Redaktør og anmelder: Jeg skal kunne høre, hvad der bliver sagt

Svend Novrup bruger kun sit høreapparat hver anden eller tredje dag. Han tager det på, når det er særligt vigtigt at kunne høre. 

Redaktør og anmelder: Jeg skal kunne høre, hvad der bliver sagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nutidens høreapparater er med på noderne. De kan bl.a. sluttes til en mobiltelefon og fin-tunes efter forskellige situationer. Det sætter kulturredaktøren på Kjerteminde Avis Svend Novrup stor pris på, f.eks. når han interviewer og anmelder teater og revy.

Hver sjette dansker over 18 år har problemer med hørelsen. Det vurderer Høreforeningen. Og faktisk er det hver tiende dansker i arbejde, som har et høreproblem.

Det gælder også Svend Novrup, som bl.a. er kulturredaktør på Kjerteminde Avis, journalist på Golfbladet og ejer firmaet Ruder 7, som bl.a. leverer foredrag og quizspørgsmål til forskellige tv-programmer. For fem måneder siden gik han til Dansk Hørecenter, da hans kone og andre i hans omgangskreds havde sagt til ham, at det burde han. Han er nu én af de cirka 300.000 danskere, der får hjælp til hørelsen med høreapparat eller andre tekniske hjælpemidler.

"Folk omkring mig synes, at jeg sagde "hvad" for tit. Der skulle da også lidt overvindelse til, men jeg gav mig."

En måling fra Dansk Hørecenter viser, at flertallet af kunderne bliver gjort opmærksom på hørenedsættelsen af pårørende. Mere end hver anden kunde har også selv bemærket det i sociale sammenhænge.

Høreapparatet indstilles efter situationen

Svend Novrup har kun en mindre hørenedsættelse. Det betyder, at han kun bruger høreapparatet hver anden eller tredje dag. Han tager det f.eks. på i sociale sammenhænge.

"Tidligere hørte jeg alt i en stor pærevælling til fester og andre sammenkomster. Nu kan jeg igen høre, hvad der bliver sagt ved bordet hele vejen rundt. Det er meget vigtigt for mig."

Svend Novrup har valgt et høreapparat, hvor han kan skifte mellem forskellige indstillinger. Der er f.eks. "musik" og "social." Samtidig kan han slutte høreapparatet til mobiltelefonen.

"Det har været en rigtig god oplevelse for mig at få høreapparat. De to vigtigste ting for mig har været, at jeg kan høre, når jeg er sammen med mange, og så kan jeg føre en telefonisk samtale igennem apparatet. Når jeg interviewer, og ikke mindst når jeg anmelder, så skal jeg kunne høre præcis, hvad der bliver sagt".

Slikposerne knitrede

Svend Novrup er imponeret over indstillingsmulighederne på høreapparatet. Dog har han oplevet, at musikken blev forstyrret på indstillingen "musik".

"Jeg var til koncert med Linie 3 og Trine Gadeberg. Her kunne jeg høre samtlige slikposer knitre i lokalet. Et dansk publikum er altså ikke så gode til at være stille. Medmindre det er en decideret symfonikoncert, så vælger jeg i stedet at sætte den på social," fortæller han.

Den rette kendelse

Svend Novrup er i gang med at planlægge en bridgeturnering. Han er nemlig også formand for Kerteminde Bridgeklub.

"Mit høreapparat er min garanti for, at jeg ved, at jeg hører det, jeg skal. Det er f.eks. også vigtigt, når jeg er turneringsleder ved en bridgeturnering og bliver tilkaldt til et bord for at afsige en kendelse."

Denne artikel er sponsoreret af Dansk Hørecenter

Få tjekket din hørelse
Dansk Hørecenter anbefaler, at du får tjekket din hørelse, hvis du er det mindste i tvivl om, hvorvidt du hører godt. De første tegn på høretab er, at du oplever, at folk omkring dig mumler, og du har svært ved at forstå, hvad der bliver sagt, når flere taler sammen. Du må måske bede folk om at gentage sig, og du kan ikke høre dem, når de står med ryggen til. Du får ofte at vide, at du taler for højt, eller du må skrue højt op for TV'et.

Hvis man venter længe med at få hørapparat, så mister man mere og mere af sin evne til at skelne lydene fra hinanden, og det vil tage længere tid, før man vænner sig til at have høreapparat. Ubehandlet høretab kan føre til f.eks. ensomhed, depression, angst og demens.

Du kan teste din hørelse og bestille en gratis høreundersøgelse på dkhc.dk

Kilder: Dansk Hørecenter og Høreforeningen

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Når en artikel er markeret med 'annonce' eller 'annoncørbetalt indhold', betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel. Indholdet skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med 'Annoncørbetalt indhold' og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.

Redaktør og anmelder: Jeg skal kunne høre, hvad der bliver sagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.