Så er den her: Ærøboer tog imod den nye el-færge

El-færge skroget ankom til Søby Havn søndag morgen. Foto: Andrea Bisgaard

Så er den her: Ærøboer tog imod den nye el-færge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

El-færgen Ellen ankom søndag morgen til Søby. Nu venter flere måneders intensiv arbejde for at få udstyret færgen, som efter planen skal sejle med passagerer den 16. april 2018.

Søby: Mere end hundrede ærøboer var søndag morgen stået tidligt op for at være med til at byde øens nye el-færge Ellen velkommen.

Klokken lidt i otte blev det nye skrog slæbt ind i havnen af slæbebåden Egesund, som ejes af NH Svendborg Bugser A/S.

Ellen blev lagt til kaj ved indermolen, og derefter kunne offentligheden gå ombord og se nærmere på den splinter nye færge.

Keld Møller, direktør for Ærøfærgerne, fortæller, at det er en milepæl, at færgen nu er kommet til Ærø.

- Det betyder jo, at folk bedre kan følge med i hvad der sker. Projektet bliver mere nærværende, siger han.

Også borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S) mener, at det en stor ting, at skroget til el-færgen nu er kommet til Ærø.

- Det er jo en helt ny måde at tænke fremdrift på, og jeg håber, at projektet kan være med til at give et boost for de partnere, som er med i projektet, men også for Ærø, siger han.

Roar Falkenberg, direktør for Søby Værft, fortæller, at turen fra værftet i Stettin i Polen til Ærø er forløbet uden problemer, og at Søby Værft begynder arbejdet på færgen mandag morgen klokken syv.

- Vi starter i styrehuset, hvor der skal lægges en masse kabler og laves en snedkerarbejde, siger han.

Efter planen skal el-færgen Ellen sættes i drift mellem Søby og Fynshav den 16. april 2018. El-færgen er et EU-finansieret projekt under Horizon 2020-puljen.

Styrehuset på den nye el-færge. Foto: Andrea Bisgaard
Styrehuset på den nye el-færge. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen begav sig afsted mod Ærø fredag aften fra Polen. Søndag morgen blev skroget slæbt ind i Søby Havn med blandt andre Søby Havns medarbejdere som tilskuere på kajen. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen begav sig afsted mod Ærø fredag aften fra Polen. Søndag morgen blev skroget slæbt ind i Søby Havn med blandt andre Søby Havns medarbejdere som tilskuere på kajen. Foto: Andrea Bisgaard
På vej ind gennem porten, som er så karakteristisk for Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
På vej ind gennem porten, som er så karakteristisk for Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
Søby Værfts lille bugserbåd sørgede for, at Ellen ikke kom på slingrekurs ind i Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
Søby Værfts lille bugserbåd sørgede for, at Ellen ikke kom på slingrekurs ind i Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
Slæberen Egesund kom på overarbejde, da el-færgen skulle slæbes på plads i Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
Slæberen Egesund kom på overarbejde, da el-færgen skulle slæbes på plads i Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
Omkring 100 ærøboer var mødt op på Søby Havn for at se den nye el-færge Ellen. Foto: Andrea Bisgaard
Omkring 100 ærøboer var mødt op på Søby Havn for at se den nye el-færge Ellen. Foto: Andrea Bisgaard
Der blev taget mange billeder med mobilen, da el-færgen ankom til Søby Havn søndag morgen. Foto: Andrea Bisgaard
Der blev taget mange billeder med mobilen, da el-færgen ankom til Søby Havn søndag morgen. Foto: Andrea Bisgaard
Søby Værfts folk klar til at tage imod den nye el-færge. Foto: Andrea Bisgaard
Søby Værfts folk klar til at tage imod den nye el-færge. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen bliver bugseret på plads til Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen bliver bugseret på plads til Søby Havn. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen er cirka 10 meter længere en tvillingefærgerne. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen er cirka 10 meter længere en tvillingefærgerne. Foto: Andrea Bisgaard
Dokmester Michael Nielsen (manden med den grønne hjelm og ryggen til) havde travlt med at dirigere ordre, da el-færgen skulle lægges til kaj. Foto: Andrea Bisgaard
Dokmester Michael Nielsen (manden med den grønne hjelm og ryggen til) havde travlt med at dirigere ordre, da el-færgen skulle lægges til kaj. Foto: Andrea Bisgaard
Lige ved og næsten. Foto: Andrea Bisgaard
Lige ved og næsten. Foto: Andrea Bisgaard
Så er den der, og der måtte bruges en fender, for at færgen ikke skulle skrabe alt for meget mod kajen. Foto: Andrea Bisgaard
Så er den der, og der måtte bruges en fender, for at færgen ikke skulle skrabe alt for meget mod kajen. Foto: Andrea Bisgaard
Havnearbejdere ved indgangslugen til el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Havnearbejdere ved indgangslugen til el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Kigger man på færgens agterspejl kan man se, at færgen ligger noget skævt i vandet. Det skyldes, at skibet ikke udstyret endnu. Foto: Andrea Bisgaard
Kigger man på færgens agterspejl kan man se, at færgen ligger noget skævt i vandet. Det skyldes, at skibet ikke udstyret endnu. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen Ellen. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen Ellen. Foto: Andrea Bisgaard
M/F Skjoldnæs på vej mod Faaborg. Foto: Andrea Bisgaard
M/F Skjoldnæs på vej mod Faaborg. Foto: Andrea Bisgaard
Ole Jensen (manden med den gule hjelm til højre) er teknisk projektleder på el-færgeprojektet. Han har været med ombord på slæberen Egesund på turen mellem  Polen og Ærø. Foto: Andrea Bisgaard
Ole Jensen (manden med den gule hjelm til højre) er teknisk projektleder på el-færgeprojektet. Han har været med ombord på slæberen Egesund på turen mellem Polen og Ærø. Foto: Andrea Bisgaard
Ole Jensen, der er teknisk projektleder på el-færgeprojektet, har kun gode ord at sige om den nye el-færge, som han har betragtet hele vejen fra Polen til Ærø. - Hun ligger godt i vandet, og hun går let. Det Jens Christensen-skrog er bare i orden, siger han.
Ole Jensen, der er teknisk projektleder på el-færgeprojektet, har kun gode ord at sige om den nye el-færge, som han har betragtet hele vejen fra Polen til Ærø. - Hun ligger godt i vandet, og hun går let. Det Jens Christensen-skrog er bare i orden, siger han.
Efter at el-færgen er kommet til kajs, får offentligheden lov til at komme helt tæt på. Det blev banket på skroget og kigget på alle detaljerne. Foto: Andrea Bisgaard
Efter at el-færgen er kommet til kajs, får offentligheden lov til at komme helt tæt på. Det blev banket på skroget og kigget på alle detaljerne. Foto: Andrea Bisgaard
Ombord på el-færgen. I midten ses færgedirektør Keld Møller. Foto: Andrea Bisgaard
Ombord på el-færgen. I midten ses færgedirektør Keld Møller. Foto: Andrea Bisgaard
Ombord på el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Ombord på el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S) ombord på el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S) ombord på el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Mens der blev snakket og kigget på el-færgen, strøg M/F Skjoldnæs forbi. Foto: Andrea Bisgaard
Mens der blev snakket og kigget på el-færgen, strøg M/F Skjoldnæs forbi. Foto: Andrea Bisgaard
M/F Skjoldnæs sejlede forbi, mens folk gik rundt og kiggede på el-færgen. I forgrunden ses Michael Rasmussen. Foto: Andrea Bisgaard
M/F Skjoldnæs sejlede forbi, mens folk gik rundt og kiggede på el-færgen. I forgrunden ses Michael Rasmussen. Foto: Andrea Bisgaard
Vogndækket får plads til tre rækker biler. Til højre, der hvor folk står, er der passagersalon. Den kommer til at være i  samme niveau som bildækket.  Når gående passagerer skal af og på færgen, kommer der til at ske fra fortorvet (som ses til højre for bildækket) og over samme rampe som bilerne kører på. Der kommer til at være et rækværk på selve rampen, som deler biler og passagerer. Foto: Andrea Bisgaard
Vogndækket får plads til tre rækker biler. Til højre, der hvor folk står, er der passagersalon. Den kommer til at være i samme niveau som bildækket. Når gående passagerer skal af og på færgen, kommer der til at ske fra fortorvet (som ses til højre for bildækket) og over samme rampe som bilerne kører på. Der kommer til at være et rækværk på selve rampen, som deler biler og passagerer. Foto: Andrea Bisgaard
Henrik Hagbarth Mikkelsen, lektor på Marstal Navigationsskole, har været med i el-færgeprojektet helt fra starten. Han og to andre stod nemlig på havnen i Marstal den dag, hvor færgen skulle flyttes. Det var i januar 2013. Foto: Andrea Bisgaard
Henrik Hagbarth Mikkelsen, lektor på Marstal Navigationsskole, har været med i el-færgeprojektet helt fra starten. Han og to andre stod nemlig på havnen i Marstal den dag, hvor færgen skulle flyttes. Det var i januar 2013. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen Ellen. Foto: Andrea Bisgaard
El-færgen Ellen. Foto: Andrea Bisgaard
Søren Svendsen er skipper på M/F Skjoldnæs, og han havde lige tid til at tage på et kort
Søren Svendsen er skipper på M/F Skjoldnæs, og han havde lige tid til at tage på et kort "færge-besøg" på Ellen, inden turen gik til Faaborg. Foto: Andrea Bisgaard
Sådan ser el-færgen ud. Foto: Andrea Bisgaard
Sådan ser el-færgen ud. Foto: Andrea Bisgaard
Direktør for Sæby Værft, Roar Falkenberg (t.v.), og færgedirektør Keld Møller. Foto: Andrea Bisgaard
Direktør for Sæby Værft, Roar Falkenberg (t.v.), og færgedirektør Keld Møller. Foto: Andrea Bisgaard
Cor Meedendorp fra det hollandske firma Fifi4Marine var rejst fra Holland, for at være med til modtagelsen af el-færgen. Fifi4Marine har udviklet brandslukningsudstyret til el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
Cor Meedendorp fra det hollandske firma Fifi4Marine var rejst fra Holland, for at være med til modtagelsen af el-færgen. Fifi4Marine har udviklet brandslukningsudstyret til el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
M/F Skjoldnæs bakker ud og bagerst kan man se el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard
M/F Skjoldnæs bakker ud og bagerst kan man se el-færgen. Foto: Andrea Bisgaard

Så er den her: Ærøboer tog imod den nye el-færge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce