Autocampere har ikke brug for hoppepuder

Overholder man de almindelige parkeringsregler for personvogne, kan man også holde på stedet med sin autocamper. Det er i den forbindelse uden betydning, om man sidder i sin bil og drikker kaffe - eller går i seng og sover.

Autocampere har ikke brug for hoppepuder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To steder er der kommet selvbetjeningscampingpladser, hvor autocampere kan ankomme sent om aftenen. Man betaler ligesom i et parkeringshus og skal bruge en bon for at komme ud igen. Men kampen mellem de selvkørende autocampister på den ene side og campingorganisationer på den anden er langtfra ovre

Når man kører i autocamper, er man meget selvforsynende: Toilet, bad, madvarer og køkken, selv satellit-tv har man oftest selv med. Det eneste, man med jævne mellemrum skal bruge, er frisk vand, strøm og mulighed for at komme af med affald.

Gennem flere år har nogle autocampister derfor "brokket" sig over, hvorfor de skal betale det samme for en plads som andre campister, der benytter både toilet-, bade- og køkkenfaciliteter, tv-rum med mere.

- Vi er slet ikke interesserede i hoppepuder, restauranter, swimmingpools og alt det der. Autocamperfolket er nomader, som sjældent ligger ret længe samme sted. Vi vil ud i naturen og rundt og opleve, og vi har ikke samme behov som en familie i en campingvogn, siger Lars-Ole Hansen, der er næstformand i Dansk Autocamper Forening (DAF), hvis formål er at forbedre vilkårene for autocampister.

Mere som racerkørere

Mange autocampister ser sig selv mere som racerkørere end traditionelle campister: De skal bare i pit et øjeblik, inden de kører videre. Autocampister har jo allerede betalt for faciliteterne, da de købte autocamperen, der sagtens kan koste langt over en million kroner på danske nummerplader - en typisk nypris ligger på omkring 500.000 kroner.

Dernæst føler mange autocampister, at de traditionelle campingpladser begrænser deres frihed: Som regel skal man være der senest klokken 10 om aftenen, og i højsæsonen er det ofte nødvendigt at bestille plads, og så går en del af friheden ved og idéen med at have en autocamper tabt.

I udlandet har der i mange år været særlige holdepladser for autocampister, ligesom det i de fleste lande er tilladt at campere langt flere steder end herhjemme. Mest kendt er måske den svenske "allmansret", som tillader, at man kan campere eller holde selv på privat område, hvis det ikke generer ejeren.

Herhjemme har det længe været et stridspunkt mellem autocampister og andre, om man måtte campere på rastepladser, og den kan vi da godt forsøge at afklare her.

En autocamper er pr. definition en personbil. Det betyder, at hvis du overholder reglerne på stedet for parkering med personvogne, kan du også holde med din autocamper. Det er i den forbindelse uden betydning, om du sidder i din bil og drikker kaffe, spiser mad - eller går i seng og sover.

Tryghed om natten

Hvad du ikke må er at "campere" på offentlig vej. Ifølge en række svar, politiet gennem årene har givet om dette, er der dog først tale om campering, hvis du slår permanent lejr. Hvilket normalt fortolkes som: Hvis du afspærrer pladsen over flere dage eller lader bilen blive stående beboet flere dage på samme sted. Med andre ord: Du må holde og også sove i din autocamper overalt, hvor du må holde med en personbil.

Noget andet er så, at mange efterhånden ikke er trygge ved at holde alene på en rasteplads om natten længere. Heller ikke i Danmark, og derfor er diskussionen om overnatningsmuligheder for autocampere stadig lige aktuel. Faktisk er den måske mere aktuel end nogensinde, for ifølge Lars-Ole Hansen hersker der i øjeblikket et rigtig dårligt klima mellem Dansk Autocamper Forening (DACF) og Campingrådet, som DACF er repræsenteret i. Campingrådet er nemlig begyndt at melde forskellige lodsejere til kommunerne.

En ufin hetz

- Campingrådet har iværksat en meget ufin hetz mod alle små pladser, som har stillet et stykke jord til rådighed for autocampere enten gratis eller mod en lille betaling. I den forløbne sommer mødte de op på Rømø kl. 2 om natten sammen med politi og folk fra kommunen. Alle autocampere blev smidt ud, og lodsejeren fik en kæmpebøde. Kaløvig bådelaugs plads ved Århus blev lukket på samme måde, siger næstformanden og fortæller, at Campingrådet møder op med skattevæsen, politi og kommunale myndigheder for at kontrollere, at pladserne er momsregistrerede.

- De henholder sig til, at pladserne skal være godkendte og overholde campingreglementet, der kræver, at alle campingpladser herhjemme skal være på minimum 100 pladser og af en vis størrelse og med bestemte sanitære faciliteter. Det er sådan set ikke nogle krav, vi mener er forkerte - de er bare forkerte for en holdeplads, som kun bruges af autocampere, for det er slet ikke campingpladser i traditionel forstand, mener Lars-Ole Hansen, der håber på snart at få nogle ansvarlige politikere i tale.

- Politikerne vil hurtigt se, at det i virkeligheden handler om, at Campingrådet kun er interesserede i at tvinge alle autocampere ind på campingpladser, hvor man skal betale op til 400 kroner i døgnet for at være, fordi pladserne skal have dækket deres udgifter til en lang række tilbud, som vi slet ikke er interesserede i eller bruger, siger han.

Reelle tilbud

Det er som nævnt ikke en ny diskussion, og der er da også kommet enkelte tilbud rettet mod autocampister herhjemme. Sammenslutningen af private pladser, DK-camp, indførte for et par sæsoner siden en ordning med navnet QuickStop, netop til autocamperfolket.

- QuickStop er helt klart et skridt i den rigtige retning. Det er sådan set en god ordning, priserne er langt mere fornuftige end ellers, men ordningen er ikke perfekt. Set med autocampisternes øjne er den meget uheldig, når det kommer til at tjekke ind og ud. Man skal komme efter klokken 20, men inden 22, hvor de fleste pladser lukker for bommen. Det betyder lige præcis, at man ofte ikke kan komme og spise aftensmad der. Man kan ikke nå at få gang i grillen, og så skal man gøre det et andet sted før, og så har man problemet med at pakke en varm grill ned kort tid efter, at man har brugt den, siger Lars-Ole Hansen, der ikke kan se, hvorfor autocampister skal være begrænset til specielle åbningstider.

- På den måde er det ikke så meget et reelt tilbud til os, men en måde at få fyldt de sidste pladser, hvis ikke andre, der betaler mere, har taget dem først, siger han.

- Vi forstår udmærket, at campingpladserne skal have dækket deres store investeringer i underholdning og den slags, men så må det også være tilladt for andre at åbne pladser for os, mener han og henviser til, at Falster City Camp har åbnet 10 nye pladser med begrænsede faciliteter.

- Det er inden for hegnet og giver derfor sikkerhed, men til en reduceret pris. Kunne vi få flere med på den type ordninger, så kan det såmænd også være eksisterende campingpladser, som står for det, siger han og understreger, at DAF ikke er interesserede i at tage levebrødet ud af munden på de traditionelle pladser.

- Vi ønsker bare et produkt, som passer til os. Og der er altså folk, som gerne vil tilbyde det, men de får ikke lov. Kan vi ikke få det, så må vi som organisation til at anbefale folk at tage på ferie i udlandet, for vi vil hellere rejse udenlands end betale urimelige priser på danske pladser.

Senere åbningstider

Måske er der alligevel håb. Dansk Camping Union og campingpladsen Absalon, som ligger i Rødovre ved København, er netop blevet udvidet med en såkaldt QuickStop, der har åbent hele natten.

Konceptet er, at man betalNoget tilsvarende er udført på FDM's campingplads ved Legoland i Billund, og begge steder er der tale om pilotprojekter.

Lars-Ole Hansen hilser tiltagene velkomne, men er ikke synderligt imponeret over, at der er to pladser i hele landet, som nu tilbyder senere åbningstider.

- Vi har arbejdet for muligheder til autocampere i over 20 år, og så er to pladser med længe åbent altså ikke rigtigt noget at råbe hurra for. Og hvis man stadig kun kan komme ind efter klokken 20, er vi jo fortsat begrænset på en anden måde end andre campister.

Autocampere har ikke brug for hoppepuder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce