Næsten veteran men fin som ny

En pavestolt Thomas Riise bag rattet i sin nyrenoverede Celica, som han har rejst verden rundt for at hente reservedele til - godt hjulpet af sin svigerfar, der tidligere var pilot ved SAS, og som nu sammen med svigermoderen er flyttet til Flemløse ved Ebberup.I weekenden 17.-19. juli er der igen International Toyota Meeting på den tidligere Sødinge Friskole. Vi varmer op med en artikel om Toyota-klubbens næstformand, Thomas Riise, der lige er blevet færdig med at renovere sin gamle, røde Celica fra 1975 - et projekt, der har taget ni år, og som har krævet, at han bl.a. har været i Japan efter reservedele. Men han er også en sand freak - har hele 18 Toyota'er.
Foto: Andreas Bastiansen

Næsten veteran men fin som ny

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ni år har Toyota-freak fra Ringe brugt på at restaurere en gammel Celica og kan nu trille ud på vejene i en bil på 34 år, der er så flot, som var den flunkende ny

RINGE: Et motoriseret klenodie, postkasserød og så blankpoleret, at man næsten kan spejle sig i det, står inden for hejseporten i en garage på et nedlagt landbrug syd for Ringe.

Ejeren er Toyota-freak om en hals, så naturligvis står der Toyota bag på klenodiet.

Nærmere betegnet er det en Celica, og det fortæller nummerpladerne også, hvis nogen skulle være i tvivl.

Selv hedder bilejeren Thomas Riise. Med sine 38 år er han kun fire år ældre end den og har egenhændigt samlet den stump for stump, hjembragt fra det meste af kloden. Det har kostet ham utallige arbejdstimer og rejser til både Japan og USA for at skaffe de nødvendige reservedele. Men efter ni år kan han nyde frugten af sin ildhu og med stolthed vise resultatet frem på weekendens midtfynske Toyota-træf.

Om et år rykker bilen op i veteranklassen, men som den står der i garagen på Kokskovvej, er den smuk og skinnende blank, som var den lige rullet ud fra fabrikkens samlebånd.
Detalje fra den sirligt renoverede Celicas bagparti.
Detalje fra den sirligt renoverede Celicas bagparti.
Foto: Andreas Bastiansen

Samling på 17 Toyotaer

Thomas Riise fortæller med begejstring om det nyrestaurerede køretøj og sine efterhånden 17 andre Toyotaer. Nogle mere brugbare end andre og fire af dem indregistreret.

Heriblandt fruens lille Yaris, som han også har haft fingre i og udstyret med »skørter« og andet smart.

- Jeg laver alt selv, smiler han og peger på en gammel murerbil, som han er ved at sætte i stand, fordi hans arbejdsbil, en Dyna pick-up, er ved at ruste op.

- Så må jeg jo lave en ny, bemærker han.

Og der er masser at lave af, for der står biler over alt i laden, garagen, den tidligere stald, på gårdspladsen og sågar bag et læhegn.

Stumper af alskens slags har han også - samlet gennem mange år fra kasserede biler. Så det er bare at gå i gang.
Færdigt arbejde! Thomas Riise er spændt på at vise sin postkasserøde, nyrenoverede Celica frem på weekendens Toyota-træf på den tidligere Sødinge Friskole.
Færdigt arbejde! Thomas Riise er spændt på at vise sin postkasserøde, nyrenoverede Celica frem på weekendens Toyota-træf på den tidligere Sødinge Friskole.
Foto: Andreas Bastiansen

Firmabilen - en Toyota

Thomas Riise er uddannet som elektromekaniker på Midtfyns Elektro, som forældrene tidligere drev. Og selv om han mangler nogle stumper af et par fingre efter en fyrværkeriulykke for mange år siden, er det helt tydeligt, at her er en mand, som har hænderne skruet rigtigt på.

Til daglig arbejder han i elfirmaet Kjærgaard i Odense og konstaterer begejstret, at selv firmabilerne her - og altså også hans - er Toyotaer.

Selv har han blandt andre en fra 1975, 1979, 1981, 1988, 1989, 1990, 1991, 1995 og 2001, remser han op. Det er planen, at han vil sætte dem i stand alle sammen, men ind imellem må han også lige sætte den ejendom i stand, som han og hustruen, Jannie Nygaard Riise, flyttede ind i for tre år siden, for at han kunne have sine biler derhjemme.

Før boede de til leje i Herringe, og her var han nødt til at leje plads til bilerne på naboejendommen.

I mellemtiden er parret blevet forældre til lille Ann-Sofie, som netop er fyldt et år, så der er rigeligt at se til både for ham og hans kone, der er lærer i Ebberup, indrømmer han.
Mums for kendere! Detalje fra den midtfynske Celicas kølerhjelm.
Mums for kendere! Detalje fra den midtfynske Celicas kølerhjelm.
Foto: Andreas Bastiansen

Fruen har sat hælene i

Men Toyota?erne er og bliver Thomas Riises store fritidsinteresse.

- Jeg mangler faktisk kun tre varianter, siger han og konstaterer, at hullerne i samlingen burde fyldes ud med en MR II, en Supra og en Corolla GT.

- Men jeg har fornemmelsen af, at der er indkøbsstop, bemærker han og sigter til sin bedre halvdel.

Hun har allerede stået model til en del, lader han forstå. Som da han en uge før brylluppet i november 2006 uden at fortælle hende det købte en lækker perlemorsfarvet Lexus - en ottecylindret limousine med plads til champagneglas i bagsædets armlæn, demonstrerer han stolt - og lod den stå hos en mekaniker indtil den store dag og så fik en bekendt til at køre den op foran kirken, da ægteparret kom ud efter vielsen.

- Hvad fanden har du nu købt, udbrød bruden, da hun fik øje på den. Men af sted kom de, og den er siden blevet brugt til både brude- og konfirmandkørsel - på prøveplader, fortæller han.
Færdigt arbejde! Thomas Riise er spændt på at vise sin postkasserøde, nyrenoverede Celica frem på weekendens Toyota-træf på den tidligere Sødinge Friskole.
Færdigt arbejde! Thomas Riise er spændt på at vise sin postkasserøde, nyrenoverede Celica frem på weekendens Toyota-træf på den tidligere Sødinge Friskole.
Foto: Andreas Bastiansen

Rariteter side om side

- Jeg havde hørt, at det var dyrt at leje en bil til brylluppet. Og at det også var skidedyrt at få den gjort rent bagefter med de mange ris, undskylder han det impulsive køb.

- Jeg fik den til en favorabel pris, tilføjer han med et drenget smil.

Nu står den lyse »Toyotas Mercedes« årgang 1990 under en presenning i den tidligere grisestald og har blandt andet selskab af en Celica cabriolet fra 1989, en flaskegrøn og meget avanceret højrestyret Mark II med luftaffjedring og sekscylindret motor, en sort Carina E GTI og to firehjulstrukne Celica turbo sportsvogne, bygget som rallybiler.

Sidstnævnte arbejder han også på i øjeblikket med den ene som reservedelslager for den anden.

- Men jeg har også en fritidsbeskæftigelse, som min kone sætter pris på. Vi sejler, og jeg glæder mig til at få »Kilroy«, vores danskbyggede Nordship, ned i havnen i Faaborg. Det har været svært at få en bådeplads, men det hjalp med kommunesammenlægningen, konstaterer han.
Alt på Thomas Riises gamle Celica fra 1975 er sat tiptop i stand gennem de seneste ni år.
Alt på Thomas Riises gamle Celica fra 1975 er sat tiptop i stand gennem de seneste ni år.
Foto: Andreas Bastiansen
Sidespejlene på den gamle røde Toyota Celica er et kapitel for sig med deres placering langt ude på forskærmene.
Sidespejlene på den gamle røde Toyota Celica er et kapitel for sig med deres placering langt ude på forskærmene.
Foto: Andreas Bastiansen
Smukt ser det ud med Celicaens sølvblanke emblem på velpudset rød baggrund.
Smukt ser det ud med Celicaens sølvblanke emblem på velpudset rød baggrund.
Foto: Andreas Bastiansen
Smuk, skinnende og helt færdig til at lade sig beundre ved weekendens Toyota-træf på den tidligere Sødinge Friskole. Og selvfølgelig passer nummerpladerne perfekt til det postkasserøde motoriserede vidunder.
Smuk, skinnende og helt færdig til at lade sig beundre ved weekendens Toyota-træf på den tidligere Sødinge Friskole. Og selvfølgelig passer nummerpladerne perfekt til det postkasserøde motoriserede vidunder.
Foto: Andreas Bastiansen

Næsten veteran men fin som ny

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce