Ny kunstner har prikket hul i boblen

- Noget af det, jeg skildrer er store menneskelige tab og afmagt, og det at være udenfor samfundet, helt udenfor, siger Berit Kyed.
Foto: Jørgen Outzen

Ny kunstner har prikket hul i boblen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Det er først nu, jeg begynder at tro lidt på det, siger kunstner Berit Kyed, der sov skidt inden den aktuelle udstilling

FAABORG: Der er sket et gennembrud for kunstner Berit Kyed. Indtil nu har hun mest malet »pæne ting« og mennesker havde ingen ansigter på billederne, »for ansigter var for farlige«, som kunstneren selv udtrykker det. På en aktuel udstilling i Levins Hus er der kommet ansigter på, og det har gjort voldsomt indtryk hos så garvede kunstnere som Anne Thordorff og Karsten Auerbach, der begge havde læserbreve om oplevelsen i gårsdagens avis.

Det er stærke sager, som i øjeblikket hænger på væggene i Levins Hus. Et sted er en skrigende kvinde spærret inde i en boble. Et andet sted viser et fattiglem sit forpinte ansigt på mørk baggrund. Han var engang en personlighed, en intellektuel. Nu er han udhungret og afpersonificeret. En person i kunstner Berit Kyeds ubarmhjertige univers.

Berit Kyed er født i Sønderborg i 1952. Skønt hun kom til Faaborg i 1984, klinger hendes stemme stadig sødt på sønderjysk. Tidligere har hun i mange år været bankassistent i Faaborg Sparekasse. Hun begyndte at male for fem år siden, for at bearbejde en voldsom oplevelse, der fik hende til at slå en kolbøtte i livet.

Hvad der skete, vil hun gerne beholde for sig selv, men oplevelsen har åbnet for de kreative årer.

Hun begyndte at male som elev hos Karsten Auerbach.

- Jeg gjorde gradvist fremskridt, men der var stadig uoverstigelige barrierer, ansigterne for eksempel, fortæller Berit Kyed.
Hvis kunstneren selv har følt sig spærret inde i en boble, som den skrigende kvinde på et af malerierne, så har hun i fald fået prikket hul på boblen med sin kunst.
Hvis kunstneren selv har følt sig spærret inde i en boble, som den skrigende kvinde på et af malerierne, så har hun i fald fået prikket hul på boblen med sin kunst.
Foto: Jørgen Outzen

Da der kom ansigter på

- Ved årsskiftet satte jeg mig imidlertid for, at nu skulle der ansigter på, så måtte det briste eller bære.

I løbet af i år er ansigter og kroppe væltet frem, der vidner om store pinsler og glæder. Det er sket, mens Berit Kyed lærte hos kunstneren Gabriel fra Kolding, der er udlært på kunstakademiet i Rom.

- Han er fuldstændigt kompromisløs. Hvis jeg skal male et billede om, hjælper det ikke, at jeg hyler og græder, siger Berit Kyed.

I et rum hænger farvestrålende nøgne kroppe med runde kurver og livgivende streger på den ene væg. Kontrasten er himmelråbende til de skræmmende, udhungrede fattiglemmer på den anden væg.

- Noget af det, jeg skildrer er store menneskelige tab og afmagt, og det at være udenfor samfundet, helt udenfor. Der kommer folk ind og kigger og siger, at det kender de godt, for de har været der selv, siger Berit Kyed.

- »Fattiglemmerne«, som jeg maler, har mistet alt, selv deres personlighed. De er umenneskeliggjort. Jeg har hængt de glade kvinder op overfor for at danne kontrast, og for at det ikke skal blive for meget, for jeg vil jo ikke skræmme publikum væk. Der er jo også den anden side, siger kunstner Berit Kyed. Hvis kunstneren selv har følt sig spærret inde i en boble, som den skrigende kvinde på et af malerierne, så har hun i al fald fået prikket hul på boblen med sin kunst.
- Noget af det, jeg skildrer er store menneskelige tab og afmagt, og det at være udenfor samfundet, helt udenfor, siger Berit Kyed.
- Noget af det, jeg skildrer er store menneskelige tab og afmagt, og det at være udenfor samfundet, helt udenfor, siger Berit Kyed.
Foto: Jørgen Outzen
Et fattiglem viser sit forpinte ansigt på mørk baggrund. Han var engang en personlighed, en intellektuel. Nu er han udhungret og afpersonificeret. En person i kunstner Berit Kyeds ubarmhjertige univers.
Et fattiglem viser sit forpinte ansigt på mørk baggrund. Han var engang en personlighed, en intellektuel. Nu er han udhungret og afpersonificeret. En person i kunstner Berit Kyeds ubarmhjertige univers.
Foto: Jørgen Outzen
Foto: Jørgen Outzen
I et rum hænger farvestrålende nøgne kroppe med runde kurver og livgivende streger på den ene væg. Kontrasten er himmelråbende til de skræmmende, udhungrede fattiglemmer på den anden væg.
I et rum hænger farvestrålende nøgne kroppe med runde kurver og livgivende streger på den ene væg. Kontrasten er himmelråbende til de skræmmende, udhungrede fattiglemmer på den anden væg.
Foto: Jørgen Outzen
Nærportræt af mand.
Nærportræt af mand.
Foto: Jørgen Outzen
Foto: Jørgen Outzen
I et rum hænger farvestrålende nøgne kroppe med runde kurver og livgivende streger på den ene væg. Kontrasten er himmelråbende til de skræmmende, udhungrede fattiglemmer på den anden væg.
I et rum hænger farvestrålende nøgne kroppe med runde kurver og livgivende streger på den ene væg. Kontrasten er himmelråbende til de skræmmende, udhungrede fattiglemmer på den anden væg.
Foto: Jørgen Outzen

Ny kunstner har prikket hul i boblen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce