Ærø set gennem fremmed objektiv

Et personligt gensyn: Jens Groth er født og opvokset på en gård på Ærø. Han flyttede hjemmefra som 19-årig og bor i dag i Langeskov på Fyn. Det med at vende hjem til Ærø og fødehjemmet har været noget særligt og personligt, og derfor ønskede den nu pensionerede fabriksarbejder at være alene, da han vendte hjem til gården. Som sine medkursister kunne Jens Groth allerede torsdag slå fast, at han efter en uges kursus på Kunsthøjskolen på Ærø vender tilbage til Fyn med ny viden, som er nyttig for enhver fotograf. Billedbehandling er en af tingene, og så er der alt det sociale samvær med de andre fritidsfotografer. Kursusugen har været intensiv, og arbejdsdagene har været lange i et miljø, hvor alt udelukkende har handlet om at fotografere.
Foto: Jens Groth

Ærø set gennem fremmed objektiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At fotografere fremmede mennesker kan være grænseoverskridende. På Ærø har seks fotoentusiaster netop lært kunsten

Selv om man er fotoentusiast og oplever en stor del af livet gennem en kameralinse, kan det stadig være svært at gå linen ud for at få det gode portræt eller reportagefoto.

Det har seks kursister fra hele landet netop lært på Kunsthøjskolen på Ærø, hvor pressefotograf Klaus Holsting har stået for den intensive undervisning.

- Der er mange fotografer, der ikke tør kontakte mennesker, de ikke kender. I bund og grund er det tit fotografens egen blufærdighed, der er en udfordring, siger han.

Pressefotograf Klaus Holsting (t.v.) vurderer torsdag noget af det foreløbige arbejde sammen med Jens Groth.
Pressefotograf Klaus Holsting (t.v.) vurderer torsdag noget af det foreløbige arbejde sammen med Jens Groth.
Foto: Kenneth Skipper

Helt tæt på fremmede

Kursisterne har fået til opgave at opsøge og komme helt tæt på vidt fremmede mennesker.

Her kan du se resultatet af en uges anstrengelser.

Du kan også læse mere i lørdagens Fyns Amts Avis.

Per Dyrlund Arnoldi bor i København, hvor han især har fotograferet bygninger og arkitektur. I torsdags fulgte han den lokale dyrlæge Georg Möger ud på en gård, hvor der skulle afhornes kalve.

Formålet var at dokumentere dyrlægens arbejde ude på de gårde, som skaffer os mad på bordet. Men ifølge Per Dyrlund Arnoldi er der flere lag i netop den historie.

- Vi taler så meget om dyrevelfærd, og for en københavner kan det virke voldsomt og uforståeligt, at man afhorner kvæg, siger han. Men der er en mening med det hele.
Per Dyrlund Arnoldi bor i København, hvor han især har fotograferet bygninger og arkitektur. I torsdags fulgte han den lokale dyrlæge Georg Möger ud på en gård, hvor der skulle afhornes kalve. Formålet var at dokumentere dyrlægens arbejde ude på de gårde, som skaffer os mad på bordet. Men ifølge Per Dyrlund Arnoldi er der flere lag i netop den historie. - Vi taler så meget om dyrevelfærd, og for en københavner kan det virke voldsomt og uforståeligt, at man afhorner kvæg, siger han. Men der er en mening med det hele.
Foto: Per Dyrlund Arnoldi

Man tænker ikke så meget over det i hverdagen, men faktisk findes der en detention på Ærø. Den har Tine Bagger besøgt i selskab med en af øens to landbetjente. Han viste hende nøglen til detentionen.
Man tænker ikke så meget over det i hverdagen, men faktisk findes der en detention på Ærø. Den har Tine Bagger besøgt i selskab med en af øens to landbetjente. Han viste hende nøglen til detentionen.
Foto: Tine Bagger
Der er tale om en stillingtagen til samfundet i dette fotografi, som er taget af Birgit Bredahl. Hun var med to sygeplejersker på arbejde og fulgte dem i en hel arbejdsdagdag.

Deres arbejde er vigtigt og værdifuldt, men det bliver sjældent dokumenteret og anerkendt. Jeg er godt tilfreds med billedet, som symboliserer sygeplejersker.
Der er tale om en stillingtagen til samfundet i dette fotografi, som er taget af Birgit Bredahl. Hun var med to sygeplejersker på arbejde og fulgte dem i en hel arbejdsdagdag. Deres arbejde er vigtigt og værdifuldt, men det bliver sjældent dokumenteret og anerkendt. Jeg er godt tilfreds med billedet, som symboliserer sygeplejersker.
Foto: Birgit Bredahl
Der er tale om fotografens fascination af mennesket som motiv og af de fotografier Bettina Tvede fik med hjem efter en dag i selskab med 25-årige Eli Mikal Poulsen.

- Jeg er fascineret af Elis tatoveringer og hvilen i sig selv, som jeg synes kommer smukt til udtryk i dette billede, siger hun.
Der er tale om fotografens fascination af mennesket som motiv og af de fotografier Bettina Tvede fik med hjem efter en dag i selskab med 25-årige Eli Mikal Poulsen. - Jeg er fascineret af Elis tatoveringer og hvilen i sig selv, som jeg synes kommer smukt til udtryk i dette billede, siger hun.
Foto: Bettina Tvede

Ærø set gennem fremmed objektiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce