Finansiering på plads for Ærøexpressen: - Nu bygger vi

Nu skal de mange støtter af en nye forbindelse mellem Marstal og Rudkøbing snart ikke vente længere. Nu bliver den kommende færge nemlig bygget. Arkivfoto:Yilmaz Polat

Finansiering på plads for Ærøexpressen: - Nu bygger vi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Nu bygger vi, skriver Ærøexpressen. Selskabet har nu nemlig penge nok og har derfor skrevet under på en endelig kontrakt med det værft, der skal bygge den nye Marstal-færge.

Ærø: Finansieringen af færgebyggeri og ombygning af færgeleje er nu på plads for Ærøxpressen, som derfor har skrevet under på en endelig kontrakt med Hvide Sande Shipyard. Det skriver rederiet i en pressemeddelelse, som også er lagt på selskabets Facebook-side.

"Bestyrelsen for ÆrøXpressen A/S har nu løftet finansieringsforbeholdet i nybygningskontrakten med Hvide Sande Shipyard A/S, som blev indgået d. 8. maj. Dette betyder, at den ny hurtigfærge til ruten Marstal-Rudkøbing bliver realiseret! Byggeriet sættes i gang omgående, med forventet levering i efteråret, 2019," skriver rederiet.

Næstformand i bestyrelsen for Ærøexpressen Boye Kromann forklarer, at den endelige finansiering faldt på plads ved en opringning fra to långivere, der allerede har givet projektet tilsagn om penge.

- Vi fik en opringning fra Ringkjøbing Landobank og Danmarks Grønne Investeringsfond, der begge gav tilsagn om at ville låne os de sidste penge, der var brug for til både færgen og til færgelejet i Rudkøbing, fortæller Boye Kromann.

Han fortæller, at man, umiddelbart efter den sidste kapitalindsprøjtning var på plads, tog kontakt til Hvide Sande Shipyard og bad dem trykke på startknappen.

- Og man har allerede fra værftets side nu taget kontakt til underleverandørerne, der skal ind over byggeriet, forklarer næstformanden.

Selv om der nu er penge nok til at begynde byggeriet, fortsætter den netop påbegyndte aktieemission "for fuld styrke". Som selskabet skriver i en mail til de nuværende aktionærer:

"Vi vil også henlede jeres opmærksomhed på at der stadig er en aktieemission i gang, som løber til den 3. september. Vi vil meget gerne have mere aktiekapital for at styrke selskabets likviditet i de første svære driftsår. "

- Vi ønsker mere aktiekapital, og det er for at lette likviditeten i hele projektet både her i byggefasen og i den første periode af driften, forklarer Boye Kromann.

Det er planen, at den kommende hybridfærge mellem Marstal og Rudkøbing skal sættes i søen 1. oktober 2019.

Finansiering på plads for Ærøexpressen: - Nu bygger vi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce