Fremtiden er lavet af klodser: Robotter på skoleskemaet

Frederik Wulle Hansen (til venstre) og hans robotmakker Mads Bay Røhling er sikre på, der har ramt rigtigt ved at vælge larvefødder til deres robot. Foto: Peter Becher Damkjær

Fremtiden er lavet af klodser: Robotter på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Robotterne kommer! Og torsdag indtog de Marstal Skoles kantine, hvor 32 elever byggede og programmerede fremtiden i Lego.

Marstal: Der er noget vej fra det mentale billede, man kan have af robotter med metallisk stemme og stive, rykvise bevægelser, til hvordan det ser ud, når de mekaniske vidundere rent faktisk træder ud af fantasien og ind i virkeligheden.

Der er i hvert fald ikke meget metal-mod-metal-larm her i Marstal Skoles kantine torsdag eftermiddag, hvor elever fra skolens innovation- og iværksætterhold, sammen med elever fra IT & Matematik og et lille fysikhold er i gang med at bygge deres egne robotter ... af Lego.

Ved et bord langs vinduet sidder Frederik Wulle Hansen og Mads Bay Røhling og prøver at få samlet så stabil en robot som mulig.

- Nej, prøv lige at flytte den her hen og så sæt den fast, siger Frederik, mens han prøver at få sin makker til at stabilisere larvefødderne, som de har besluttet sig for, deres robot skal køre rundt på.

- Vi prøver at gøre den så stabil som mulig. Der er andre, der går efter nogle høje hjul, men vi holder den nede med de her larvefødder, så den ikke vælter så nemt, fortæller Mads, mens han sætter hjulet fast på "hjernen" i hele projektet; den lille "Lego Mindstorm"-computer, der er central for hele den lille robot, de to er ved at bygge

De to har før leget med Lego, men det næste trin, de skal igennem for at få deres kreation til at gøre, som de vil, er stadig ubetrådt jord for dem begge.

- Nej, programmeringen har ingen af os prøvet endnu, lyder det med en meget lille smule nervøsitet i stemmen fra Frederik.

Asmus Thomas (til højre) og Birk Solberg kæmper for at rette programmeringen af deres robot til. Foto: Peter Becher Damkjær
Asmus Thomas (til højre) og Birk Solberg kæmper for at rette programmeringen af deres robot til. Foto: Peter Becher Damkjær

SUCCES!

Lidt længere nede ad bordet er Birk Solberg og Asmus Thomas allerede i gang med at fylde "Lego Mindstorm"-hjernen med instrukser.

- Vi ændrer lige den der til 50, så tror jeg, vi kan få den til at køre ligeud, siger Asmus og peger på computerskærmen, hvor en enkelt talværdi i programmeringen åbenbart er blevet høj til, at deres robot vil makke ret.

- Sæt den lige igen, Birk ... så ..., siger Asmus med forventning i stemmen og trykker retur-knappen på computeren i bund.

Den lille robot triller to meter frem. Stopper. drejer 180 grader og fortsætter tilbage mod udgangspunktet ...

- Og skulle den gerne stoppe liiiiige ... DER, siger Asmus netop som den lille rullende robot stopper sin fremdrift præcis, hvor de to ville have den til. SUCCES!

Frem og tilbage er lige langt, hvis man altså bare kan få robotten til at foretage den simple rejse. Asmus Thomas (siddende) og Birk Solberg kæmper en sidste kamp for at få deres robot til at lystre. Foto: Peter Becher Damkjær
Frem og tilbage er lige langt, hvis man altså bare kan få robotten til at foretage den simple rejse. Asmus Thomas (siddende) og Birk Solberg kæmper en sidste kamp for at få deres robot til at lystre. Foto: Peter Becher Damkjær

Ikke tid nok

Det er Thomas Madsen fra THX i Svendborg, der holder styr på robotteriet denne eftermiddag i kælderen på Marstal Skole.

- Der er så meget i det at arbejde med robotter på den her måde. Der er det designmæssige, det tekniske og så det at programmere, men det lægger mindst lige så vigtigt også op til, at man kan snakke om det etiske aspekt ved robotterne, som der kommer flere og flere af i vores samfund, fortæller Thomas Madsen.

- Det er en meget visuel måde at arbejde med både matematik og fysik på, og så kan man mærke, det er noget, der fanger med det samme. Vi har ikke en eneste gang skulle have fat i nogen for at sige "Kom nu i gang", siger Thomas Madsen med et smil, mens hans pointe bliver understeget af Jonathan Stevenson, der utålmodigt står og venter på at stille et par spørgsmål om programmeringen.

- Det eneste problem er, at vi ikke har tid nok. Næste gang må vi bruge en hel dag, siger Thomas Madsen.

Lego Technic er lige niveauet over det almindelige Lego, men det er også finmekanik, vi her taler om, når man skal bygge en robot. Foto: Peter Becher Damkjær
Lego Technic er lige niveauet over det almindelige Lego, men det er også finmekanik, vi her taler om, når man skal bygge en robot. Foto: Peter Becher Damkjær
Man skal vælge klodserne med omhu, og Frederik og Mads er ikke helt sikre på , hvad der er brug for for at få deres robot så stabil som muligt. Foto: Peter Becher Damkjær
Man skal vælge klodserne med omhu, og Frederik og Mads er ikke helt sikre på , hvad der er brug for for at få deres robot så stabil som muligt. Foto: Peter Becher Damkjær
Jakob Møller prøver at blive klar til programmeringsprocessen, mens hans makker Rasmus Møller er sendt efter mere kage. Foto: Peter Becher Damkjær
Jakob Møller prøver at blive klar til programmeringsprocessen, mens hans makker Rasmus Møller er sendt efter mere kage. Foto: Peter Becher Damkjær
Programmeringen nærmer sig, og Mads og Frederik har allieret sig med Birk, der for en halv time siden fik sin egen og Asmus' robot til at tage en tur tværs over gulvet og retur igen. Foto: Peter Becher Damkjær
Programmeringen nærmer sig, og Mads og Frederik har allieret sig med Birk, der for en halv time siden fik sin egen og Asmus' robot til at tage en tur tværs over gulvet og retur igen. Foto: Peter Becher Damkjær

Fremtiden er lavet af klodser: Robotter på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce