Bjarne Jes Hansen har fået en drøm opfyldt: At få udgivet et album alene med egne tekster sat i musik af klassisk komponist. CD'en "Karneval & Kikærter" er netop udkommet.

Øster Bregninge: Som helt ung handlede det for Bjarne Jes Hansen i første omgang om det gængse motto: Journalistik kan føre til alt - hvis man springer fra i tide.

Det gjorde han så og begyndte i stedet at dyrke musikken. Her fandt han hurtigt ud af, at der manglede ordentlig børnemusik som supplement til de gamle børnesange. Han har nu fået udgivet første album, "Karneval & Kikærter", udelukkende med sine egne digte sat i musik af komponist og pianist Thomas Clausen og indsunget af sopranen Nina Sveistrup Clausen og tenoren Thomas Storm.

Bjarne Jes Hansen

Født 1944 i Kruså, opvokset på Fyn, flyttede i 2011 permanent fra Korsør til Øster Bregninge, gift med Winni, to børn, fem børnebørn i alderen 6-18 årHar netop afleveret teksterne til "9 nye morgensange". Komponisten Matti Borg sætter i musik.

Næste projekt "Sørgmuntre salmer til Gud og Hvermand", bestående af tretten sangen.

Næste udgivelse er måske sange med musik af Matti Borg. Der er over 30.

Desuden måske udgivelse af de tyve oprindelige børnesange med tekster af Bjarne Jes Hansen og musik af Anders Dohn, som endnu ikke har været offentliggjort.

I en lang årrække skrev han tekster til børnehits som "De voksne kan også være bange" og sangen om vinduespudseren, der pudser himlen klar og blå, så vi får solskin og rigtig dejligt vejr, som godt kunne bruges netop denne dag i Øster Bregninge, hvor Bjarne Jes Hansen og hans kone Winni bor på sjette år i landsbyens gamle bageri.

Lykken i ulykken

Netop restaureringen af bageriet, som blev købt i starten af 90'erne, var reelt årsagen til, at Bjarne Jes Hansen igen fik øre for den klassiske musik efter årtier med folkemusikken.

- Under ombygningen faldt jeg en dag for atten år siden igennem loftet og smadrede mit højre ben, så jeg i lang tid var bundet til en kørestol.

Pausen i et ellers meget aktivt turnéliv med omkring 200 koncerter om året, brugte Bjarne Jes Hansen på at genlytte klassisk musik, hvor han fandt en rigdom gemt.

Året efter var salen på Søbygaard bygget færdig og den nu afdøde arkitekt Allan Havsteen Mikkelsen, som hørte til vennekredsen, drøftede med Bjarne Jes Hansen, hvad den egentlig skulle bruges til, dette store højloftede lokale beklædt med træ og med en fremragende akustik.

- Klassisk musik, var Bjarne Jes Hansen ikke sen til at foreslå. For Andelen i Ærøskøbing var mest viet jazzen og kirkerne havde primært kirkemusikken, så den klassiske musik manglede en platform.

For Bjarne Jes Hansen var det derefter helt naturligt at give sig i kast med at skrive tekster, som skulle sættes i musik. En ny koncertsal burde selvfølgelig have ny musik. Det førte til samarbejde med tre danske komponister, Matti Borg, Thomas Clausen og Andy Pape, og dermed til en række prominente uropførelser i salen samt hæftet "Søbygaard Sange" udgivet i samarbejde med Ærø Museum.

Samarbejdet med klassisk komponist

Intentionen for Bjarne Jes Hansen var at prøve et samarbejde mellem tekstforfatter og klassisk komponist som for eksempel mellem Carl Nielsen og Harald Bergsted ("Solen er så rød, Mor" og "Jeg ved en lærkerede") eller som Poul Henningsens, PH, og Svend Møller Kristensen (sangen "Åh Abe").

Sange for børn og andre mennesker, som Bjarne Jes Hansen selv kalder sine værker. Med indrim som for eksempel i sætningen "Hvad katten ka' den hatten" fra digtet "Min hat den siger miau" og verbal hittepåsomhed, som anmelder Mikael Krarup skrev i sin anmeldelse i denne avis.  

Musikken, som Matti Borg som den første komponist skrev til Bjarne Jes Hansens digte og til sin hustru, sopranen Gitta-Maria Sjøberg, er blevet indspillet på CD, men som enkelt-lieder i andre sammenhænge.

Derfor var Thomas Clausens forslag om et album alene med Bjarne Jes Hansens sange et længe næret ønske, selvom den ærøske forfatter har et helt bagkatalog af udgivne albums bag sig. For ud over sine børnesange har han også spillet med spillemandsgruppen Røde Lue samt med den græske sanger, George Marinos.

- Men for mig er det for tiden især interessant at skrive tekster til klassiske komponister. Det betyder, at jeg kan forholde mig helt frit og "male med en anden pensel", end når jeg skriver sange til folkemusik, hvor versene skal være strofiske - have lige lange linjer, gentagelser og et omkvæd. Men jeg har altid komponisten for øje, når jeg digter, siger han.

 

  • Af: