Det ambitiøse kulturprojekt sat i verden af Beth Mohr og Carsten Lehrskov ventes med glæde af kunstnerlivet på Ærø. Ulla de Frey, formand for Ærø kunstforening, glæder sig også over projektet, som dog også giver hende enkelte bekymringer.

Ærø: Nyheden om Beth Mohr og Carsten Lehrskovs, storstilede kulturprojekt har vakt interesse hos blandt andre Ærø Kunstforening, som også har enkelte bekymringer.

- Det er skønt med så meget røre om kunsten herovre som muligt. Vi håber på, at det kan komme både Ærø og dens kunstnere til gavn, siger formand for Ærø Kunstforening, Ulla de Frey.

Udmeldingen bakkes op af Ærø-kunstneren Erik Hartwich.

- Alle initiativer, der har med kunst at gøre, er positive. Det er ikke ligesom bryggeribranchen, hvor to bryggerier vil tage kunder fra hinanden. Inden for kunst er nye initiativer kun til gavn for de eksisterende, siger Erik Hartwich.

Ulla de Frey tror på, at den rette blanding af kunstnere og reklame vil kunne tiltrække nye kunder til Ærø. Men hun har også enkelte bekymringer.

- Jeg kan bare ikke rigtig se for mig, at der skulle komme en millionær herover bare for at købe kunst, siger Ulla de Frey.

Ny stil udefra

Da Beth Mohr og Carsten Lehrskov præsenterede deres projekt, rakte de hånden ud til det eksisterende kunstnermiljø på Ærø ved at tilbyde, at øens kunstnerne kunne få udstillet deres værker hos dem.

Den mulighed ser Ulla de Frey gerne realiseret men frygter, at den mere eksklusive stil, som Beth Mohr og Carsten Lehrskov lægger op til, kan blive en hæmsko for dette.

- Vi kan kun være glade for, at der kommer en mulighed som den her. Men de store navne plejer normalt ikke at ville hænge sammen med nogle mindre kendte, hvor gode de end er, udtaler Ulla de Frey.

Kunstneren Erik Hartwich kan godt se, at muligheden for at benytte lokalerne hos Beth Mohr og Carsten Lehrskov kan være attraktiv for nogle. Men han vil ikke selv benytte den.

- Jeg har en politik om ikke at benytte gallerier. Hvis folk køber et maleri hjemme hos mig for 6000 kroner, så ville prisen typisk have været 50 procent dyrere, hvis det hang på et galleri. Det er helt forståeligt, da gallerier har udgifter til lokaler, strøm og ansatte, men prisforskellen synes jeg vil være uretfærdig overfor mine købere.

  • fyens.dk