Wordfeud: Snydere taber i ordleg på smartphonen

Således sluttede forsøget, hvor mennesket bankede snyde-programmet. Enhver nogenlunde habil spiller kan gøre det samme.

Wordfeud: Snydere taber i ordleg på smartphonen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan banker du snyde-programmerne i den populære ordleg

Det er ingen hemmelighed, at rigtig mange danskere snyder i ”Wordfeud”. I hvert fald er der godt salg i de simple snydeprogrammer, der analyserer et foto af spilbrættet - og automatisk finder de mest pointgivende ord.

Men måske snyder snyderne mest sig selv. Ikke alene hiver de enhver fornøjelse ud af spillet - de er også ret sikre på at tabe til hæderlige, habile spillere. Det viser et forsøg udført af folkene bag: www.feudmaster.dk. En af dem er Mogens Jerløv, der også har skrevet bogen ”Vind i Wordfeud”.

Han fortæller om eksperimentet:

- Vi testede det ved at spille mod os selv. Den ene spiller skulle vælge det ord, snydeprogrammet valgte som den første - og den anden spillede uden hjælpemidler. Endvidere var kravet, at mennesket skulle spille forholdsvis hurtigt med højst 15 sekunder pr. træk. Og så valgte vi en forholdsvis åben spillestil - til forskel fra den kompakte, vi foretrækker mod gode modstandere.

Snydeprogrammerne er dumme

Trods alle disse handicaps var det en smal sag at vinde over snydeprogrammet (i dette tilfælde ”WF Wizard”). Ganske vist kom snyderen foran tidligt i spillet, hvor der var god plads på brættet til lange ord. Intet menneske kan hamle op med ordbogens ordforråd, der her bidrog med gloser som SÅGU, TSAR, SIKH og MUNDUR (et gammelt ord for ”mundering”). Dog foreslog snydeprogrammet hele syv gange et or” (her valgte man så nummer to fra listen).

Snydeprogrammernes største problem er manglen på taktik. Jagten på kortsigtede point betød, at snyderen brændte inde med dyre bogstaver som ”Z” og ”C”, der med fordel kunne være brugt tidligere. Snyde-programmet har heller ingen fornemmelse for den defensive side af spillet, som går ud på at holde modstanderen fra fadet. Gang på gang anbefalede det træk, som åbnede brættet og gav adgang til vigtige bonusfelter.

Så allerede, da der var 40 brikker tilbage i posen, blev snydeprogrammet overhalet. Og spillet sluttede med, at den menneskelige spiller vandt 474-418. Dette som nævnt på trods af kort betænkningstid og en usædvanlig åben spillestil.

Sådan slår du en snyder

Hvad skal man så gøre, hvis man selv får mistanke om, at man er oppe mod en snyder? Mogens Jerløv giver følgende fire anbefalinger:

1. Lad dig ikke skræmme af, at snydeprogrammet kommer foran. Efterhånden som brættet bliver fyldt med bogstaver, bliver fordelen mindre for snyderen.

2. Spil kompakt. Det reducerer antallet af lange ord, der kan anbringes - og undergraver derfor snydeprogrammets fordel.

3. Vær opmærksom på at udnytte de bonusfelter, som snydeprogrammet igen og igen blotter. Og husk at blokere felterne, hvis du ikke selv kan udnytte dem.

4. Ligger du på et snit under 350 point, har du næppe mange chancer. Men så må du jo bare læse nogle flere artikler eller bøger - eller spille nogle flere spil. Du kan også vælge at købe et snydeprogram, men så bliver du aldrig bedre til ”Wordfeud” - snarere tværtimod.

Wordfeud: Snydere taber i ordleg på smartphonen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce