Ellen har taget på: Ærøs elfærge vejer 40 tons mere end forventet

Ellen vejer mere end planlagt. Arkivfoto: Helene Thau Jackson.

Ellen har taget på: Ærøs elfærge vejer 40 tons mere end forventet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

40 ekstra tons på vægten giver ikke anledning til bekymringer i elfærgeprojektet, siger projektleder Trine Heinemann. Ellen har stadig en lasteevne, der er større end Ærøs eksisterende færger.

Ærø: Elfærgen Ellen er blevet 40 tons tungere end planlagt og vejer nu 746,78 tons. Det fremgår af et notat, som elfærgestyregruppen har offentliggjort, om blandt andet færgens vægt og lasteevne fra skibingeniør Jens Kristensen.

De ekstra tons skyldes blandt andet en større stålvægt, tungere batterier, skumslukningssystem og sprinklersystem i batterirummet og et kølevandssystem til batterierne.

I en artikel i avisen for nylig beroligede projektleder på elfærgeprojektet Trine Heinemann med, at de ekstra kilo ikke er et problem for Ellens lasteevne. På daværende tidspunkt kendte hun ikke den præcise ekstra vægt, fordi resultaterne af en såkaldt krængningsprøve endnu ikke forelå. Det gør de nu, men den nye viden om de præcise 40 tons får hende ikke til at ændre holdning.

- Nej, det ændrer ikke på det. Vi har haft det på temamøde i kommunalbestyrelsen, og med en enkelt undtagelse er det den generelle indstilling, fordi vi rent praktisk ender med en færger, der kan laste mere i vægt end de eksisterende færger, både tvillingefærgerne og Skjoldnæs, så det burde kunne dække behovet. Det er ikke en bekymring herfra, siger hun.

Lavere energiforbrug

Det fremgår af notatet, at den ekstra vægt ligger langt fremme i færgen, og det kan der være forskellige holdninger til, forklarer Trine Heinemann.

- Det, at den ligger fremad på snuden, er godt for energiforbruget, for så har den bedre fremdrift. Det, som navigatørerne siger ud fra deres erfaring med for eksempel tvillingefærgerne, er, at hvis du ligger for meget på snuden, kan det gå ud over manøvrebiliteten. Så det, vi blandt andet skal bruge demonstrationsperioden til, er, at færgernes mandskab, der sejler med hende til daglig, skal finde ud af, hvordan manøvreegenskaberne er i forkellige situationer, for det kommer også an på vejr og vind og last.

Derefter kan man ændre på det, der hedder færgens trim, som er et fartøjs placering i vandet. Gør man det, forøges vægten.

- Og så må vi tage det ekstra energiforbrug, siger Trine Heinemann.

Ellen har taget på: Ærøs elfærge vejer 40 tons mere end forventet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce