Frygter bushelvede i Frederiksgade

Tonny Nielsen er vred over, at Frederiksgade skal laves til busgade. I dag kører der omkring 200 busser gennem gaden i døgnet - det tal skal stige til mindst 700, når Thomas B Thriges Gade lukker. Rystelserne fra busserne får husene i gaden til at slå revner, mener han - her i Tonny Nielsens eget køkken.
Foto: Robert Wengler

Frygter bushelvede i Frederiksgade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tonny Nielsens hus i Frederiksgade slår revner - nu frygter han for, hvad der sker når 700 busser skal igennem gaden

Odense: Frederiksgade skal være fremtidens busgade i Odense, når Thomas B. Thriges Gade lukkes om fire år. Og det bekymrer Tonny Nielsen, for hans hus slår revner i dag, hvor der kører mellem 200 og 250 busser igennem gaden i døgnet. Hvordan bliver det så ikke, når der skal køre mellem 700 og 750 busser forbi uden for vinduerne?

- Huset her er fra 1864 og bygget direkte oven på jorden. Dengang var der ikke noget, som hed sokkel - eller busser. Og du kan jo mærke rystelserne i gulvet, når busserne kører over dækslerne lige her ude på vejen, fordi der er stort beton-hulrum i vejen lige under, siger han.

En let snurren i fødderne viser, at han har ret. Og man behøver bare kigge på muren ind til naboen for at få øje på en kæmpe revne, som begynder øverst i hjørnet og så ellers zig-zagger sig ned over væggen.
- Huset her er fra 1864 og bygget direkte oven på jorden. Dengang var der ikke noget, som hed sokkel - eller busser. Og jeg kan mærke rystelserne i gulvet, når busserne kører forbi, siger Tonny Nielsen, som ikke bryder sig om kommunens planer med at gøre Frederiksgade til en ren busgade.
- Huset her er fra 1864 og bygget direkte oven på jorden. Dengang var der ikke noget, som hed sokkel - eller busser. Og jeg kan mærke rystelserne i gulvet, når busserne kører forbi, siger Tonny Nielsen, som ikke bryder sig om kommunens planer med at gøre Frederiksgade til en ren busgade.
Foto: Robert Wengler

Belaster som 10.000 biler

- Alle husene her omkring slår revner i facaden. Jeg banker af, pudser op og maler en gang imellem, men det bliver ved. Nu var vi endelig sluppet af med støjen og svineriet fra Tasso her på den anden side, så får vi så 700 busser i stedet, siger han.

En bus belaster lige så meget som 10.000 personbiler. Derfor er et rådgivningsfirma i gang med undersøgelser, som skal vise, hvor meget vejen skal forstærkes for at kunne klare den nye belastning.

- Jeg synes, det er absurd, at cykelstien bliver flyttet væk, ud på Albanigade, som netop er bygget til tung trafik, mens busserne bliver her i vores lille gade, siger Tonny Nielsen, som føler, at kommunen har listet denne løsning ind ad bagdøren uden at give beboerne ordentlig besked.
En bus belaster vejen lige så meget som 10.000 biler. Derfor skal kommunen nu i gang med at forbedre vejens bæreevne. I den forbindelse måles de rystelser, som husene udsættes for, også.
En bus belaster vejen lige så meget som 10.000 biler. Derfor skal kommunen nu i gang med at forbedre vejens bæreevne. I den forbindelse måles de rystelser, som husene udsættes for, også.
Foto: Robert Wengler

Holder sig inden for grænsen

- Vi var oppe til præsentationen af den letbane, som måske en gang kommer, og så en masse plancher. Så skal vi vel have mere trafik i vores gade, spurgte vi - men nej, den vil blive lukket for trafik, fortalte man os. Og sagde så ikke noget om, at der skulle til at køre så mange busser igennem i stedet. Det er for dårligt, siger Tonny Nielsen.
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Foto: Robert Wengler
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Foto: Robert Wengler
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Foto: Robert Wengler
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Odense: Tonni Hansen er sur over at Frederiksgade i Odense skal laves til busgade. Nu køre der ca 200 busser i døgnet. Når gaden bliver lavet til busgade stiger antallet af busser til 750 om dagen. De mange busser laver skader på hans hus så det slår revner.
Foto: Robert Wengler

Frygter bushelvede i Frederiksgade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce