Fynske cykelfolk bæver for banen igen

Odense Cykelbane har i årevis været garant for en lang række aktiviteter som her ved DM i 2004 - altid dog med en vis bæven for, at et regnskyl skulle afblæse ethvert arrangement. Banens utilstrækkelighed er yderligere aktualiseret af, at banesæsonen er vendt om, så banecykling nu fortrinsvis er en vinterdisciplin.
Foto: Poul Madsen.

Fynske cykelfolk bæver for banen igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Finanskrisen har sat byggeriet af en ny cykelbane i bero, fordi investorgruppen bag et nyt stort ishockeystadion ikke kan løfte opgaven for tiden

CYKELSPORT: Nok engang har optimismen hos det fynske banefolk knækket pedalen, og denne gang er det finanskrisen, der får dem til at bæve for OL-sportens fremtid i Odense.

Efter i næsten et kvart århundrede at have skreget på bedre faciliteter, troede de vedholdende ledere i Cykling Odense virkelig på scenariet, da der i efterårets budgetforhandlinger blev afsat 45 millioner kroner samt grunden på omkring 24.000 kvadratmeter ved cykelbanen til et projekt, der i et såkaldt offentlig-privat partnerskab skulle bygge en cykelbane med atletikfaciliteter i midten.

Godt hjulpet på vej af sommerens OL-sølv til fynske Casper Jørgensen og Alex Rasmussen spirede det igen i klubben med det dygtige talentarbejde, selv om sidste officielle løbsdag på Odense Cyklebane daterer sig tilbage til august 2006.

Finanskrisen stopklods

Siden fulgte finanskrisen og dens mange standsede investeringer, og derfor bæver den mangeårige leder Claes Larsen nu for endnu en bet.

- Vi har snakket om at få overdækket den nuværende cykelbane i 20-25 år, og for os handler det om overlevelse. Vi kan ikke blive ved med at skabe Alex'er og Casper'e uden et sted at køre cykelløb. Og optimismen falder lidt hele tiden. Claus og jeg er gamle mænd. Vi skal også nå at lære videre til de nye, siger han med henvisning til sportsdirektør Claus Rasmussen, efter at projektet hen over vinteren er sat i bero.

- Planen var, at de samme investorer, som gik ind i ishockeyklubben, ville bygge et nyt nationalt skøjtestadion på arealet. Hvis man vender cykelbanen om, så den ligger op mod bowlinghallen, kan der sagtens være plads til et kæmpe is-stadion og en 250 meter lang cykelbane som den i Ballerup. Det er en stor grund på omkring 24.000 kvadratmeter, hvor cykling og atletik ville fylde en tredjedel af pladsen. Resten kunne bruges til andet, siger Claes Larsen.

Projektet skulle bygges i et offentligt-privat partnerskab ligesom for eksempel Arena Fyn, og detaljer som brugsret var langt fremme. Således skulle idrætsfolkene have brugsret til faciliteterne 300 dage om året, mens investorerne skulle råde over de resterende 65.

Nu er projektet sat i bero på grund af finanskrisen.

Rådmand Jane Jegind bekræfter, at den investorgruppe, man var i dialog med, ikke kan løse opgaven på nuværende tidspunkt.

- Nogle har under den nuværende krise sagt, at de ikke kan løfte opgaven, men jeg regner stadig stærkt med, at vi finder en løsning. Det er immervæk 45 millioner kroner og en stor grund.

- Der er stadig flere muligheder, og cykling og tennis har selv haft investorer på bedding, men det er klart, at finanskrisen ikke gør det lettere. Men jeg anser stadig alle muligheder for åbne, siger hun.

Cykelfolkets skepsis skyldes ikke mindst banens historie. Det fejlslagne fællesprojekt med tennis og atletik ligger ikke langt væk i hukommelsen. Dengang var der også afsat 45 millioner kroner til projektet, men det viste sig, at ingeniørfirmaet havde regnet grumme galt i deres overslag. Da projektet efterfølgende viste sig langt dyrene end forventet, blev det for knap halvandet år siden fejet af bordet.

Tidsplan for optimistisk

Denne gang havde banecyklingens ihærdige ledere håbet på, at byggeriet kunne starte allerede om et år. Det kræver dog en ny lokalplan for området, og da en sådan tager mindst otte måneder at få igennem, ser den tidsplan for længst ud til at være skredet i svinget.

Nu håber Claes Larsen, at nye investorer melder sig på banen, eller at hans kongstanke om et fælles idrætshus til en lang række små idrætsgrene skulle blive til virkelighed.

De 45 millioner kroner, som Odense Byråd har afsat til cykelbaneprojektet, er dog ikke afsat på 2009-budgettet men i årene efter, og Jane Jegind maner derfor til besindighed.

- Det er jo ikke sådan, at vi står med en spade, som vi ikke ved, hvor vi skal sætte i jorden.

- Vi har ikke sagt ja til ét konkret projekt, men har 45 millioner kroner og en stor grund i spil. Nu skal vi afsøge, hvilke muligheder, der er for at realisere projektet, siger hun.

Fynske cykelfolk bæver for banen igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce