Nye tider i valgkampen

Erling Wolff

Nye tider i valgkampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Man behøver ikke være i besiddelse af en fremragende hørelse for at opfange lyden af valgtrommerne, som varmer op til byrådsvalget næste år i november.

I Odense er Boye og Boye på (tromme)stikkerne, og såvel Konservative som Socialdemokraterne skal i gang med en lang række møder med det politiske bagland for at tilrettelægge slagets gang.

Som man kan læse i Stiftstidende 29/10 satser begge borgmesterkandidater stort på internettet, og såvel Jan Boye som Anker Boye lader forstå, at en væsentlig del af valgkampen skal foregå i cyperspace og via det nye sociale in-medium Facebook.

Formanden for Konservative, John Wozny, siger til avisen, at det er vigtigt at være med på den nye måde at drive valgkamp på, og formanden for Socialdemokraterne, Leif Knudsen, mener, at internettet og Facebook giver nogle helt andre muligheder for hurtigt at kommunikere og skabe dynamik.

 

Hverken Jan Boye eller Anker Boye savner tilsyneladende venner. I hvert fald kan man i den nævnte artikel i avisen under overskriften "Boye og Boye i duel på nettet" læse, at Jan Boye har 656 Facebook-venner, mens Anker Boye lige nu kan prale af lidt flere Facebook-venner, nemlig 715.

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet betegnelsen "venner" i forbindelse med brugen af Facebook, men det er angiveligt meningen med denne nye form for kommunikation, som allerede er blevet et hit og som signalerer, at man er kvik og med på moden, at man står hinanden nær og ved meget om hinanden, selv om man aldrig er mødtes ansigt til ansigt.

Fra brugen af valgplakater, ophængt i lygtepælene, hvorfra håbefulde kandidater smiler til vælgerne, og til anvendelsen af Facebook, som varsler om nye relationer til de mange, som forhåbentlig vil møde frem og sætte kryds på valgdagen, er der en næsten svimlende afstand, som nok kan forårsage forvirring hos garvede vælgere.

 

Der var engang, da vælgermøder i Odense kunne trække folk af huse, og nærgående spørgsmål samt humoristiske tilråb satte lus i skindpelsen og gang i debatten - også mand og mand imellem i tiden op til valgdagen, og selv om man fortsat vil se de forskellige partiers kandidater på plakater i lygtepælene, er alt det nærværende, det sjove og det festlige på vej væk for at blive afløst af internettet.

Man må følge med tiden, vil tilhængerne og brugerne af internet og Facebook formentlig sige, men interessen hos vælgerskaren risikerer at forekomme stum og usynlig, når vi hver især er henvist til at sidde og betjene eget tastatur for at komme i forbindelse med politikerne.

 

Man bør ikke glemme, at selv om næsten 1,5 millioner danskere har en profil på online-fællesskabet Facebook, og at 17 af Odense Byråds 29 medlemmer har en Facebook-profil, er det store flertal af befolkningen altså uden for dette fællesskab, og det kan forekomme noget hasarderet, hvis politikerne i valgkampen satser næsten alt på denne nye form for kommunikation.

Man risikerer, at (alt for) mange vælgere føler valgkampen uinteressant og ikke gider møde frem på valgdagen for at sætte det berømte kryds.

Selv om Jan Boye og Anker Boye agter at sende små venlige hilsner ud til deres onlinevenner, vil det næppe være med til at skabe den dynamik, der er så vigtig i en valgkamp,

Flertallet af vælgerne kan føle sig sat uden for "vennekredsen", fordi de savner netop den dynamik, som ellers altid tidligere gjorde valgkampen vedkommende og spændende.

erling wolff

Spangsvej 126 C, Villestofte, Odense NV

Nye tider i valgkampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce