Fra Nyborg til Nordborg og tilbage igen. Sådan er hverdagen for Danfoss-ingeniøren Martin, der fire dage om ugen pendler til jobbet. I fem år har han taget færgen mellem Bøjden og Fynshav, og han kunne ikke drømme om at skifte bæltet ud med motorvejen.

"To timer bag rattet på motorvejen gør mig stresset og træt i hovedet, og det er både mere sikkert og afslappende at sætte sig i sofaen på færgen og arbejde undervejs!"

Sådan siger Martin Haugaard, som fire gange om ugen starter bilen i Lamdrup ved Nyborg for at sætte kursen mod Danfoss Global Service Real Estate-afdelingen i Sønderjylland. Martin er ingeniør og chef for seks medarbejdere i en afdeling, der gennemfører energibesparelser i Danfoss' fabrikker over hele verden. Et spændende job som ifølge Martin opvejer de mange timers transport. Faktisk bruger han 18 timer på transport om ugen og er i gennemsnit væk 12 timer om dagen.

5 gode grunde til at pendle mellem Bøjden og Fynshav

Mange afgange 

EasyGo med Brobizz

Gratis morgenavis med Færgen

Bizz Gratis wi-fi

Shop og spis på færgen

"De mange timer gør mig ikke noget, men de få gange jeg selv har kørt til Nordborg, er det blevet en dårlig start på dagen. Især motorvejen over Vestfyn er slem med mange kødannelser og ulykker, og det har stor betydning for mig at undgå det. Det er langt mere stressende og farligt at være bilpendler end færgependler, og med færgen er jeg også sikker på at være fremme til tiden," fortæller Martin.

Plusser for pendlere

Efter 50 minutters kørsel på Fynsiden ankommer Martin til Bøjden Havn, og det er ikke meget mågeskrig og bølgeskvulp, han når at opleve, før han skal ombord på klokken 7-færgen. Faktisk er det så effektivt, at han blot skal møde op fem minutter før afgang. Med sin Færgen Bizz drøner han igennem bommen og hen til banen, der er forbeholdt færgens pendlere. Og som en sidegevinst bliver pendlerne vinket først ombord, så de også kan forlade færgen igen som de første.

"Der er pendlerlounge på færgen, og her finder jeg en plads og kobler mig gratis på wi-fi. På den cirka 50 minutter lange overfart arbejder jeg med de opgaver, der er kommet ind i løbet af natten. Danfoss har jo fabrikker i både Indien, Kina og USA, så der kommer korrespondance ind døgnet rundt, som jeg skal forholde mig til. En sjælden gang kan jeg godt finde på at lægge mig på hjørnesofaen i pendlerloungen og hvile benene lidt," siger Martin med et smil.

Klokken 8.15 og to timer og et kvarter efter at Martin har forladt gården i Lamdrup, ankommer han til Danfoss i Nordborg. Frisk i hovedet og klar til dagens udfordringer. Faktisk mener Martin, at arbejdsdagen bliver langt mere effektiv, når han også har et fast tidspunkt, han skal rejse sig fra skrivebordet igen for at nå færgen.

"Jeg har prøvet at arbejde i Odense, og der var det sværere at komme op ad stolen, fordi man egentlig aldrig helt er færdig med sit arbejde. For mig er det en gunstig ting, at jeg har et fast tidspunkt, hvor færgen sejler på, for så kommer jeg ud af vagten og afsted fra jobbet. Det er en god rammeidyl i hverdagen med den faste bagkant på dagen," konstaterer Martin.

Tre spor ændrer intet

Præcis klokken 15.35 ruller Martin ud fra parkeringspladsen ved Danfoss, så han er klar til pendlerbanen ved Fynshav 20 minutter senere. På færgen mod Fyn har han samme rutiner som om morgenen, men om eftermiddagen kan der godt snige sig en fransk hotdog eller en is ind på dækket. Og Martin har ikke tænkt sig at ændre på de gode rutiner og pendling med færgen. Heller ikke når der popper tre spor op på den fynske motorvej.

"Tiden bag rattet vil stadig være de to timer til Nordborg, og hvis der kommer kø alligevel, bliver tiden jo bare længere. Og jeg tænker stadig meget på min fysiske sikkerhed. Det ændrer et ekstra spor ikke på, og derfor kunne jeg ikke drømme om at skifte færgen ud med motorvejen," fortæller Martin.

Alt i alt er Martin en glad og tilfreds pendler, men han har en drøm. En realistisk en af slagsen ifølge ham selv.

"Lige nu er der gratis morgenavis til pendlerne og tænk sig, hvis vi også kunne få gratis kaffe i de 50 minutter på bølgerne. Så ville det være tæt på det perfekte pendlerliv!" griner han.

Artiklen er sponseret af Færgen - Se mere på www.faergen.dk

Om annoncørbetalt indhold på vores nyhedssites

Indholdet i denne artikel er ikke lavet af vores redaktion, men af annoncøren selv eller dennes samarbejdspartner.

Vi er optaget af, at der er en tydelig skillelinje mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
Hvis du oplever, at denne eller andre annoncer er utydeligt mærket vil vi gerne høre det fra dig.