Ærøexpressen tegnede folkeaktier for i alt godt syv millioner kroner og har i alt 49,5 af i alt 55 millioner kroner på plads. Resten er en formsag, mener bestyrelsesformanden.

Ærø: Det ærøske rederi Ærøexpressen har tegnet folkeaktier for i alt 7.016.000 kroner. Det har selskabets advokat nu opgjort, skriver bestyrelsen i en pressemeddelelse, som fortæller, at der er 1246 aktionærer, der har købt aktier, fordelt på 200 danske postnumre og ni lande.

Rederiet havde i forvejen 40 millioner kroner i form af lån fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank samt 775.000 kroner fra aktieselskabets etablering i december 2016 og private bidrag på 1.750.000 kroner fra efteråret 2017, hvor indskuddet var betinget af, at den nu overståede aktieemission blev gennemført med succes.

Det giver i alt 49.541.000 kroner med et budget på 55 millioner kroner. Rederiets bestyrelse skriver, at der er chancer for at rejse den resterende kapital ved, at det værft, der skal bygge færgen, eller en underleverandør kan blive aktionær, samt, at Ærøexpressen har "fået vished for at den operatør som vi ønsker skal drifte færgen vil træde til med et større beløb til aktietegning."

Endelig regner selskabet med, at den sidste del af de nødvendige penge kan findes dels gennem store enkeltaktionærer, "dels ved yderligere finansiering fra fond eller pengeinstitut og i yderste konsekvens ved optagelse af ansvarlig lånekapital fra større aktionærer."

Tre værfter i spil

Men der mangler altså stadig knap 5,5 millioner kroner for at nå op på de budgetterede 55 millioner kroner. Avisen ringer derfor til bestyrelsesformand Christian Holm for at spørge, hvordan det kan være en formsag at finde fem en halv millioner kroner.

- Fordi nogle mennesker har nikket til, at de vil assistere.

Og det er du helt sikker på, at de vil?

- Vi havde ikke skrevet det, hvis vi ikke var. Derfor er jeg glad, og jeg står og smiler, mens jeg siger det, siger Christian Holm.

Ærøexpressen oplyser også, at der nu er tre værfter i spil til at bygge den kommende hybridfærge. Hidtil har Søby Værft og skibsværftet i Hvide Sande været nævnt. Christian Holm ønsker ikke at nævne navnet på det tredje værft.

- Det er også et værft her i det fynske område, det må være nok indtil nu, siger han og regner med, at der er en aftale med et af de tre værfter om "mindre end to måneder".

  • Katrine Becher Damkj¾r

    Af:

    Lokalredaktør, Ærø. Jeg er født og opvokset i Allested-Vejle på Midtfyn. Siden har jeg boet i Odense, Frankrig, København, Syrien og Odense igen. Og siden efteråret 2014 har jeg boet med min familie på Ærø. Inden jeg kom til Ærø, arbejdede jeg i godt fire år som freelancejournalist med base i Odense.

Mere om emnet

Se alle
6
Færgeopgave til Vestjylland: Ny hybridfærge til Marstal skal bygges i Hvide Sande

Færgeopgave til Vestjylland: Ny hybridfærge til Marstal skal bygges i Hvide Sande

2
Færgeekspert om Ærøexpressen: - Det er imponerende flot

Færgeekspert om Ærøexpressen: - Det er imponerende flot

2
Ærøexpressen eller Aeroexpress?: I Rusland og Azerbaijan er Aeroexpress et lufthavnstog

Ærøexpressen eller Aeroexpress?: I Rusland og Azerbaijan er Aeroexpress et lufthavnstog