen er Walt Disney Concert Hall i Los Angeles og de gule taxier er fra New York.
Et eksempel på Betty Fogs fotokunst. Ledningsnettet og de pink pelikaner over bygningen er fra et foto, Betty Fog har tage i Malibu. Bygningen er Walt Disney Concert Hall i Los Angeles og de gule taxier er fra New York.
Foto: Rumle Skafte
- Vi går altid i sort tøj, for der er så meget farve i kunst, at det kræver noget neutralt, siger parret.
- Vi går altid i sort tøj, for der er så meget farve i kunst, at det kræver noget neutralt, siger parret.
Foto: Rumle Skafte

Bolig: Galleriet er et hjem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce