Kommunale reklamer

Anders Hundahl

Kommunale reklamer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En dag blev jeg ringet op af en entreprenør i en større kommune, der havde modtaget tilbud om at medvirke som annoncør i et magasin, der skulle profilere kommunen. På annoncesælgeren kunne han forstå, at denne havde fået en liste over kommunens leverandører, herunder de håndværkere og entreprenører, der vedligeholder skoler, anlægger veje osv. Nu var det så, at annoncesælgeren opfordrede entreprenøren til at annoncere "for du er jo en god leverandør til kommunen..."

Og ja, han var og er en god leverandør til kommunen, og det ville han gerne blive ved med at være. Spørgsmålet var derfor, om han var tvunget til at være annoncør i en publikation, som han ikke rigtig kunne se nytten af at annoncere i.

Svaret er og var et klart nej. Erhvervsdrivende og leverandører til kommuner er ikke tvunget til at annoncere på kommunens biler, bygninger, blade eller andet. Og kommunen må naturligvis ikke lade placeringen af en opgave afhænge af, om man annoncerer her eller der.

Eksemplet illustrerer meget godt det dilemma, som mange virksomheder står i, når kommunerne i højere og højere grad tager annoncer, reklamer og sponsorater til sig. Kommunen er på én gang myndighed, kunde og annoncesælger. Derfor er det vigtigt, at kommunen er sig sine forskellige roller bevidst og ikke - ubevidst eller ufrivilligt - misbruger sin stilling, når den overdrager annoncesalget til ivrige reklamesælgere, hvis naturlige og legitime mål er at sælge så mange reklamer som muligt.

Det, som kommunen også skal være sig bevidst, er, at intet er gratis på denne jord. Og at virksomheder kun har ét sted at sende regningen for annoncer hen: Til kunden.

Og hvis virksomhedens omkostninger vokser, fordi den nu skal til at finansiere den kommunale madbil med reklamer, ja så vokser regningen - også den til kommunen for at få holdt skolen ordentligt malet. Og summa summarum: den eneste, der tjener mere, er reklamebureauet.

Fair nok. Reklamer kan være gode og oplysende, og de kan være med til at finansiere kommunale aktiviteter, som måske ellers ikke ville være blevet til noget. Derfor hilser jeg kommunale reklamer velkomne - blot der er åbenhed og frivillighed om deltagelsen.

Jeg har haft flere henvendelser, som den jeg beskrev i indledningen, og i de fleste tilfælde har den kommune eller den myndighed, som på den måde har lagt et utilsigtet pres på en leverandør, undskyldt og gjort klart, at der ikke var talt om pres.

Og ingen entreprenør eller håndværker har efter mit bedste vidende mistet en opgave, fordi de har takket nej til at reklamere på kommunens biler eller andre steder.

Og sådan skal det gerne blive ved at være. Også når kommunale reklamer bliver mere og mere almindelige.

Anders Hundahl,kommunikations- og marketingchef, Dansk Byggeri, Nørre Voldgade 106, København K.

Kommunale reklamer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce