Når julen banker på døren, stiger fynboernes lyst også til at optage lån til shopping. Det viser en ny undersøgelse, som Matchbanker.dk har lavet.

Julen varer længe, men koster som bekendt også mange penge. Det kan man se i en ny opgørelse foretaget af Matchbanker.dk. Undersøgelsen viser, at 13,5% af fynboernes forbrugslån, der bliver taget af tjenestens brugere op mod jul, fra den 15. november til den 15. december, bliver brugt på shopping - mens andelen blot er 7,3% for resten af året. Dette svarer til en stigning på 84,9% i andelen af lån, der bliver benyttet på shopping. For at undersøge de forandrede lånemønstre op til jul nærmere har Matchbanker foretaget en spørgeskemaundersøgelse med 2.911 besvarelser på landsplan.

Sådan fungerer Matchbanker

Matchbanker gør det nemmere for forbrugerne at finde rundt på det store lånemarked.

Brugerne indtaster information om dem selv, eksempelvis om deres aktuelle beskæftigelse, hvad de skal bruge lånet på, og hvor meget de ønsker at låne.

Med udgangspunkt i disse oplysninger matcher tjenesten brugerne med de aktuelle lånetilbud, som de har mulighed for at ansøge. Alt dette sker på blot et par minutter og giver således en gevaldig tidsbesparelse i forhold til, hvis brugerne skulle foretage sammenligningen af lån på egen hånd.

Matchbanker er i dag aktive både i Danmark, Norge, Sverige, Polen og Spanien.

Her svarer 52,7% af de adspurgte, som har taget et lån i måneden op til jul, at de brugte hele eller dele af lånet på udgifter i forbindelse med julen: Såsom julegaver, rejseudgifter og julefrokoster. En væsentlig del af lånene gik til køb af gaver, idet 30,5% af brugerne som havde taget et lån i perioden, helt eller delvist brugte lånet på køb af julegaver.

- Julen er en tid, som er forbundet med udgifter, som ligger ud over det sædvanlige - men også en tid forbundet med hygge og traditioner, som de færreste er villige til at gå på kompromis med. Derfor er det helt naturligt, at danskerne vil være tilbøjelige til at dække nogle af julens ekstraudgifter med et lån, som de så kan betale tilbage i starten i 2018, hvor vi går ind i en - forbrugsmæssigt - mere stille periode, siger Matchbankers administrerende direktør, Andreas Linde, der iværksatte Matchbanker-konceptet i 2017 sammen med IT-direktør Stefan Vinding Olesen.

Om annoncørbetalt indhold på vores nyhedssites

Indholdet i denne artikel er ikke lavet af vores redaktion, men af annoncøren selv eller dennes samarbejdspartner.

Vi er optaget af, at der er en tydelig skillelinje mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
Hvis du oplever, at denne eller andre annoncer er utydeligt mærket vil vi gerne høre det fra dig.