Verdenspremiere på Ærø: Vær fyrbøder i et dampskib med realistisk simulator

Jørgen Friis (i midten) forklarer fyrbøderen, hvor meget kul der skal på kedlen. Foto: Anders C. Østerby

Verdenspremiere på Ærø: Vær fyrbøder i et dampskib med realistisk simulator

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omkring 50 nysgerrige var torsdag eftermiddag mødt op for at overvære premieren på Det Gamle Værfts nye dampskibssimulator og prøve, hvordan det er at være fyrbøder på et dampskib.

Ærøskøbing: - Så skal vi have noget kul på. Og hvad siger trykket? Tre bar? Vi skal op på otte, før den kan køre.

Vi befinder os hos fyrbøderen på et dampskib, og maskinmester Jørgen Friis giver fem herrer ordrer. Eller skulle vi kalde ham simulatormester, for de fem mænd er vidner til en vaskeægte verdensnyhed. Simulatoren, som fredag eftermiddag indvies på Det Gamle Værft i Ærøskøbing er nemlig - så vidt vides - den første af sin art.

En af mændene skovler kul på maskinen, en anden holder øje med trykket, og endelig kommer en besked fra broen om, at skibet er klar til at sejle.

- Så skal I holde øje med trykket. Fuld kraft frem, siger Jørgen Friis, mens udsigten gennem koøjet afslører, at skibet lægger fra kaj.

Jørgen Friis har brugt to et halvt år på at konstruere simulatoren. Mens svejsekollegerne på værftet har smedet kedlen og de få af håndtagene, der ikke er originale, har den fysik- og kemiuddannede pioner selv både kodet, trukket kabler og bygget processorer.

"Kullene" kører rundt på et bånd inde i maskinen og kanbruges. Foto: Anders C. Østerby

Kulturhistorie og samarbejde

Ideen har været at give en fornemmelse af, hvordan det var at sejle et dampskib. Så for at kunne mærke det på egen krop skal man skovle kul ind i kedlen.

- På et rigtigt dampskib skal der skovles 150 kilo kul ind i timen, og det skal der også her, ellers kommer du ingen vegne, forklarer Jørgen Friis.

Ifølge opfinderen, som blandt andet har lært sig selv to nye programmeringssprog for at kode maskinen, er det sværere at styre et dampskib end at køre bil, for der skal produceres og lukkes damp over på maskinen for at få den til at køre.

- Og hvis der kommer for meget damp, ryger kedlen i luften, forklarer han.

I simulatoren er kullene dog småsten, og når man skovler dem ind i kedlen, bliver de transporteret på et transportbånd rundt i maskinen og tilbage til udgangspunktet. Men da maskinen er indstillet realistisk, er det hårdt, så Jørgen Friis anbefaler, at man er to eller flere om arbejdet. Så udover at lære noget om det kulturhistoriske omkring dampskibe, som Det Gamle Værft blandt andet er sat i verden for, får de besøgende også en god samarbejdsøvelse, mener Jørgen Friis.

- Det er en verden, hvor samarbejde er helt essentielt, og hvor det, at man tror på hinanden, er helt afgørende for, at det fungerer. Og man skal have rettidig omhu, man skal virkelig være på, ellers går det galt. Det er nogle udmærkede dyder, siger han.

Den nye simulator vil fremover indgå i den permanente udstilling på Det Gamle Værft.

Jørgen Friis forklarer de fremmødte, hvordan han har skabt simulatoren og skrevet alt ned, så det er muligt at bygge en kopi ved at læse hans manual. Foto: Anders C. Østerby
Jørgen Friis forklarer de fremmødte, hvordan han har skabt simulatoren og skrevet alt ned, så det er muligt at bygge en kopi ved at læse hans manual. Foto: Anders C. Østerby

Verdenspremiere på Ærø: Vær fyrbøder i et dampskib med realistisk simulator

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce