Rederi vokser med raketfart

Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Foto: Roland Petersen

Rederi vokser med raketfart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thorco Shipping er Svendborgs største rederi med 34 skibe over hele verden og afdelinger i Singapore og Rio de Janeiro

Svendborg: Det ser ikke ud af meget. Man skal ind gennem en baggård på havnen for at nå frem til kontoret, der ligger på første sal i den gamle HK-bygning på Jessens Mole.

Men bag døren drives Svendborgs største rederi. 34 skibe har firmaet Thorco Shipping sejlende rundt på verdenshavene, og yderligere to skibe er netop nu ved at blive bygget i Japan med aflevering sidst på året. Resultatet på bundlinjen var ni-cifret i guldåret 2008, og sidste år ekspanderede rederiet yderligere med åbning af kontorer i Singapore og Brasilien.

- Det er nok rigtigt, at der ikke er så mange i Svendborg, der kender os, men vi vil faktisk godt være mere udadvendte, og vi har netop for første gang taget en elev ind fra erhvervsskolen i Svendborg, siger Thomas N. Mikkelsen, direktør og medejer af rederiet.
Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Foto: Roland Petersen

Udbrydere fra T&C

Thorco Shipping blev stiftet i 2003. Efter at rederiet Clipper havde købt en del af T&C – Thor Chartering A/S – brød Thomas N. Mikkelsen og Finn Spring ud og stiftede Thorco Shipping i selskab med den kendte Stadil-familie, Thor og Christian Stadil.

- Vi kunne enten gå med Clipper eller starte for os selv, og vi valgte det sidste. Vi havde fire skibe, og brugte dem til at løfte os, fortæller Thomas N. Mikkelsen, der blot var 25 år, da Thorco Shipping blev stiftet med ham som direktør og medindehaver.

I dag er 15 skibe helt eller delvist ejet af rederiet. Derudover er Thorco Shipping operatør for yderligere 14 skibe, som er lejet på længere kontrakter, og endelig er fire skibe i såkaldt management og drives af rederiet for andre ejere.

Fra Jessens Mole i Svendborg og fra kontorerne i Singapore og Brasilien sørger i alt 26 ansatte for, at de mange skibe hele tiden har noget at sejle med. Hemmeligheden bag en succes er, at skibene aldrig må ligger stille, og at lasten aldrig er tom.

- Vi sejler populært sagt med alt det, som ikke kan ligge i en container. Det kan være bygningsmaterialer som stål og råstoffer som korn eller sojabønner, forklarer Thomas N. Mikkelsen.
Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Foto: Roland Petersen

Vigtige kontakter

- Vi sejler over hele verden, men ikke i fast linjefart nogle steder. Man siger, at vi sejler i et ”tramp markedet”, fordi vi tramper rundt og kan hyres ligesom en taxa, der bestilles til en speciel transport fra A til B. Det er vores niche, forklarer direktøren.

På kontoret i Svendborg leder de 15 ansatte efter laster, som forskellige firmaer ønsker fragtet fra et sted til et andet. Når det passer til skibenes position, afgives der bud. Det samme er tilfældet for de ni ansatte i Singapore og de to på kontoret i Rio de Janeiro.

- Vi kunne godt styre det hele fra Svendborg, men i det her marked betyder de rigtige kontakter utrolig meget. Det gælder om at opbygge et forhold til den kunde, der har den rigtige last, og derfor har vi åbnet kontorer i Singapore og Brasilien.

- Der er rigtig mange om buddet, og derfor er det nødvendigt at være dér, hvor det sker og møde de rigtige mennesker. Samtidig har vi med åbningen af de to kontorer nu åbent 24 timer i døgnet på grund af tidsforskellen, forklarer rederi-direktøren.

Selvom Thorco Shipping har ekspanderet voldsomt siden det blev stiftet for syv år siden, stiller de sig ikke tilfredse på Jessens Mole eller på filialerne i øst og vest. Thomas N. Mikkelsen kikker hele tiden efter nye markeder.
Thomas M. Mikkelsen var blot 25 år, da han for syv år siden dannede Thorco Shipping, der hører til på Jessens Mole i Svendborg og også har kontorer i Rio de Janeiro og Singapore.
Thomas M. Mikkelsen var blot 25 år, da han for syv år siden dannede Thorco Shipping, der hører til på Jessens Mole i Svendborg og også har kontorer i Rio de Janeiro og Singapore.
Foto: Roland Petersen

Mere interessant

- Men det er svært at definere en strategi, fordi fremtiden hele tiden styres af markedet og det behov der er for fragt. Vi har lyst til at blive rigtig store, og som privatejet selskab er det nemt at flytte sig efter markedet, siger Thomas N. Mikkelsen, der ikke mener, at firmaet kan vokse sig så stort, at Svendborg bliver for lille.

- Vi har tidligere haft problemer med at trække arbejdskraft til Svendborg. Men efter at vi er vokset, er vi også blevet mere interessante, og samtidig er det blevet lettere at trække folk til, når de ved, at de har mulighed for at blive udsendt til Singapore og Brasilien, siger Thomas N. Mikkelsen.
Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Thorco Shipping, Thomas N. Mikkelsen
Foto: Roland Petersen

Rederi vokser med raketfart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce