En uge med motorcykler

Landsdækkende fokus på motorcykler skal sætte skub i salget af de tohjulede. Motorcykel-importørforeningen lover blandt andet flere tilbud på billig forsikring og finansiering.
Foto: Colourbox.

En uge med motorcykler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I uge 23 løber motorcykelugen af stabelen. Ud over at sætte motorcyklens værdier i fokus landet over håber arrangørerne, at arrangementet tiltrækker flere unge førstegangskøbere.

Efter en række særdeles gode år for motorcykelbranchen i begyndelsen af 2000’erne, hvor det var mere reglen end undtagelsen, at danskernes køb af motorcykler hvert kvartal satte nye rekorder, har det mere eller mindre stået stille de seneste tre-fire år.

Det skal der nu laves om på, mener branchen. Den forestående landsdækkende event, motorcykelugen, i uge 23 bliver således startskuddet til at få øjnene op hos danskerne for motorcyklens lykkesagligheder. Overalt i landet vil forhandlere og andre aktører holde dørene åbne for interesserede, ligesom der vil være arrangementer, som alle har motorcyklen i centrum.

Branchen har store forventninger til, at det kan skabe fornyet interesse for de tohjulede.

Ikke manglende lyst

Erik Blacha, der er bestyrelsesmedlem i motorcykelimportørforeningen og selv importør af Kawasaki-motorcykler mener ikke, at danskernes interesse for motorcykler fejler noget.

- Hver gang jeg er ude til et eller andet motorcykelarrangement, er der altid masser af mennesker, som er meget optagede af motorcykler, og når salget har ligget stille de seneste tre-fire år, skyldes det derfor ikke mangel på lyst til at køre motorcykel. Det er i højere grad manglen på tryghed i forhold til økonomien, siger han.

Erik Blacha understreger, at branchen efter jubelårene under alle omstændigheder havde forventet en nedgang i salget, bare ikke så meget, som det er tilfældet lige nu.

- Når uroen på det økonomiske område rammer hårdere for vores branche, er det, fordi motorcyklen jo ikke længere er et decideret transportmiddel, men mere en luksusvare, eller et udtryk for en bestemt livsstil. Og luksus er jo det første der spares på, når økonomien strammer til, siger Erik Blacha, som nævner målgruppen mellem 18 og 28 år som de vigtigste at få i tale, hvis salget af motorcykler igen skal stige.

- Vi har et hul med de unge motorcyklister. På produktsiden, altså de motorcykler, som fabrikkerne tilbyder, ser vi ikke noget problem - der er rigtig mange forskellige og spændende motorcykler at vælge imellem. Mange unge vil gerne have en motorcykel, men har svært ved at få den finansieret. Dertil kommer, at det er dyrt at få forsikret en motorcykel, hvis ikke man har så mange års erfaring bag sig. Derfor vil man se mange attraktive tilbud om finansiering og tilbud om billige forsikringer i den kommende tid, siger Erik Blacha.

Sikkerheden er blevet bedre

Et er at sætte fokus på motorcyklens værdier, altså kvaliteter som frihed, naturoplevelser og spænding, samt skabe økonomiske muligheder for at investere i motorcykler. Noget andet er det evigt tilbagevendende tema med sikkerheden om bord på en motorcykel.

- Tallene viser en klar forbedring i forhold til sikkerheden på motorcykler. Der sker faktisk ikke så mange uheld som tidligere, hvilket vi er meget glade for. Og kigger man dybere i uheldsstatistikkerne, kan man også se, at når de alvorlige uheld er ude, sker det primært, fordi folk kører uden styrthjelm, kører i spirituspåvirket tilstand eller på anden måde opfører sig uansvarligt på en motorcykel, siger Erik Blacha.

Sikrere motorcykler

Ifølge Vejdirektoratets uheldsstatik er antallet af ulykker, hvor motorcykler er involveret, faldet med cirka 25 procent over de seneste 10 år:

- I dag har mange flere motorcykler gode ABS-bremser, hvilket er vigtigt. Desuden kører nye moderne motorcyk-ler ganske enkelt bedre end tidligere, hvilket øger den aktive sikkerhed. Sikkerheden er vigtig for os, og vi så gerne, at regeringen tog fat i emnet og for eksempel lavede en ordning, hvor motorcyklernes sikkerhedsudstyr, som eksempelvis ABS-bremser, fritages for afgifter. Det ville være et godt skridt i den rigtige retning, siger Erik Blacha.

En uge med motorcykler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce