Sådan får du styr på rodet

Fem gode råd til at få styr på rodet.
Foto: Colourbox.dk

Sådan får du styr på rodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oprydningsekspert Trine Kolding, kommer med fem gode råd til at få styr på bunkerne.

Det er en god ide at bruge tid og kræfter på at få orden i roderiet. Det kan nemlig gøre din hverdag langt mere effektiv. Men fra hvilken vinkel skal man angribe rodebunkerne? Her er fem gode råd til at få orden derhjemme.

1. Skab struktur.
Det gælder om at sørge at finde et fremadrettet ordenssystem, hvor alting har en plads. Når alting har en rigtig plads, er det hurtigere at rydde op. Og så er sandsynligheden større for at du får det gjort.

2. Brug mellemstationer.
Måske får jeg brug for den der plisserede nederdel i blomsterprint igen? Nogle ting er bare svære at skille sig af med. Måske skulle du prøve at give de ting en mellemposition. For eksempel kan du placere den blomstrerede nederdel i en mellembunke sammen med alt det andet tøj, du måske kommer til at bruge igen. Giv det så en afgrænset periode - for eksempel et halvt år. Hvis du ikke har brugt det når perioden er slut, kommer du nok aldrig til at bruge det igen. Skil dig af med det.

3. Find en motivationsfaktor.
Det er drønkedeligt at rydde op. Det synes du selv og det synes dine børn. Prøv at give dem og dig en god motivationsfaktor. Gør for eksempel oprydningen til en konkurrence - hvem kan smide mest ud? Eller sæt pris på rodet. For hvert kilo dine børn smider ud, kan der være en præmie. For eksempel i form af kolde kontanter.

4. Gå i gang når du er træt.
Det er måske nemmere at komme i gang, hvis du bobler af overskud, men det kan rent faktisk være en fordel, at rydde op, når du er en smule træt.

- Det har jeg i hvert fald selv erfaring med, forklarer Trine Kolding.

Så er man nemlig ofte mere hård og kontant, fordi man ikke gider alt det bøvl, forklarer hun.

5. Gør-det-nu-princippet.

Væn dig til ikke at gemme tingene til senere. De er ligeså tidskrævende da, som de er nu - måske endda mere. Hvis du ikke har tid, til at sortere bunken med regningen, så lav en plan for hvornår du gør det. Beslut dig med det samme, så bruger du nemlig ikke unødig tid til at tænke over det.

Sådan får du styr på rodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce