Colourbox vil stjæle billedet

Esben Darling Meng fra Colourbox skal til eksamen mandag. Det sker i forbindelse med Vækstdag 2010, der er starten på årets iværksætteruge.
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Colourbox vil stjæle billedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynsk vækstvirksomhed har ambitioner om tredobling på to år. Mandag skal ambitionerne afprøves på Vækstdag 2010.

Odense: Mandag skydes årets iværksætteruge i gang, men for Colourbox i Stige, der sælger billeder og artikler til medier i Skandinavien og Europa, er årene i kravlegården for længst overstået.

På fem år er den fynske virksomhed vokset fra idéstadiet til en selvbevidst virksomhed, der har præsteret økonomisk fremgang hvert år.

Det seneste regnskab viste et bruttoresultat på 5,5 millioner kroner og et overskud på 1,4 millioner kroner, men ambitionerne rækker videre.

- Vi er netop blevet færdige med årets regnskab. Her er vi vokset 50 procent igen. Vi vil imidlertid gerne være tre gange så store målt på omsætningen i 2012. Indtjeningen skal være nået op på 300.000 euro, fortæller Esben Darling Meng, der har en fortid i reklamebranchen.

Inden vingerne får lov at bære så vidt, vil virksomheden, der i dag har kontorer i Danmark, Tyskland og Schweiz, dog teste sine ideer.

Det sker i morgen på et såkaldt springboard i forbindelse med Vækstdag 2010 - en del af iværksætterugen. Springboardet, der er en forretningstest gennemført af professionelle sparringspartnere, skal afklare, om Colourbox er klar til at et større fremstød i Tyskland og resten af Europa.

Colourbox har de seneste år brugt mange udviklingstimer på at tune sine websites og sit konceptindhold. Derfor har den fynske virksomhed behov for kompetent sparring for at få en tilbagemelding på svage og stærke sider.

Colourbox har fra starten satset på en enkel idé og på at blive internationale. I dag findes Coloubox i en dansk, tysk og engelsk version, og foruden Colourbox, der sælger billeder til medier, offentlige institutioner og reklamebureauer, har Stige-firmaet et website, der hedder Zulubox.

Her kan kunderne købe både artikler og billeder. Billederne er taget af professionelle fotografer i forskellige lande, og som noget nyt kan kunderne fremover downloade billeder af kendte celebrities og kendte steder.

Skandinavien er den fynske virksomheds største marked, og herhjemme leverer man materiale til 150-200 medier - bl.a. Fyens Stiftstidende.

Colourbox blev sidste år kåret til årets vækstbobler af Pricewaterhouse, Ejerlederforeningen og Væksthusene, og det er netop Væksthus Syddanmark, der har opfordret Colourbox til at lade sig teste på et springboard.

Ifølge Esben Darling Meng tilstræber Colourbox enkelthed i alle led. Kunderne kan i modsætning til mange af den fynske virksomheds konkurrenter downloade alle de billeder, de vil, i høj opløsning til samme pris i hele Europa, nemlig 999 kroner om måneden.

- Vi betragter gerne vores kunder som aktionærer. De skal gerne hele tiden mærke, at tingene bliver bedre. Vi tænker på, hvad vi selv kunne tænke os blev bedre, hvis vi var kunder, og så har vi et testpanel, der hele tiden giver os modspil, siger Esben Darling Meng.

Læs mere i Fyens Stiftstidende søndag: Fire gode iværksætterråd

Colourbox vil stjæle billedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce