Folkene bag Ærøexpressen har allerede skrevet sig ind i historiebøgerne, og det imponerer avisens redaktør for Søsiden, Søren Stidsholt Nielsen, forfatter til historisk værk om færgerne i Øhavet.

Marstal/Rudkøbing: Marstallerne har i nu snart fem år levet uden den faste færgeforbindelse til Rudkøbing, som den stolte søfartsby ellers har kendt til siden 1866.

Det private rederi Ærøexpressen er i fuld gang med at genoprette forbindelsen og har ifølge den seneste offentliggjorte optælling samlet næsten 50 ud af de nødvendige 55 millioner kroner ind til genoplivningen af ruten, som efter planen skal indvies i foråret 2019.

Avisens egen ekspert, Søsiden-redaktør Søren Stidsholt Nielsen, pointerer, at færgefolkene fra Marstal allerede har skrevet sig ind i historiebøgerne.

- Det er imponerende flot, hvad man har formået i Marstal fra noget, folk måske i starten grinede lidt af. Nu har man altså formået at rejse 55 millioner kroner (49,5 millioner kroner, red.) til en færge. Det er helt godt, siger Søren Stidsholt Nielsen, der har skrevet det historiske værk Øhavsfærger.

Blandt andet har Ringkjøbing Landbobank og Danmarks Grønne Investeringsfond valgt at give Ærøexpressen et samlet lån på 40 millioner kroner - og det lader ifølge Søren Stidsholt Nielsen til, at der er bred folkelig opbakning i Marstal og Rudkøbing til projektet, når man kigger på aktieemissionen i december, hvor i alt godt syv millioner kroner blev samlet ind.

- Marstal har smagt medicinen

Tilsvarende blev der i 1975 i Marstal samlet et større beløb ind, så de lokale kunne købe færgen Marstal fra rederiet Sydfyenske Dampskibsselskab og dermed selv overtage ruten i en årrække.

Søren Stidsholt beskriver, at det ikke mindst af praktiske hensyn giver god mening for marstallerne at få færgen tilbage.

- Den er et godt bud på et alternativ til Svendborgruten. Man vil med den måske kommende Marstal-forbindelse spare en halv time, hvis man skal til Svendborg, understreger Søren Stidsholt Nielsen.

Det er derfor ifølge eksperten helt afgørende for rutens succes, at marstallerne bakker op, når og hvis færgen først sejler.

- Man kan spørge, hvorfor marstallerne ikke viste den solidaritet før? Den gamle Marstal-rute var ikke overlæsset, men jeg tror, at nu har marstallerne smagt den medicin, som er en by uden en færge. Ingen nulevende marstallere har kendt til at bo i en by uden en færge. Det har de nu mærket i fem år, konkluderer Søren Stidsholt Nielsen.

- En færge betyder enormt meget for en by. Det er måske ikke helt til at forstå, hvis man bor i et brofast område. En færge er en del af en bys pulsslag, den bringer liv og man kan nemt tage frem og tilbage med den. Det er absolut også det, det handler om, siger han.

Søren Stidsholt Nielsen har flere gode råd til færgebagmændene og folk i Marstal:

- Det er vigtigt, at marstallerne selv vælger deres færge: At de er solidariske og ikke tager over fra Ærøskøbing. Det er samtidig godt set af folkene i Marstal, at de har allieret sig med rederiet Danske Færger med alt, hvad der hedder booking og bemanding. Rederiet flytter til Svendborg i løbet af efteråret, og man kommer ind i en meget professionel organisation med et stort markedsførings-apparat. Jeg kunne blandt andet forestille mig, at man kunne lave et københavnertilbud, hvor man kan sejle over Spodsbjerg-Tårs og tage Ærøexpressen, lufter han.

  • Byline

    Af:

    Webredaktør, Fynsamtsavis.dk. Ansat på Fyens Stiftstidende/Fyns Amts Avis siden januar 2012 og bor på Midtfyn - i landsbyen Espe - med kæreste og to børn. Arbejdssteder: 2017-: Fynsamtsavis.dk 2016: Erhvervsavisen Fyn 2012-16: Lokalredaktionen i Ringe 2012: Fyens.dk 2011-12: Journalistpraktikant på Fyens Stiftstidende i Middelfart og på samfundsredaktionen.

Mere om emnet

Se alle
6
Færgeopgave til Vestjylland: Ny hybridfærge til Marstal skal bygges i Hvide Sande

Færgeopgave til Vestjylland: Ny hybridfærge til Marstal skal bygges i Hvide Sande

1
Ærøexpressen mangler stadig 5,5 millioner: Men er sikre på at finde de sidste penge

Ærøexpressen mangler stadig 5,5 millioner: Men er sikre på at finde de sidste penge

2
Ærøexpressen eller Aeroexpress?: I Rusland og Azerbaijan er Aeroexpress et lufthavnstog

Ærøexpressen eller Aeroexpress?: I Rusland og Azerbaijan er Aeroexpress et lufthavnstog