Taxasag i hårdknude: Borgmester fik intet ud af møde med transportminister


Taxasag i hårdknude: Borgmester fik intet ud af møde med transportminister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportministeren var hverken til at hugge eller stikke i, da borgmester Ole Wej Petersen (S) torsdag holdt møde med Ole Birk Olesen (LA) om den frustrende taxasituation på Ærø. - Ole Birk er meget liberal, og han kan slet ikke forstille sig, at man på Ærø kan lave en ø-ordning, siger Ærøs borgmester.

Ærø/København: Siden nytår har det været svært at skaffe en taxa på Ærø, og måske bliver problemet ikke løst lige foreløbig.

Det var i hvert fald ikke løsninger, borgmester Ole Wej Petersen (S) fik med hjem, da han torsdag havde møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA) om problemet på Christiansborg.

- Ole Birk er meget liberal, og han kan slet ikke forstille sig, at man på Ærø kan lave en ø-ordning. Han mener, det er markedskræfterne, der skal løse problemet. Hvis der ikke er nogen taxa, er det fordi markedskræfterne har bestemt det, forklarer Ole Wej Petersen, der derfor frygter, at Ærø kan gå en lang og travl sommersæson i møde uden taxaer.

- Vi kan risikere at skulle betale en vognmand for at stå til rådighed, og det kan godt gå hen og blive dyrt for både kommunen og for skatteborgerne. Og selvom vi betaler en vognmand til at stå til rådighed, kan vi ikke gardere os imod, at en anden vognmand kommer og tager opgaver, siger Ole Wej Petersen, der dog understreger, at der er stor politisk vilje til, at der skal være taxakørsel på Ærø, men det ikke kan ske for enhver pris.

- Jeg ved, at der er politisk vilje til at kaste nogle penge i det, men spørgsmålet er hvor meget. Det kan blive så dyrt, at vi må spørge os selv, om vi vil have taxaer, eller om vi vil have sosu-assistenter og have råd til at lappe hullerne i vejene, siger borgmesteren.

Hvad står der i udbuddet?
1. januar trådte en nye taxalov i kraft. Fra regeringens side er den tænkt som en liberalisering af taxaområdet ved blandt andet at ophæve de skarpe kommunegrænser, så taxaer fremover kan operere på tværs af kommuner. Det er derfor ikke længere en kommunal opgave at udstede tilladelse til taxakørsel og bestemme, hvor mange taxier der skal betjene borgerne. Det er nu Trafikstyrelsen, som udsteder tilladelser til taxakørsel. Kommunerne kan dog stadig udbyde taxakørsel - sådan som Ærø Kommune netop har gjort - og på den måde betale sig fra at købe en ekstra taxakørsel.I det materiale, som Ærø Kommune har haft i udbud, og som én har budt på, skal et kommende kørselskontor forpligte sig til, at man kan bestille en taxa mandag til torsdag mellem klokken fire og midnat og fredag til søndag hele døgnet. Derudover skal en kommende taxavognmand sørge for, at Ærøfærgerne kan bestille en taxa til den sene færgeankomst. Endelig er der kørsel i en forsøgsordning med telekørsel i Ommel.

Kun taxa til rådighed på hverdage

Paul Erik Düring, som ejer Øens Taxa, har i den senere tid være den eneste vognmand, som folk har kunnet ringe til, hvis de skulle bruge en taxa. I efteråret stoppede han imidlertid med at køre til den sidste færge, for at køre passagerer hjem, og siden nytår har han kun kørt med private kunder i hverdage mellem klokken 6-18, fordi den nye taxalov ikke dikterer, at han skal køre døgnkørsel.

- Jeg kører i det omfang, jeg kan. Jeg er alene i firmaet, så det er klart, at jeg ikke kan stå til rådighed døgnet rundt. Derfor kører jeg normalt på hverdage mellem klokken 6 og 18, fortæller Paul Erik Düring, der ud over privat taxakørsel også kører flextrafik på øen.

- Jeg kører folk til læge og sygehus, og det kan jeg godt leve af, så længe det kun er mig, der er ansat i firmaet, siger vognmanden.

Kommunen har netop haft taxakørslen på Ærø i udbud, og en enkelt har budt ind på opgaven, fortæller Kirsten Johansen, der er teknisk direktør i Ærø Kommune.

- Nu skal vi have kigget tilbuddet igennem, og så skal det behandles som et lukket punkt i økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen, fortæller Kirsten Johansen.

Det er kun kørselskontorer, der kan byde på opgaven, og vognmand Paul Erik Düring fortæller til avisen, at han ikke har budt på opgaven.

Han har til gengæld søgt om at få forlænget sin kontrakt om flexkørsel hos Region Syddanmark.

Kirsten Johansen fortæller, at det indledende arbejde med at lave et EU-udbud til både privat taxakørsel og flexkørsel er i gået i gang.

- Opgaven er så stor, at den skal i EU-udbud, og vi arbejder på, at den både skal indeholde flexkørsel og almindelig taxakørsel, siger hun.

Derfor gælder udbuddet, som der netop har været frist for, kun frem til den 31. marts 2019.

Taxasag i hårdknude: Borgmester fik intet ud af møde med transportminister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce