Als forbereder sig på at modtage verdens kraftigste el-færge fra Ærø

Skroget til batteri-færgen Ellen ankommer til Søby Værft. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen

Als forbereder sig på at modtage verdens kraftigste el-færge fra Ærø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1. august sætter Ærøfærgerne en ny færge i fart mellem Als og Ærø. Det er verdens kraftigste el-færge, den koster cirka 200 millioner kroner og EU støtter projektet med cirka 120 millioner kroner.

(Rettet klokken 11.45: Det fremgik tidligere, at færgen Ellen blev verdens største. Det er ikke tilfældet, da verdens største, m/f Tycho Brahe, sidste sommer blev indsat på Helsingør-Helsingborg)

Fynshav: Lige stå stille vil M/F Ellen glide ind i Fynshav Færgehavn i begyndelsen af august.

Der vil ikke være larm fra store dieselmotorer, for færgen drives frem af grøn el fra en stor last af batterier. Det kommunale rederi på Ærø sejler på den grønne bølge. Forrest ind i en helt ny fremtid for større færger.

Da projektet blev præsenteret for tre år siden sagde chefen for SE Energi & Klima, Susanne Kamp-Nielsen:

- Ærøfærgerne er en inspirerende spydspids for både danske og europæiske færgeruter. Det er et stort skift for transportsektoren, der står overfor en stor omstilling. El-drevne færger er en ny inspirerende dimension og et smugkig ind i fremtiden.

Nu er fremtiden her. For i Fynshav bygges der i disser uger et nyt færgeleje, der skal kunne betjene både den gamle M/F Skjoldnæs og den ny el-færge. Færgen mellem Als og Ærø er indstillet under byggeriet, og 5. maj sættes Skjoldnæs atter i fart mellem Søby og Fynshav. Det sker mens M/F Ellen bygges færdig på Søby Værft. Sommeren skal gå med de sidste justeringer, aptering og endelig prøvesejladser. Oprindelig skulle M/F Ellen allerede sejle nu, men den er blevet forsinket flere gange.

- Det kan også ske igen, så vi ikke kommer i gang til 1. august. Sådan er det med det her projekt, siger direktør Keld Møller, Ærøfærgerne. Det kommunale rederi investerer et sted mellem 80 og 90 millioner kroner i projektet, der er støttet af EU med cirka 120 millioner kroner. EU ser perspektiver i projektet, der skal vise, at større færger kan sejle på el - uden at der skal lades op i hver havn.

- Vi skal vise, at vi kan sejle frem og tilbage uden at lade. Vi lader kun om natten, siger Keld Møller. Han fortæller, at rederiet vil kunne drive færgen langt billigere end den nuværende færge.

- Der er ikke samme bemanding, vi har fået tilskud, og så er der en batterigaranti på ti år, fortæller han.

Sådan ser færgelejet ud på Als-siden. Foto: Søren Stidsholt.
Vi vil betale 300.000 kroner årligt ekstra for at købe strøm i en grøn pulje fra primært vindenergi.
Keld Møller, direktør Ærøfærgerne
Ærøfærgerne
Ærøfærgerne er et kommunalt rederi, der sejler på ruterne Søby-Fynshav, Søby-Faaborg og Ærøskøbing-Svendborg. De fragter årligt cirka 635.000 passagerer, 182.000 personbiler (heraf de små 30.000 mellem Als og Fyn), 13.000 lastbiler og andre store køretøjer, 18.000 cykler, mc og knallerter.

Til sammenligning fragter færgen mellem Bøjden og Fynshav cirka 130.000 personbiler.

Sejler på vind

Ærøfærgerne kan på en eller anden måde også bidrage til Sønderborg Kommunes Project Zero-ambition om at blive CO2 neuralt vækstområde seneste i 2029, og endelig har folkene bag Ærø-projektet set det som en investering i fremtiden, de ser perspektiver i. Potentialet kan vise sig stort, fordi 1000 færger i Europa kan vise sig at kunne omstilles fra marinegasolie til el på samme måde. Så der kan være en helt ny industri på vej, har projektkoordinator for Green Ferry Vision, Henrik Mikkelsen, tidligere sagt.

Faktisk vil den nye Ærø-Als færge sejle på den blågrønne bølge med grøn strøm fra dag et.

- Vi vil betale 300.000 kroner årligt ekstra for at købe strøm i en grøn pulje fra primært vindenergi, siger Keld Møller. På en lidt filosofisk måde, men også helt reelt, går Ærøfærgerne tilbage til fremtiden. For mere end 100 år siden i sejlskibenes tid var Ærø en stormagt på havet. Det er turen fra sejl til diesel tilbage til vind.

Als forbereder sig på at modtage verdens kraftigste el-færge fra Ærø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce