Galleriet er vort hjem

Huset har været revet ned, hvorefter det blev genopbygget sten for sten, men nu med så højt til loftet at også store mennesker kan stå op i det.
Foto: Peter Leth-Larsen

Galleriet er vort hjem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vægge og hylder er arbejdsplads, butik og ramme om et kreativt familieliv med glæde ved naturen

Huset er fra 1970'erne, grundplanet cirka 75 kvadratmeter. Det har et tag af strå. Få kilometer derfra forkynder vejskilte ved Vester Skerninge, at vi er i et fredet område.

Huset er da også nærmest groet sammen med det bølgende kulturlandskab og farvandet, som dets have støder ned til. Det ligner også noget, der har ligget på stedet i flere hundrede år.
Annekset er bygget i gas- beton, men har fået en omgang puds, så det svarer til selve boligen. Det bruges til butik - og soveværelse på en hems hen over et saunarum, der dog bruges til opbevaring.
Annekset er bygget i gas- beton, men har fået en omgang puds, så det svarer til selve boligen. Det bruges til butik - og soveværelse på en hems hen over et saunarum, der dog bruges til opbevaring.
Foto: Peter Leth-Larsen

Genopbygget genbrug

Men faktisk har det været revet ned og er blevet genopbygget sten for sten for sten. Ligeså gårdspladsen med en blanding af strand- og marksten. Sine fine, massive loftsbjælker og gamle vinduer har det fået fra Østre Gasværk i København.

En arkitekt rev ned, genopbyggede og indrettede det til sig selv.

Alle materialer er de bedst tænkelige, de fleste genbrug.

Til lofter og gulve er brugt lærk. Ædle træsorter er brugt til alle hylder og alle skabe både på første sal og i stueetagen.

Nogle skabe har foldelåger, der skjuler både hylder og indbyggede skuffer.

Fælles for dem alle er galvaniserede hængsler og lukke-slå-anordninger, som svarer til husets både gedigne og beskedne udtryk.

Tilde Carlsen har boet i huset - og dets anneks, der godt nok er bygget i gasbeton, men pudset, så det matcher stuehuset - i 20 år.

De sidste tre år sammen med Søren Baun Jeppesen, som hun giftede sig med i år, da solen stod højst på himlen.
Haven pyntes med en stribe tibetanske bedeflag, der først og fremmest liver op, og hvis man tror på det, vifter gode tanker rundt på stedet.
Haven pyntes med en stribe tibetanske bedeflag, der først og fremmest liver op, og hvis man tror på det, vifter gode tanker rundt på stedet.
Foto: Peter Leth-Larsen

Hverdag med elementer

De lever af deres kunst. Helt konkret fremstiller han brændefyret stentøj, altså på den oprindelige måde, hvor soda og aske pustes på leret i den varme ovn, og ilden bestemmer farvespillene. Det indebærer 14-16 timers uafbrudt vågen ved ovnen med stabil varme for at leret bliver gennembagt og glasuren smelter ordentligt ud.

- Jeg arbejder med elementerne, siger han med et smil: Jord, ild, vand og luft.

Vaseformede vaskekummer i badeværelser og et nøje afstemt farvespil i kakler og stænkfliser i køkkenet med brændekomfur bidrager til boligens enkelthed. Det er helt i overensstemmelse med elementerne og et hjem, der er tæt på jorden.

- Jeg kom med huset, Søren kom med indholdet, siger Tilde Carlsen muntert.
.
.
Foto: Peter Leth-Larsen

Inspiration fra naturen

Hun spænder bredt med maleri, akvarel, design, illustrationer og fotos. Netop nu lægges sidste hånd på en serie akvareller med grafisk tryk.

De er præmier i erhvervsskolernes årlige konkurrence om den bedste læreplads, og bliver overrakt i november måned på Christiansborg.

Temaet er fugle. Og inspirationen hentes under de daglige ture ad Øhavsstien samt til fredskovsområdet med det gamle nordiske træ, navr. Et område, der aldrig har været under plov.

- Hver gang skriver jeg ned, hvilke fugle jeg møder, fortæller hun, der netop nu er meget begejstret for at have mødt en rørhøg.

Fuglenes konturer bliver præget i kobberpladerne, der afslutter trykket på akvarellerne.

Tilde Carlsens arbejdsrum er på husets første sal, hvor bygherren også havde sin arbejdsplads og har udnyttet hvert hjørne. F.eks. er der et helt lille tekøkken mellem bærende bjælker. En vask er nødvendig, når man også arbejder med farver. Her er rigeligt lys. Det falder ind fra tre sider gennem de buede vinduer med fortid på Østre Gasværk.
Også annekset har fået et rundt genbrugsvindue fra Østre Gasværk, og giver et fint ovenlys i butikken.
Også annekset har fået et rundt genbrugsvindue fra Østre Gasværk, og giver et fint ovenlys i butikken.
Foto: Peter Leth-Larsen

Højt til loftet

- Det er et bondehus med højt til loftet. Da det blev genopbygget, blev der sørget for, at også nutidens mennesker kan stå oprejst, konstaterer Tilde Carlsen.

Det har givet gode vægge i stueetagen.

De er perfekte til hendes glade og farvestrålende malerier, færdige eller prøveophængte, mens hun finder ud af, om de har det rette udtryk.

Stuen fungerer af og til som galleri, ligesom haven, hvor Sørens skåle, kander, vaser og fade står på parade omkring bedene. - Og som annekset, huset i beton, der fungerer som butik - med soverum.

Der er skam soveværelser i boligen, men altså også et på hemsen i annekset, over et rum, tydeligvis forberedt til sauna. Det bruges til opbevaring - ligesom saunaer i flertallet af danske hjem med en sådan.
Fra den ekstra soveplads på hemsen i annekset er der udsigt til vand - foruden naturligvis varerne i stueetagen, der er sat til salg.
Fra den ekstra soveplads på hemsen i annekset er der udsigt til vand - foruden naturligvis varerne i stueetagen, der er sat til salg.
Foto: Peter Leth-Larsen

At søge og finde fred

For parret betyder fred og harmoni alt. De har i landskabet og boligen fundet de bedste betingelser for at kunne hvile i sig selv, og har bygget videre på det.

Det sker bl.a. gennem stilhed. At give sig tid til at søge roen i sig selv, og at hente skabertrang og energi derfra.

Ud over at holde akvarelkurser, og snart at deltage i naturturisme, håber parret på at få lov til at bygge et lille hus til meditation i haven. Det skal være sekskantet og danne rammen om meditationskurser.

- For det er svært at finde ind til sig selv, konstaterer Tilde Carlsen.

Hendes energi rækker i øvrigt også til illustration, grafisk design, tekstudformning, billedredaktion, projektstyring og grafisk tilrettelægning.

Parrets værker kan ses på www.tildesign.dk og www.baunkeramik.dk
Søren Baun Jeppesen er keramiker og bruger den oldgamle og meget tid- og opmærksomhedskrævende teknik med brændefyret stentøj. Hvordan værkerne kommer til at se ud efter 14-16 timers brænding ved stabil varme, afgør ilden.
Søren Baun Jeppesen er keramiker og bruger den oldgamle og meget tid- og opmærksomhedskrævende teknik med brændefyret stentøj. Hvordan værkerne kommer til at se ud efter 14-16 timers brænding ved stabil varme, afgør ilden.
Foto: Peter Leth-Larsen
Husets håndvaske er i brændefyret stentøj og naturligvis produceret i hjemmet.
Husets håndvaske er i brændefyret stentøj og naturligvis produceret i hjemmet.
Foto: Peter Leth-Larsen
Mellem skorstenen og bærende bjælker i arbejdsværelset på første sal er der blevet plads til et næsten tekøkken med vask. Den er nødvendig at have inden for rækkevidde, når man arbejder med farver, som Tilde Carlsen gør.
Mellem skorstenen og bærende bjælker i arbejdsværelset på første sal er der blevet plads til et næsten tekøkken med vask. Den er nødvendig at have inden for rækkevidde, når man arbejder med farver, som Tilde Carlsen gør.
Foto: Peter Leth-Larsen
Alle hjørner er udnyttet. Arbejdsbordet, der er skubbet ind under skråvæggen, har skjulte skuffer under bordpladsen. Lågerne er i fire felter og kan foldes ud.
Alle hjørner er udnyttet. Arbejdsbordet, der er skubbet ind under skråvæggen, har skjulte skuffer under bordpladsen. Lågerne er i fire felter og kan foldes ud.
Foto: Peter Leth-Larsen
Med snoretræk kan der lukkes helt af til stueetagen, så beboeren på første sal kan få fuldstændig ro.
Med snoretræk kan der lukkes helt af til stueetagen, så beboeren på første sal kan få fuldstændig ro.
Foto: Peter Leth-Larsen
Det stråtækte og fra grunden genopførte bindingsværkshus ned til vandet ved Vester Skerninge ligger langt ude på landet. Dette er ikke ved verdens ende, men snarere ved verdens begyndelse i fredet idyl.
Det stråtækte og fra grunden genopførte bindingsværkshus ned til vandet ved Vester Skerninge ligger langt ude på landet. Dette er ikke ved verdens ende, men snarere ved verdens begyndelse i fredet idyl.
Foto: Peter Leth-Larsen
Med snoretræk kan der lukkes helt af til stueetagen, så beboeren på første sal kan få fuldstændig ro.
Med snoretræk kan der lukkes helt af til stueetagen, så beboeren på første sal kan få fuldstændig ro.
Foto: Peter Leth-Larsen
Lyset fra syd-syd-øst giver Tilde Carlsen en perfekt arbejdsplads med udsigt over haven til vandet og gode lysindfald, takket være de buede vinduer fra Østre Gasværk.
Lyset fra syd-syd-øst giver Tilde Carlsen en perfekt arbejdsplads med udsigt over haven til vandet og gode lysindfald, takket være de buede vinduer fra Østre Gasværk.
Foto: Peter Leth-Larsen
Lyset fra syd-syd-øst giver Tilde Carlsen en perfekt arbejdsplads med udsigt over haven til vandet og gode lysindfald, takket være de buede vinduer fra Østre gasværk.
Lyset fra syd-syd-øst giver Tilde Carlsen en perfekt arbejdsplads med udsigt over haven til vandet og gode lysindfald, takket være de buede vinduer fra Østre gasværk.
Foto: Peter Leth-Larsen
Tilde Carlsen har etableret et hvilested ved sin arbejdsplads på 1. sal, så hun kan lægge sig, når koncentrationen er gået for hårdt ud over ryggen. Gennem vinduet kan hun se over vandet til de sydfynske øer.
Tilde Carlsen har etableret et hvilested ved sin arbejdsplads på 1. sal, så hun kan lægge sig, når koncentrationen er gået for hårdt ud over ryggen. Gennem vinduet kan hun se over vandet til de sydfynske øer.
Foto: Peter Leth-Larsen
Alle husets skabslåger er i gedigent lærketræ o g har fået galvaniserede hængsler og slåer, så de bidrager til husets udstråling af soliditet og gennemtænkthed.
Alle husets skabslåger er i gedigent lærketræ o g har fået galvaniserede hængsler og slåer, så de bidrager til husets udstråling af soliditet og gennemtænkthed.
Foto: Peter Leth-Larsen
Grove rør er brugt som gelænder ved trappen til første sal.
Grove rør er brugt som gelænder ved trappen til første sal.
Foto: Peter Leth-Larsen
Hvor der ikke er brugt lærketræ på gulvene, har de fået rå fliser. Hvert hjørne i huset er udnyttet, og beboerne er meget glade for den murede disk med de rustikke låger, der kendetegner alle skabe i huset. Fra gangen kommer man til badeværelse, et sove- og arbejdsværelse samt opgangen til første sal, hvor der foruden arbejdsrum er soveværelse.
Hvor der ikke er brugt lærketræ på gulvene, har de fået rå fliser. Hvert hjørne i huset er udnyttet, og beboerne er meget glade for den murede disk med de rustikke låger, der kendetegner alle skabe i huset. Fra gangen kommer man til badeværelse, et sove- og arbejdsværelse samt opgangen til første sal, hvor der foruden arbejdsrum er soveværelse.
Foto: Peter Leth-Larsen
Selv om brændekomfuret er en næsten daglig og varmenyttig glæde at bruge, er der gjort plads til en el-ovn, som er god i en snæver vending. De gamle gasapparater bruges gerne til hurtig madlavning.
Selv om brændekomfuret er en næsten daglig og varmenyttig glæde at bruge, er der gjort plads til en el-ovn, som er god i en snæver vending. De gamle gasapparater bruges gerne til hurtig madlavning.
Foto: Peter Leth-Larsen
Søren Baun Jeppesen har sin båd liggende under havens yderste terrasse, som er bygget ud over vandlinien.
Søren Baun Jeppesen har sin båd liggende under havens yderste terrasse, som er bygget ud over vandlinien.
Foto: Peter Leth-Larsen
Søren Baun Jeppesen skabte stænkfliserne, så de kom til at passe til resten af huset, både i udtryk og hvad angår farve- sammensætningen.
Søren Baun Jeppesen skabte stænkfliserne, så de kom til at passe til resten af huset, både i udtryk og hvad angår farve- sammensætningen.
Foto: Peter Leth-Larsen
Over brændekomfur og gasapparater troner en speciel emhætte i jern. Der er bygget lys ind i den, udsugningen sker gennem en rørkanal, der er bygget ind i skorstenen.
Over brændekomfur og gasapparater troner en speciel emhætte i jern. Der er bygget lys ind i den, udsugningen sker gennem en rørkanal, der er bygget ind i skorstenen.
Foto: Peter Leth-Larsen
Væggene og det rige lys er perfekte til Tilde Carlsens billeder, både de færdige og dem hun ønsker at studere nærmere med henblik på at arbejde videre med dem.
Væggene og det rige lys er perfekte til Tilde Carlsens billeder, både de færdige og dem hun ønsker at studere nærmere med henblik på at arbejde videre med dem.
Foto: Peter Leth-Larsen
Væggene og det rige lys er perfekte til Tilde Carlsens billeder, både de færdige og dem hun ønsker at studere nærmere med henblik på at arbejde videre med dem.
Væggene og det rige lys er perfekte til Tilde Carlsens billeder, både de færdige og dem hun ønsker at studere nærmere med henblik på at arbejde videre med dem.
Foto: Peter Leth-Larsen
Køkkenet har lige netop den størrelse som køkkener skal have for at være gode at arbejde i - og så støder spisepladsen op til det, så køkkenskrivere ikke kommer til at gå i vejen.
Køkkenet har lige netop den størrelse som køkkener skal have for at være gode at arbejde i - og så støder spisepladsen op til det, så køkkenskrivere ikke kommer til at gå i vejen.
Foto: Peter Leth-Larsen
.
.
Foto: Peter Leth-Larsen
Sådanne syn er vigtige dele af hverdagen i kunstnmerparret Tilde Carsen og Søren Baun Jeppesens liv.
Sådanne syn er vigtige dele af hverdagen i kunstnmerparret Tilde Carsen og Søren Baun Jeppesens liv.
Foto: Peter Leth-Larsen
Butikken i annekset er ganske lille - så det er ind imellem nødvendigt at bruge boligen til galleri.
Butikken i annekset er ganske lille - så det er ind imellem nødvendigt at bruge boligen til galleri.
Foto: Peter Leth-Larsen
Terrassen, der er bygget ud over vandet og slutter haven, er et af kunstnerparret Søren Baun Jeppesen og Tilde Louise Carlsens foretrukne opholdssteder.
Terrassen, der er bygget ud over vandet og slutter haven, er et af kunstnerparret Søren Baun Jeppesen og Tilde Louise Carlsens foretrukne opholdssteder.
Foto: Peter Leth-Larsen
Haven er langstrakt, men syner lille og tryg, takket være beplantningen, som bryder udsynet.
Haven er langstrakt, men syner lille og tryg, takket være beplantningen, som bryder udsynet.
Foto: Peter Leth-Larsen
.
.
Foto: Peter Leth-Larsen
.
.
Foto: Peter Leth-Larsen
Søren Baun Jeppesens kander, fade, krukker og vaser er opmarcheret langs bedafskærmningen i haven.
Søren Baun Jeppesens kander, fade, krukker og vaser er opmarcheret langs bedafskærmningen i haven.
Foto: Peter Leth-Larsen
.
.
Foto: Peter Leth-Larsen
.
.
Foto: Peter Leth-Larsen

Galleriet er vort hjem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce