Benamputeret: Føler sig ydmyget af jobcenter

Carsten Grods har nu fået en kørestol, som kan komme gennem dørene i huset. Han har haft besøg af en ergoterapeut, og meget går bedre end for en uge siden. Han retter dog en hård kritik af jobcentret, som han mener er gået for hårdt til ham.

Benamputeret: Føler sig ydmyget af jobcenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Carsten Grods, som netop har mistet sit ene ben, føler sig presset af Ærø Job- og voksencenter

Carsten Grods, som i sidste uge måtte vente på en kørestol og badestol efter sin benamputation, har nu fået en ny kørestol, der kan komme gennem dørene i huset.

- Der er så småt ved at komme styr på tingene, efter at det har været kaotisk, siger han.

Til gengæld er han utilfreds med behandlingen fra kommunens job- og voksencenter. Han mener, han er blevet presset unødigt, og at jobcentret har skærpet tonen det seneste år. Han giver et eksempel:

Føler sig presset

- Jeg blev ringet op og fik at vide, at jeg risikerede at miste min ydelse, fordi jeg bevidst forhalede mit behandlingsforløb, siger Carsten Grods og tilføjer, at lægerne på OUH var enige i, at det var en god idé at vente til efter sommereferien, så han fik lidt mere tid til at vænne sig til tanken.

- Man kan ikke gøre noget for mig med hensyn til hjælpemidler, før benet er kappet af. Til gengæld kan de godt stoppe ydelser. Det ramte mig. Det var ydmygende og nedværdigende.

Carsten Grods føler også, jobcentret lægger pres på ham ved at spørge, hvornår han tror, han enten kan begynde at arbejde igen, eller må give fortabt. Et spørgsmål, hverken han eller de mange læger, han har været i kontakt med, kan svare på endnu, fordi det er uvist, om han får held til at kunne gå med en protese eller ej.

Skal overholde frister og tage hensyn

Jobcenterchef Henriette Skouenborg afviser kritikken.

- I den konkrete sag har vores medarbejder har en udmærket dialog med borgeren og har så sent som i formiddags (fredag, red.) aftalt, hvordan man holder samtaler over telefonen og ved at udfylde skemaer. Det er en fleksibel måde at gøre det på fra jobcentret.

Han fortæller, at han fik at vide, at han risikerede at miste ydelser, fordi han selv forhalede sit behandlingsforløb, fordi han udskød operationen til efter sommerferien. Er det rimeligt, når det handler om et så alvorligt indgreb?

- Jeg kender ikke den pointe. Du må forstå, at i et sådant sygedagpengeforløb kan kommunen ikke træffe afgørelse, før man har været gennem et møde i rehabiliteringsteamet, og det gælder om at få sagerne gennem i en vis kadence. Ellers trækker sagerne ud.

Han er frustreret over, at kommunen ikke kan hjælpe med hjælpemidler, før benet er amputeret, mens I godt kan skære i hans ydelser. Kan du forstå frustrationen?

- Hjælpemidler hører under en af mine kolleger. Vi gør, hvad vi kan, for at vejlede, og det går faktisk ret godt. Der er lovgivning og frister, vi skal overholde, og samtidig tage hensyn til borgeren. Det er en balancegang.

Benamputeret: Føler sig ydmyget af jobcenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce