Digitaliserings-konferencen; "DigitalOdense17” i Odense d. 27. april med deltagelse af over 350 erhvervsfolk, sætter i år fokus på, hvordan man kan skabe mere forretning ud af alle de digitale muligheder.
Ifølge stifter af DigitalOdense og direktør i marketingbureauet; Brems & Co., Martin Brems, så halter mange virksomheder gevaldigt efter, fordi de i højere grad lytter til deres ledelse eller sig selv, i stedet for at lytte eller observere kunderne og finde nye muligheder i markedet – især indenfor det digitale område. Der er dog også andre faktorer der gør sig gældende.
I artiklen her, giver Martin Brems sine 6 bud på, hvad virksomheder skal gøre.

1. Uden passion dør din virksomhed

Mit allerførste – og vigtigste råd er: Hvis du ikke brænder for det du laver, så stop med det samme og brug din energi på noget andet. Jeg har rådgivet en lang række virksomheder, som ville for mange ting på én gang – både kunder og medarbejdere var forvirret - og derfor mistede de omsætning. Det handler om evnen til at kunne forenkle – og derefter at forstærke.

Derfor: Virksomhedens mission og vision skal kunne stå på max. 2 linjer hver. Definér missionen kort: Hvorfor går I på arbejde hver dag? Definér visionen kort: Hvad vil I gerne forandre i verden med jeres virksomhed?

2. HUSK! Forbrugerne er kongerne.

I mit tidligere arbejde med udvikling af nye LEGO koncepter og kommunikation, kunne vores team præsentere en masse gode tanker – men det eneste som i virkeligheden interesserede ledelsen var: ”Hvad siger børnene?”. Det handler derfor om, hele tiden at kunne sætte sig i kundernes sted.

Derfor: Sørg for at teste dit koncept løbende og med minimum 15-20 personer indenfor målgruppen hver gang, f.eks. 3-4 fokusgrupper, co-creation sessioner eller personlige interviews.

3. Tænk som en start-up

For virkelig at lykkes med nytænkende forretningskoncepter og kommunikation, der løfter og fremtidssikrer virksomheden, så skal man kunne løsrive sig fra sit eksisterende produktsortiment og ”det plejer vi at gøre…”-attitude. Det kræver ofte nye medarbejdere – eller ekstern hjælp.

Derfor: I jeres proces omkring udvikling af nye koncepter, så invitér eksterne ind og spørg jer selv: Hvis vi nu forestiller os, at vi ikke havde XX og XX på hylderne, hvad ville vi så sælge?

”Som strategisk rådgiver har jeg arbejdet for en lang række af virksomheder, som havde lanceret deres produkter uden reelt at vide, om der var et behov i markedet, hvilke kunder det var til, hvorfor de gjorde det, om det passede til deres overordnede vision og virksomhedens DNA, og hvorfor produktet og virksomheden reelt var unik”

Martin Brems, stifter af DigitalOdense og Brems & Co.

4. Find din virksomheds tre - fire unikke egenskaber i markedet

Når jeg rådgiver virksomheder om deres unikhed og samlede ”tilbud” til forbrugerne, så starter jeg altid udefra og ind – og er meget konkret. Et eksempel kunne være måden I servicerer kunder på, jeres teknologi etc. Jeg anbefaler maks. 3-4 unikke områder, som virksomheden skal kommunikere ud fra, og hvor de VIRKELIG er unikke. Flere områder bliver uoverskueligt.

Derfor: Forestil jer, at I skal skrive virksomhedens nekrolog. Hvad ville der stå? Find frem til maks. fire overordnede områder, hvor I reelt gør en forskel for jeres kunder og konkurrenter. Jo mere konkret jo bedre.

5. Vælg de rigtige kunder at gå efter

Mange virksomheder kender ikke deres kunder godt nok. Hvad karakteriserer dem, hvilke udfordringer har de, og hvordan kan virksomheden hjælpe dem bedst? Lær at fravælge de mindst attraktive kunder, således at I kan samle alle jeres kræfter på de mest oplagte og profitable.

Derfor: I skal komme helt tæt på kundens adfærd og behov. Hvilke friktioner kan I finde? Og hvordan kan I hjælpe kunden med det?

6. Drop konventionelle måder at tænke i kommunikation på

Alt for mange virksomheder tænker i klassisk formel kommunikation, som på ingen måde involverer og rammer i hjertet. Åben, autentisk og ærlig dialog med kunderne er fremtidens måde at sælge på – både indenfor BtC og BtB.

Derfor: Drop tanken om den perfekte kampagne og den perfekte kommunikationstekst. Forbrugerne og kunderne kræver autenticitet og ægthed. Jo mere råt og ufiltreret, jo bedre.

Martin Brems er stifter af strategi- og marketingbureauet Brems & Co., og idémand og arrangør af DigitalOdense konferencen, som i år foregår i ODEON i Odense d. 27 april med over 350 (digitale) erhvervsfolk. Talerne er bl.a. Tommy Ahlers, social media guruen Brian Fanzo kendt for bl.a. SuperBowl, Morten Albæk, Singularity University, Microsofts danske CEO, fintech-virksomheden LunarWay, eSport-holdet Astralis og mange flere. Billetter kan købes på www.digitalodense.dk OBS. Begrænset antal VIP-billetter tilbage.

Om annoncørbetalt indhold på vores nyhedssites

Indholdet i denne artikel er ikke lavet af vores redaktion, men af annoncøren selv eller dennes samarbejdspartner.

Vi er optaget af, at der er en tydelig skillelinje mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
Hvis du oplever, at denne eller andre annoncer er utydeligt mærket vil vi gerne høre det fra dig.